CRÍTICA

Jeff Daniels com a figura trumpiana

2
Es llegeix en minuts
JUAN MANUEL FREIRE

Després de la patacada patida per De Palma amb La foguera de les vanitats, és valent atrevir-se amb una adaptació de la següent novel·la de Tom Wolfe Tot un home, aquella immersió amb aires de reportatge periodístic a les esquerdes socials i morals d’Atlanta. Obra famosament apallissada al seu dia per tres de grans com John Updike, Norman Mailer i John Irving, rebatejats pel mateix Wolfe com Els Tres Guillats a causa de les seves crítiques.

També amic de dir coses divertides als seus enemics és Charlie Croker, l’heroi d’aquesta novel·la i, ara, aquesta sèrie limitada, al que costa dissociar (el 2024) de l’ubic Trump. Jeff Daniels encarna un magnat immobiliari que es mou per la vida creient-se immune a tot no per cap expresidència, sinó per, simplement, ser blanc i ric.

Coneixem aquest home de cap a peus i dubtós en un moment tan feliç com complicat. Poc després del seu luxós 60è aniversari, Croker té una reunió fatal en què Harry Zale (Bill Camp), director del departament de gestió d’actius immobiliaris d’un gran banc, li recorda que deu 800 milions de dòlars. Croker no ha estat gastant diners només en negocis lògics; també estava passejant-se en jet privat i comprant plantacions per caçar guatlles.

El nostre antiheroi espera sortir de l’encallador amb ajuda de Roger White (Aml Ameen), el respectat assessor legal negre d’Indústries Croker, a qui toca també estalviar la presó a Conrad Hensley (Jon Michael Hill), marit de Jill (Chanté Adams), recepcionista de Charlie. Creiem saber qui són els dolents i qui els nobles en un expansiu encreuament de trames, però diversos personatges comencen a prendre algunes decisions poc ètiques.

Notícies relacionades

El cap de la sèrie, David E. Kelley (Big little lies, un llarg etcètera), es diverteix amb el llenguatge i carrega els diàlegs d’obscenitats, una cosa que no podia fer quan treballava per a cadenes generalistes. Per moments, som davant d’una versió pujada de to de les seves més famoses sèries legals, com Ally McBeal i El abogado.

Es reparteixen la direcció Regina King, coneguda actriu que ja acumula bastants crèdits en aquests combats, i Thomas Schlamme, home de confiança d’Aaron Sorkin, també a The newsroom, en què Daniels representava uns Estats Units molt més idealitzats. No falten moments, és clar, de walking and talking a l’estil d’El ala oeste . Sota la pompa i circumstància, tota la podridura moral imaginable, les teranyines infinites d’un país ancorat en divisions massa antigues i en una masculinitat caduca.

Temes:

John Irving