Peralada estrenarà ‘Don Juan no existe’, d’Helena Cánovas

El festival comptarà del 19 de juliol a l’11 d’agost amb Acosta Danza, pianistes com Yuja Wang i Yunchan Lim i grans veus com Piotr Beczala i Sara Blanch.

Peralada estrenarà ‘Don Juan no existe’, d’Helena Cánovas

MARTA CERVERA

3
Es llegeix en minuts
Marta Cervera
Marta Cervera

Periodista

ver +

El Festival de Peralada, que viurà el seu segon estiu de transició a l’espera de tenir a punt el seu nou auditori cobert, va presentar ahir un interessant cartell per disfrutar la dansa i la música amb espectacles de petit format amb primeres espases.

L’aposta per la nova creació destaca amb l’estrena de l’òpera Don Juan no existe. Sobre lo que olvidamos y lo que permance, d’Helena Cánovas (Tona, 1994), compositora guanyadora de la segona edició del Carmen Mateu Young Artist European Award. Amb llibret d’Alberto Iglesias i posada en escena de Bárbara Lluch, es tracta d’una òpera de cambra per a tres cantants –Natalia Labourdett, soprano; Pablo García-López, tenor; i David Oller, baríton– que indaga en la desaparició d’aquest títol estrenat per una creadora feminista espanyola de principis del segle XX, la marquesa Carmen Díaz de Mendoza. "És curiós perquè hi ha crítiques de l’obra, però ens ha sigut impossible trobar l’òpera, i això fa que ens preguntem sobre l’autoria femenina", va assenyalar Cánovas en la presentació del festival al Reial Cercle Artístic de Barcelona.

De Pasión Vega a Jordi Savall

Des del pop de Pasión Vega, amb un concert en què versionarà hits dels films d’Almodóvar, fins a la música antiga amb Jordi Savall, que aquest estiu bussejarà en la música de l’Anglaterra d’Isabel I, Peralada ofereix un notable ventall de possibilitats. Destaquen també els recitals de piano de l’aclamada Yuja Wang i del coreà Lim Yunchan, convertit en fenomen gràcies al seu èxit a Youtube després de convertir-se en el guanyador més jove del Concurs Van Cliburn de Texas. El públic a Peralada es va quedar amb ganes de veure aquest jove prodigi en la passada edició de Pasqua del festival. El músic va saltar a la fama després d’interpretar el Concerto per a piano núm. 3 de Rakhmàninov amb una commoguda Marin Alsop a la batuta. La filmació ja acumula més de 12 milions de reproduccions a Youtube.

L’església del Carme, amb capacitat per a 250 persones, el mirador davant del castell, on n’hi caben 350, els jardins del nou celler dissenyat per RCR, amb 150 places, també seran escenaris d’un festival íntim. Segons Oriol Aguilà, director del festival, "el nou auditori camina en mode andante. No porta la velocitat prevista –va admetre–. Esperem poder comunicar alguna cosa més d’aquí uns mesos". El projecte inicial presentat l’any passat es podria reformular.

També hi haurà estrenes de dansa contemporània. Acosta Danza tornarà amb un programa que inclou peces mai vistes a Catalunya. I hi haurà una gala amb ballarins catalans que triomfen a Europa, on s’estrenarà Terra llaurada, una creació d’Aleix Martínez, primer ballarí del Ballet d’Hamburg amb música en directe d’Arnau Obiols.

Notícies relacionades

El tenor Piotr Beczala obrirà el festival amb un recital de cançons de Txaikovski i àries d’òpera (19 de juliol). La soprano búlgara Sonya Yoncheva es llançarà a la sarsuela amb el tenor andalús Ismael Jordi. Junt amb el pianista Rubén Fernández Aguirre, interpretaran populars romanços (26 de juliol). Anna Pirozzi, versàtil soprano, demostrarà el seu poder vocal acompanyada d’un quintet de corda i piano amb famoses àries de bel canto, de Verdi i de Leoncavallo.

La bella molinera, el cicle de lied de Franz Schubert, es convertirà en una experiència musical i gastronòmica amb maridatge de vins de Peralada que permetrà disfrutar de la música amb la veu de Julian Prégardien i Anna Gerbhardt al piano. I, entre altres propostes, el Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana també estrenarà diverses obres a Renaissance reloaded, una proposta de música contemporània inspirada en la polifonia i el contrapunt renaixentista en què s’estrenaran obres d’Anna Capmany i d’Aurorà Bauzà i Pere Jou.