Catalunya es bolca amb Cap Butaca Buida, el nou Sant Jordi teatral

A Catalunya hi ha 150.000 butaques disponibles en espais escènics

Aquesta temporada es podrien superar els 3 milions de públic

Espectacles de dansa, música, circ, màgia, humor i teatre esperen el públic en aquesta gran jornada que aspira a omplir 60.000 localitats per veure 176 espectacles en 145 escenaris

Catalunya es bolca amb Cap Butaca Buida, el nou Sant Jordi teatral
4
Es llegeix en minuts
Marta Cervera
Marta Cervera

Periodista

ver +

Tot a punt a Catalunya per participar, avui, en una jornada històrica. L’objectiu és celebrar les arts escèniques amb magnificència omplint els teatres. Espectacles de dansa, música, circ, màgia, humor i teatre per a totes les edats esperen el públic, que ha respost a aquest repte pioner que apunta a rècord, perquè de les 60.000 localitats disponibles ja se n’havien venut més de dos terços a principis d’aquesta setmana. I ahir a la tarda es van superar les 48.000 localitats per veure 176 espectacles en 145 escenaris repartits per tota la geografia catalana.

"Si arribem a 50.000 haurem doblat l’ocupació mitjana d’un dissabte a Catalunya, segons les nostres dades", va assegurar Toni Albaladejo, vicepresident de l’Associació d’Empreses de Teatre de Catalunya (Adetca). Costarà vorejar el ple, però no hi ha res impossible, sobretot amb una programació com la d’aquesta temporada, atractiva i diversa, amb un sòlid planter d’artistes de tots els gèneres: teatre, dansa, circ, màgia i música. "Cal seduir el públic amb espectacles de qualitat que enamorin i emocionin", va assenyalar Albaladejo.

Aquesta temporada les xifres són encoratjadores i, si continuen així, es podria batre un altre rècord molt esperat: superar els tres milions d’espectadors. Per a això les ganes de disfrutar d’espectacles haurà de perdurar més enllà d’aquesta iniciativa pionera del Cap Butaca Buida i aconseguir canviar la dinàmica que allunya els espectadors de les sales coincidint amb l’arribada del bon temps.

Molts dels 145 escenaris catalans celebraran avui en gran que les localitats s’han exhaurit. "Estem molt contents del resultat obtingut fins ara a Cap Butaca Buida. És un orgull que la gent s’hagi fet seu aquest repte teatral i cultural. Ha de ser una data clau en el calendari d’actes de Catalunya", assegura Isabel Vidal, presidenta d’Adetca, que ja pensa en el futur i celebra la coordinació entre diferents institucions que ha fet possible aquesta iniciativa, una gran festa de les arts escèniques que sorgeix de la coordinació entre Adetca, Time Out i la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals, amb el suport de la Generalitat de Catalunya en el marc del Pla d’Impuls del Teatre, la Diputació de Barcelona i l’Ajuntament de Barcelona i la col·laboració de Teatres Públics i la FAC (Federació d’Ateneus de Catalunya).

Sense parió

Els teatres no solen vendre entrades a la velocitat dels grans concerts de pop i rock, però molts catalans han sintonitzat amb aquesta jornada pionera que no té parangó en un altre lloc. El sector del teatre havia potenciat polítiques de descomptes coincidint amb grans festivitats com les festes de la Mercè a Barcelona, per exemple. Però no s’havia dut a terme mai una iniciativa tan potent a tot Catalunya. Suposa un salt qualitatiu important. "Cap Butaca Buida és un acte social. Farà que molta gent vagi teatre el mateix dia i així donarà visibilitat a la cultura i les arts escèniques a Catalunya", diu Vidal.

Cap Butaca Buida ha d’ajudar a descobrir quantes localitats tenen els teatres de Catalunya. Segons dades de la Generalitat, a Catalu-nya hi ha 81.752 butaques, 61.000 en espais públics i 20.500 en privats. Adetca, però, considera que el total és molt més gran. "Creiem que a Catalunya hi ha 150.000 butaques disponibles en espais escènics", diu Vidal. Aquest càlcul inclouria teatres públics, privats i ateneus. La xifra real no se sap, però la celebració de Cap Butaca Buida ajudarà a crear un mapa exacte, sobretot després de l’èxit d’aquesta primera edició.

Fa 32 anys que Adetca recull les xifres d’assistència i recaptació dels seus associats, teatres situats principalment en l’àrea de Barcelona però també en altres llocs de Catalunya. "Serà una feina complexa, però tard o d’hora caldrà disposar d’un sistema informàtic que permeti veure la fluctuació de l’activitat als teatres de Catalunya", comenta Vidal, convençuda que el Pla d’Impuls al Teatre serà un ajut. "Necessitem disposar d’un cens per poder extrapolar dades", assegura.

Pas a pas

Per Vidal, l’important és anar pas a pas, sense perdre el nord i afegint aliats. A més de sumar els escenaris dels ateneus, tampoc descarta comptar més endavant amb escoles que vulguin aprofitar aquest dia per celebrar el teatre, la dansa o qualsevol altra activitat escènica. "Cap Butaca Buida ha de ser una festa inclusiva. A Catalu-nya hi ha molta gent que no té un teatre a prop. Sant Jordi també és una festa popular que, més enllà de fer-ho al carrer i a les llibreries, també se celebra a les escoles", puntualitza.

Notícies relacionades

De moment, aquest any no hi ha cap centre escolar que s’hagi adherit a aquesta diada tan singular. Però sí que ho ha fet la Federació d’Ateneus de Catalunya, perquè els ateneus són llocs que han permès a molta gent aquest primer contacte amb la cultura i el teatre. "Es tracta d’incloure-hi el màxim d’espais escènics possible perquè tothom participi en aquesta festa cultural", diu Vidal, que recorda el seu primer acostament al teatre al Club Hel·lena i el Cercle Catòlic de Gràcia.

Si en només tres mesos –Cap Butaca Buida es va presentar en societat el 18 de desembre– s’ha aconseguit sintonitzar amb 50.000 espectadors en la primera edició, ¿què no aconseguirà en el futur? Aquest 2024 moltes de les sales que no programen assíduament no han estat a temps de participar-hi, però segur que l’any vinent intentaran afegir-s’hi.