Memòria històrica al Romea
L’enterrador de les fosses de Paterna, "el nostre Primo Levi"
«Encara hi ha molta gent que anhela justícia per als seus avantpassats», va recordar Zapata
Els afusellats del franquisme protagonitzen un monòleg de l’actor Pepe Zapata després d’una xerrada amb Paco Roca, Rodrigo Terrasa i Gerard Vázquez.

"¿Quieres trabajo, rojito?, pues a enterrar a los tuyos", li va dir el 1939 el llavors alcalde de Paterna a Leoncio Badía, represaliat republicà al qual va relegar a treballar d’enterramorts del poble. Ho va ser fins al 1945, i a les seves mans van arribar els cossos de més de 2.000 executats pel franquisme, que ell va haver de ficar a fosses comunes al cementiri. Tot i sabent que arriscava la vida si l’agafaven, va ajudar en secret viudes, mares i filles a acomiadar els seus morts i va guardar clandestinament proves de les seves identitats en ampolletes sota els cadàvers. Ahir a la nit, la seva història va arribar a l’escenari del Teatre Romea en forma de monòleg dramatitzat, interpretat per l’actor Pepe Zapata, en un extracte de L’enterrador, obra dirigida per Gerard Vázquez.
Amb la memòria històrica com a protagonista, just abans tots dos van dialogar amb el dibuixant i Premio Nacional Paco Roca i el periodista Rodrigo Terrasa, que van rescatar la història de Badía i la dels afusellats que va enterrar a Paterna en l’aplaudit còmic El abismo del olvido (Astiberri), que després de la seva publicació al desembre ja ha esgotat els 40.000 exemplars de la primera edició.
"La primera vegada que vaig sentir la història de Badía va ser en un programa de ràdio. I em vaig posar a plorar", confessa Zapata, que porta de gira per Espanya el paper des del 2022. Per a ell, a més de "símbol de la dignitat humana", l’enterrador és "el nostre Primo Levi. Davant l’adversitat sempre va pensar amb esperança que amb el que ell feia les famílies dels morts podrien un dia recuperar els seus familiars. Encara hi ha molta gent que anhela justícia per als seus avantpassats".
Notícies relacionadesI 80 anys després s’han recuperat 10.000 cossos de les fosses. Es calcula que n’hi ha 20.000 de localitzats per exhumar i 80.000 de desapareguts, diu Terrasa. "No hi ha un cens, és l’abisme absolut de l’oblit", lamenta. En el còmic, recalca Roca, "vam voler fugir del soroll polític i la polarització i quedar-nos amb la part humana [...]. Treballes amb els testimonis dels familiars que et donen el seu tresor perquè l’expliquis". Com el de l’altra gran protagonista del llibre, la Pepica, filla de Pepe Celda, un dels afusellats que Badía va enterrar, que amb 82 anys "va lluitar per treure el seu pare de la fossa comuna per poder enterrar-lo amb la seva mare, com ella havia volgut".
Zapata també es queda amb la part humana: amb l’abraçada i les llàgrimes d’un dels fills de les Tretze Roses que se li va acostar després d’una funció, i amb la de la Maruja, la filla de l’enterrador. Roca i Terrasa van parlar també amb ella, i amb la tenaç Pepica, que protagonitza l’escena que més li va costar al dibuixant: la de quan, amb 8anys, la van portar a acomiadar-se del seu pare a la presó. "La seva tia li va dir que no plorés davant d’ell i no ho va fer. I t’adones que aquella mateixa mà a la qual no van deixar tocar la seva filla per última vegada a través de la reixa és la que veus al cos embossat després de ser exhumat", explica Roca, que tornarà a la capital catalana al maig per al Còmic Barcelona. També ho farà Zapata amb L’enterrador.
- Els veïns surten de les seves ciutats a comprar roba i productes de la llar
- Els comicis del 2027 Junts aposta per prohibir als okupes l’empadronament
- Medicina La cirurgia plàstica arrasa entre els aspirants MIR
- Cas sota investigació L’Ana Julia va rebre a la presó regals dels funcionaris a canvi de sexe
- El nou pontificat El nord-americà Lleó XIV, un Papa per bastir ponts al diàleg
- Cita internacional el 10J La Sagrada Família convidarà el pròxim Papa a Barcelona el juny del 2026 pel centenari de Gaudí
- Negociació PSOE-Junts El Consell de la UE tornarà a debatre sobre l’oficialitat del català el 27 de maig
- Tribunals Catalunya comptarà amb 60 jutges més en els pròxims tres anys
- FUTBOL Fumata blanca rumb al Reial Madrid: Xabi Alonso anuncia als seus jugadors que se’n va del Leverkusen
- A Sagrada Família Barcelona compra un altre bloc de pisos a l'Eixample per tanteig i retracte