Perquè cada persona és un món

Enrico Ianniello, Concha Milla, Frank Capdet i Aida Llop protagonitzen ‘La veritat de la mentida’, comèdia sentimental (i cínica) del dramaturg francès Florian Zeller, una obra que incideix en la doble cara de tots els personatges.

Perquè cada persona és un món

marta cervera

2
Es llegeix en minuts
Marta Cervera
Marta Cervera

Periodista

ver +

Comèdia i cinisme aterren al Teatre Akadèmia a partir d’aquest dijous amb La veritat de la mentida, la primera versió que s’estrena a Espanya de L’Envers du décor, una obra de Florian Zeller (París, 1979) que juga amb la diferència entre el que diuen els personatges en públic i el que realment pensen. Dirigida per Guido Torlonia, la peça parteix d’una situació banal però acaba aprofundint en temes com l’amistat, el desig, la joventut i la felicitat.

Tot passa quan dues parelles de tota la vida es retroben després de la separació d’una d’elles. El marit ha emprès una nova vida amb una noia molt més jove. L’obra mostra la primera trobada de tots ells a casa del matrimoni de tota la vida, que ha muntat un sopar per conèixer la nova nòvia: una noia atractiva 20 anys més jove que ells.

"És una comèdia amb fons tràgic", diu el director. "Els personatges fan molts aparts convertint el públic en còmplice d’allò que pensen", afegeix, per portar a col·lació el seu cinisme. Zeller indaga en les pors, anhels i preguntes que aquesta nova relació desperta en tots els personatges. L’autor descobreix al públic "un interessant joc de manipulació" i permet a l’espectador saber per endavant tot allò que pensen els personatges de veritat, i així desemmascara la hipocresia i els interessos de tots ells.

Per Enrico Ianniello, actor napolità que el públic ha pogut veure a Filomena Marturano, entre d’altres, "el gran tema d’aquesta obra per als tres personatges més grans és ¿on ha anat a parar la nostra joventut?". Ell encarna el Daniel, un editor a qui la relació amorosa del seu amic el portarà a analitzar-se a si mateix. "Més enllà que li agradi la noia jove, conèixer-la li fa pensar en la seva pròpia joventut i en els seus ambiciosos somnis. ¿On han quedat?".

"Tots els espectadors se sentiran interpel·lats i fins i tot incomodats", diu Frank Capdet, que encarna el Patrick, el triomfador que ha iniciat una nova vida amb una altra parella que l’ha rejovenit. Però, ¿realment ho té tot com ho fa veure? Segons l’actor, cap personatge se salva en aquesta obra. Tots tenen les seves esquerdes.

Instint femení

Notícies relacionades

Per Concha Milla, que interpreta la Isabel, la presència de la nova nòvia del seu amic és una amenaça. "El seu present trontolla al veure l’Emma, perquè s’adona que ja no té ni podrà tenir el que transmet aquesta moníssima noia de 30 anys. No és que estigui en la crisi dels 50, però de cop pensarà en la manera de conservar l’estabilitat que li donen casa seva, la seva feina i el seu marit".

Zeller deixa que cada espectador en tregui les seves pròpies conclusions. L’autor va escriure l’obra el 2016 pensant en Daniel Auteuil per al rol de l’editor. El mateix actor també es va encarregar de dirigir-la a París amb èxit. A Barcelona l’estrena de La veritat de la mentida coincideix amb dues obres del famós autor a Madrid aquest mes de març: El padre, protagonitzada per Josep Maria Pou al Teatro Bellas Artes, i La madre, amb Aitana Sánchez-Gijón en el rol principal, al Pavón.