Una delicada mirada a l’Alzheimer
‘La memoria infinita’
Maite Alberdi (Estrena: 12/01/2024)
Una de les coses que distingeixen el cine documental de la xilena Maite Alberdi és la seva capacitat per posar en primer pla l’emoció, fins i tot per articular l’obra entorn seu. Els seus documentals són humans, emocionants, ens parlen de tu a tu. La memoria infinita explica la història de Paulina Urrutia i Augusto Góngora. Ella és actriu i ell és periodista. Estan junts des de fa més de dues dècades i fa vuit anys que ell va ser diagnosticat d’Alzheimer. La pel·lícula d’Alberdi mostra el dia a dia de la parella (Góngora va morir l’any passat), tant els moments bonics com els més difícils. El compromís i la calidesa en la mirada de la cineasta donen peu a un documental commovedor sobre l’Alzheimer, sobre els que el pateixen i sobre els que els acompanyen en el procés, que és també el relat d’una història d’amor. Com en molts documentals en els quals el retrat de la intimitat se sent imprescindible, porta a qüestionar-se si la distància respecte a aquesta intimitat és la correcta. Per sort, queda compensat per la humanitat i l’afecte del conjunt.
A partir del compromís polític i artístic de la parella protagonista (com el treball periodístic d’Augusto Góngora), Alberdi reflexiona també en la seva pel·lícula sobre la necessitat de preservar la memòria històrica.
- Naufragi a Indonèsia La menor rescatada a Indonèsia al Santi, bussejador voluntari espanyol: «Si són morts no passa res. Però jo els vull amb mi, si us plau»
- Sinistre al Pròxim Orient Els turistes de l’accident a l’Aràbia Saudita eren de la província de Barcelona
- Loteria catalana 01379, primer premi de la Grossa de Cap d’Any 2025
- Loteria catalana 29181 i 15376, quarts premis de la Grossa de Cap d’Any 2025
- Escrit fiscal La fiscalia demana la nul·litat de la condemna del Suprem a García Ortiz per vulnerar el seu dret a la defensa
