Contra el colonialisme

El dissenyador colombià Velásquez s’inspira en la població minera de Marmato, on va créixer, per denunciar l’arribada d’empreses que reemplacen els treballadors per màquines.

Contra el colonialisme

A. G.

2
Es llegeix en minuts
Alba Giraldo
Alba Giraldo

Redactora

ver +

La moda també pot ser una manera de fer crítica social i denunciar les injustícies que es produeixen al món. Almenys, així ho percep Mateo Velásquez, dissenyador de la marca que porta el seu cognom, que va debutar ahir a la 080 Barcelona Fashion Week, al Recinte Modernista de Sant Pau. Originari de Colòmbia, Velásquez va créixer entre Madrid i Londres. A la ciutat anglesa va néixer la marca, però la saturació creativa de la capital britànica el va fer sentir "que no podia tenir una veu", declara el director creatiu de la firma en una entrevista amb aquest diari, i va decidir tornar a Espanya (aquesta vegada, a Barcelona, on viu des de fa dos anys).

Aquí ha trobat el lloc perfecte per explotar la marca. "A mi m’agraden els llocs on pots expressar-te de qualsevol manera, sortir al carrer de qualsevol manera sense que et diguin res", destaca de la capital catalana. "En realitat, el que vull aconseguir amb la marca –explica– és que en qualsevol indret del món puguis sentir aquesta llibertat i poder normalitzar el fet de ser diferent".

Simbolisme

Notícies relacionades

La col·lecció que va presentar en la setmana de la moda barcelonina es titula Barequero (miner que es dedica a l’extracció d’or dels jaciments) i es basa en Marmato, el poble de Colòmbia en el qual Velásquez va créixer i on el 90% dels habitants són miners tradicionals. "Els últims anys han vingut corporacions internacionals a intentar apropiar-se de les terres i, com que la situació política a Colòmbia és una mica inestable, sempre se cedeix més a aquells que tenen més pes a nivell internacional", relata el dissenyador. Ara els miners estan sent reemplaçats per màquines, perden els seus llocs de treball i estan sent desplaçats d’on han nascut i de l’únic que saben fer.

"Volia explicar aquesta història durant la desfilada de manera simbòlica, amb una performance en què simbolitzem el saqueig de cultures, de minerals", detalla el colombià. "Després la col·lecció és més una celebració a les persones d’allà i a la classe obrera", apunta. Tot i que ell parla de Marmato, es pot desplaçar la crítica a altres llocs en els quals "empreses que no tenen res a veure amb la forma de vida de les persones d’aquests llocs venen a imposar com viure". Una forma de "colonialisme modern", segons el dissenyador.

Temes:

Barcelona Moda