El musical en català ‘Ànima’ obrirà la temporada del TNC
Ariadna Gil protagonitzarà ‘Anna Karènina’, amb direcció de Carme Portaceli, i Clara Segura, ‘La tercera fuga’, la nova obra de Victoria Szpunberg, com a part de la nova programació.
![Algunos de los intérpretes del musical Ànima. Algunos de los intérpretes del musical Ànima.](https://estaticos-cdn.prensaiberica.es/clip/5c226e5b-b2a9-4647-b331-ecc71411c41f_alta-libre-aspect-ratio_default_0.jpg)
Algunos de los intérpretes del musical Ànima. /
El Teatre Nacional de Catalunya (TNC) va presentar ahir una programació amb 39 propostes per a tots els públics i amb la vocació de continuar sent una porta al món en què destaca l’estrena d’un gran musical català i en català, Ànima. Es tracta d’una ambiciosa producció de gran format protagonitzada per un equip jove i ple de talent que obrirà la temporada 2024-2025 de la Sala Gran del TNC.
El TNC aposta per l’equip jove guanyador de la primera edició del Riiiing!, el primer Torneig de Musicals, que es va posar en marxa l’any passat per tal de potenciar el musical de gran format en català, amb 14 intèrprets i 10 músics. Ànima és una idea original d’Oriol Burés amb música d’Adrià Barbosa, dramatúrgia de Blanca Bardagil, Oriol Burés i Víctor G. Casademunt, i direcció escènica de Gara Roda, que parteix d’una història real sobre el paper de les dones en la indústria de les pel·lícules d’animació dels grans estudis nord-americans de finals dels anys 30.
‘Anna Karènina’
Entre els títols de la temporada que ve destaca també l’adaptació d’Anna Karènina, de Tolstoi, l’obra més representativa del realisme rus, un referent de la literatura universal portada al cine i al ballet i que en aquest cas protagonitzarà Ariadna Gil, des de finals de novembre fins al Nadal, que farà una gira internacional per Brussel·les, Zagreb, París, Porto i Amsterdam.
Dirigida per Portaceli amb adaptació d’Anna Maria Ricart Codina, fidel col·laboradora amb qui ja va treballar aquest any a La mare de Frankenstein, el muntatge teatral compta en el repartiment amb Louise Bergez, Jordi Collet, Borja Espinosa, Eduard Farelo, Miriam Moukhles, Bernat Quintana, Bea Segura. Es tracta d’una coproducció del TNC amb el KVS de Brussel·les, el Teatre Nacional São João de Porto i el Théâtre Nanterre-Amandiers de la ciutat de París.
L’actriu Clara Segura tornarà a la Sala Gran amb una nova obra de Victoria Szpunberg, La tercera fuga, basada en el periple real que ha de fer una família al llarg dels anys, que comença a Ucraïna als anys 20 del segle passat i avança cap als nostres dies passant per Berdítxiv, Buenos Aires i Barcelona, entre altres llocs. És una història d’exilis però també una celebració de l’existència.
La vida als marges, totes aquelles persones que han hagut de lluitar per fer-se escoltar i ser tingudes en compte en la societat, tindran veu al TNC, ja que el lema de la nova temporada és Els marges. Aquest concepte engloba una programació variada que portarà per primera vegada a Barcelona muntatges ja estrenats tan diferents com ara Vudú (3318) Blixen, aclamat i valent espectacle d’Angélica Liddell, a la Sala Gran, i Breve historia del ferrocarril, que Joan Yago ha realitzat al marge de La Calòrica, una obra molt aplaudida a Madrid que parla amb humor del primer pelotazo de la política espanyola. I Primera sangre, una obra de María Velasco sobre la violència sexual contra nenes i adolescents en casos que van tenir lloc a Espanya als anys 90.
Coincidint amb l’Any Guimerà s’estrenarà L’ aranya, una obra sobre la infertilitat situada a Barcelona el 1908 que el director Jordi Prat i Coll situa a Girona el 1968 per parlar d’una societat catalana tancada i ofegada pel franquisme amb Mima Riera com a protagonista.
La nova temporada es va presentar ahir al Taller de Pintura del TNC, una sala que s’obrirà al públic per acollir, entre d’altres muntatges, el monòleg Hamlet.02, interpretat per Enric Cambray, amb dramatúrgia i direcció de Sergi Belbel, després de l’èxit del formidable Hamlet.01. Aquesta creació està basada en el segon acte de Hamlet i obrirà la temporada amb una mirada diferent de l’obra de Shakespeare.
El Teatre Nacional de Catalunya ha connectat amb una àmplia franja d’espectadors. Aquesta temporada, que encara no s’ha acabat, ha arribat ja a un 83,3% d’ocupació i més de 126.500 espectadors –dels quals un 25% són públic jove.
- Noves relacions afectives Parelles sèniors que viuen separades, el model LAT en auge: «Conservo la meva llibertat i no discuteixo pel comandament de la tele»
- Entre Vila-real i l’Hospitalet Cau un clan familiar que es va apropiar de 19 vehicles d’alta gamma d’un servei de subscripció conegut com ‘el netflix dels cotxes’
- L’estratègia comunitària Tusk crida al rearmament d’Europa i critica la política migratòria de la UE
- Sessió al Congrés La pujada de les pensions i l’ajuda al transport cauen al tombar-les Junts i PP
- Comerç La batuda en súpers 24 hores va detectar una vintena d’infraccions laborals
- «He defugit tot allò que fos l’èxit ràpid, m’he anat autoboicotejant per créixer a poc a poc»
- Crim a Sant Joan les Fonts La investigació de l’assassí de la dona de Girona, pendent dels psiquiatres
- Negociacions Puigdemont pressiona el Govern central perquè presenti un nou decret de pensions: «L’aprovaríem avui mateix»
- PRIMERA EDICIÓ EXITOSA El mapa de la Champions s’aclareix: el Barça ja ha guanyat 54 milions
- Sanitat pública Un estudi alerta de la necessitat que les persones de més de 65 es vacunin contra el pneumococ