Kate Superstar, d’icona a fosa en negre

Periodistes, historiadors i experts en cases reials analitzen a la plataforma de ‘streaming’ cultural europea la presència i estratègia en xarxes socials de la princesa de Gal·les abans de la seva misteriosa desaparició de l’escena pública.

Kate Superstar, d’icona a fosa en negre
4
Es llegeix en minuts
Laura Estirado
Laura Estirado

Periodista

Especialista en Gent, Reialesa, Moda, Tendències, Estil y Xarxes

Ubicada/t a Barcelona

ver +

En plena tempesta perfecta i en el que ja podríem dir que és el nou annus horribilis per a la monarquia britànica, provocat per l’escàndol de Kate Middleton (la seva desaparició de la vida pública després d’una misteriosa operació abdominal, la posterior ficada de pota d’una foto manipulada toscament amb Photoshop i, ara, els rumors d’una possible infidelitat de Guillem amb Lady Rose Hanbury, la marquesa de Cholmondeley), la plataforma de streaming europea i gratuïta ARTE.tv inclou en la programació un documental que pot donar molta llum a l’espectador sobre el cas Kate Gate. I, sobretot, en com una mare i dona perfecta, amb una imatge mesurada al mil·límetre, una reputació de dona accessible i una elegància sublim que enaltia el decòrum reial ha acabat perdent les regnes de la seva figura pública, fins a convertir-se no només en tema de conversa mundial, sinó en un maldecap sideral per a Buckingham.

Kate Superstar és el títol del programa, que mostra com a ulls del públic britànic, la princesa Kate encarna una certa forma de modernitat. Classificada per la revista Times com una de les 100 persones més influents del món; no només és la royal viva més estimada de la família reial britànica –l’enquesta del portal especialitzat YouGov, publicada el març del 2023, assegura que la dona del príncep Guillem és la més popular de tots, amb un 68%, just per davant del seu marit (67%) i la princesa Ana (64%)–, sinó que a més és la que "ha introduït a poc a poc un tímid toc de feminisme a la dinastia", asseguren els analista del documental.

A la cinta participen periodistes especialitzats, escriptors i experts en la casa reial britànica, com Tom Quinn, periodista de Times i Telegraph i escriptor de llibres relacionats amb la reialesa britànica; Katie Nicholl, experta en la casa reial i escriptora de The New Royals; Anna Whitelock, historiadora i acadèmica britànica, especialitzada en la història de la monarquia, i Kirsty Leighton, experta en Relacions Públiques.

Amb més de 15 milions de seguidors a Instagram, Kate Middleton s’ha convertit en tota una icona de moda i una autèntica estrella del pop que ha protagonitzat l’entrada del clan Windsor en l’era de les xarxes socials. En aquest sentit, la producció analitza la seva estratègia i com, fins al moment, havia pogut controlar la seva imatge mediàtica en l’era de les xarxes socials, ja que des que va començar a sortir amb Guillem va ser focus dels mitjans, escrutada des de tots els fronts, com Lady Di.

No obstant, ¿aquesta estratègia d’imatge ideal podria veure’s afectada després de les últimes polèmiques? "Sovint se la descriu com el núvol d’acer, perquè és adorable, tendra i femenina, però d’altra banda és dura com l’acer"; "és molt bona actriu, és com un camaleó, és més majestuosa que els royals", són algunes de les lapidàries dels periodistes que apareixen al vídeo, que coincideixen que ella va ser la "veritable estrella de la cerimònia de la coronació de Carles III", el dia que ell havia estat esperant durant dècades.

Tom Quinn, autor del llibre Kensington Palace assegura que "Carles i Camila sempre van tenir enveja de Kate i Guillem". "Ells són fotogènics, joves i el futur", assenyala Richard Key, periodista del Daily Mail. Durant la coronació del rei, Kate i el seu marit no van ser els principals protagonistes, però es van encarregar de difondre a través de Youtube i d’Instagram les bambolines del dia, des que sortien de casa amb els nens fins que van arribar com si fossin estrelles de rock al concert nocturn en honor a Carles III.

"Adorada per tothom"

"El país sencer adora Kate, la qual cosa és bo per a Guillem", assegura Jack Royston, de Newsweek que fins fa poc definia la imatge de la princesa d’"irreprotxable i inqüestionable". No s’ha d’oblidar que "té tot un equip de relacions públiques treballant per a ella; en com arriba al públic amb els seus discursos, amb la roba que vesteix, i li gestionen les xarxes socials, així aconsegueix transmetre una imatge de gràcia, elegància i bellesa", observava l’experta en RRPP Kirsty Leighton, mesos abans de l’escàndol.

"La veus com una mare meravellosa. Crec que això fa que la gent s’identifiqui i sigui molt popular. Si et fixes en el seu estil, la copien arreu del món", afirma la cronista Katie Nicholl.

En un moment donat, Key recorda que va ser la mare de Kate la que li va aconsellar no estudiar a la universitat d’Edimburg, per anar a l’elegida per Guillem, St. Andrew, per si "ell es fixaria en ella". "Kate va participar en una passarel·la benèfica a la universitat i el príncep no podia treure els seus ulls d’ella", s’explica al documental. "I va caçar el príncep", secunda també Royston.

Notícies relacionades

Resulta ben curiós sentir la historiadora Anna Whitelock dir que "la imatge ho és tot a la monarquia. En els segles XV i XVI, amb les monedes i les xilografies, i ara amb les xarxes socials. La imatge és omnipresent. La imatge és la marca".

El gabinet que treballava en la imatge dels prínceps de Gal·les consta de 50 treballadors. Fins ara tenia un engranatge ben greixat i no se sap què ha fallat últimament per no publicar fotos o fer-ho tan malament.