CRÍTICA
Carla Rovira polititza la maternitat

Fa poc més d’una dècada, l’obra Llibert (2013) va marcar una fita. Abans de trencar amb furor la quarta onada feminista, Gemma Brió ja havia firmat un valent espectacle que va girar el focus sobre la maternitat, un tema fins aleshores postergat. Prejudicis, tabús i menyspreu... dramaturgues com Clàudia Cedó, Concha Milla i Guadalupe Sáez, entre d’altres, han abordat després diferents aspectes d’una qüestió tan bàsica com ignorada per la història de la literatura. Carla Rovira (Màtria) reestrena a la Brossa la seva reflexió sobre la matèria, [Èxit] through the gift shop, monòleg d’aire espontani carregat d’idees tant en la forma com en el rerefons.
Segons Foucault, el cos és política i representa un micropoder. La maternitat, per aquesta raó, igual que l’origen de la vida, seria al centre del debat. Igual com a Llibert el text de Rovira emergeix de la substància autobiogràfica, per més que la narració en tercera persona desplegui un tul de distància que s’agraeix davant d’una exposició tan sensible. L’argument ens parla d’un embaràs avançat al qual unes proves mèdiques descobreixen una possible malformació, diagnòstic que podria posar en risc el fetus. Es desencadena aleshores un remolí d’emocions desconstruïdes en una mena de conferència performativa amb tocs de concurs televisiu, inclosa una mica d’intervenció del públic.
L’aire lleuger del principi serveix per entrar en una sèrie de reflexions gens banals: violència obstètrica, pressió social, estigmatització. Sobre el cos de la dona gestant actuen també les lògiques productives i la repressió sistèmica del patriarcat. Sembla un plantejament massa teòric, però l’encert de l’obra rau a mostrar-ho d’una manera pràctica i pròxima.
Saltant de format
Des de la seva estrena a la FiraTàrrega del 2022, la peça ha perdut el seu caràcter itinerant per encaixar-se en sala amb aires de do it yourself i un to encara més confessional. S’hi afegeix el testimoni de la segona mare, Manoly Rubio, que, a més de firmar l’escenografia i l’excel·lent il·luminació, oxigena encara més el marc reflexiu cap a la qüestió trans.
La pluralitat es correspon amb el dinamisme de la posada en escena, que va saltant de format: de les maquetes filmades que recorden el Senyor Serrano a l’escultura viva que amb la seva dilatada transformació sembla voler conjurar la immediatesa tiktokera. Del camp personal al polític, queda molt recorregut per a aquest tipus de creacions que sacsegen la poc explorada poètica de la gestació.
- Transport públic Així queden els preus dels títols de transport públic a Barcelona fins que acabi el 2025
- Lliga F Escac i mat de les futbolistes al Llevant Badalona: «És el circ més gran que he viscut com a professional»
- CAS SANTOS CERDÁN-ÁBALOS Koldo García després de conèixer l’informe de l’UCO sobre Santos Cerdán: «Acaba de començar»
- La xacra de la corrupció El soterrament de les vies a Sant Feliu de Llobregat, la presumpta manipulació de Koldo, Ábalos i Cerdán a Catalunya
- Tempesta judicial i política Cerdán no entrega l’acta de diputat i augmenta el nerviosisme del PSOE
- Metamorfosi demogràfica Un terç de l’Eixample és estranger
- Literatura Les treballadores de la llar busquen un lloc en la cultura
- Victoria Szpunberg, dramaturga: "El millor premi és portar a escena les obres que vull fer"
- Cine La primera minera trans de l’Argentina
- CICLISME Un Pogacar irreductible torna a guanyar en el Dauphiné