CRÍTICA
Una gran ‘Novena’ amb accent espanyol
La ‘Novena’ de Beethoven i Orfeó Donostiarra Palau de la Música (13/12/2023)

É s d’agrair que BCN Classics aposti també per repertori i intèrprets locals i no miri només artistes i conjunts de gira per Europa, tal com va fer en el concert de dimecres al Palau, amb l’ADDA Simfònica Alicante dirigida per Josep Vicent, junt amb un pòquer d’asos en l’apartat solista i el sempre aclamat Orfeó Donostiarra. En el programa –en homenatge a Victòria dels Àngels en el seu centenari– van compartir protagonisme Xavier Montsalvatge i Ludwig van Beethoven, i es va arribar a un triomf rutilant, amb els artistes aclamats per un Palau ple fins a la bandera.
La vetllada va arrencar amb el Cant espiritual de Joan Maragall per a cor i orquestra, de Montsalvatge, que es va oferir en una versió prou contrastada i amb un conjunt no tan equilibrat quant a sonoritat respecte de l’acústica del Palau, seca i metàl·lica davant conjunts d’aquestes proporcions. Josep Vicent va mostrar certa tendència a passar-se en decibels en massa ocasions, cosa que restava poder als clímaxs de l’obra del compositor català, però mai va arribar a fagocitar les veus. El cor basc, amb un català impecable i veus molt ben empastades –després de les actuacions a Alacant, Madrid i Saragossa– va arribar a la divina "faç immensa" en gran forma.
En la segona part Beethoven va il·luminar de nou l’auditori modernista amb la Novena simfonia en Re menor, op. 125, coral, que Vicent va portar amb maduresa i bon ofici, ben assajada. Després d’un evident i detallista treball previ, al podi el seu gest es va mostrar gairebé coreografiat, molt íntim. L’acompliment dels músics de l’orquestra –amb molts joves– va resultar àmpliament convincent; en el Molto vivace no es van apreciar més problemes, tret de les imprecisions de la trompa i algun atac de la corda greu lleugerament desplaçat. El bonic Adagio va arribar servit esplèndidament frasejat, amb un final de festa que va alentir frases de l’últim moviment esgotant els solistes, però amb un resultat brillant. Les italianes Erika Grimaldi i Teresa Iervolino van unir el seu art als espanyols Airam Hernández i José Antonio López, component l’esmentat pòquer d’asos, i van ser ovacionats.
- CAS SANTOS CERDÁN-ÁBALOS Koldo García després de conèixer l’informe de l’UCO sobre Santos Cerdán: «Acaba de començar»
- Tensió als Estats Units "Motivació política" en l’assassinat d’una congressista i el marit
- Metamorfosi demogràfica Un terç de l’Eixample és estranger
- Tensió als Estats Units Els EUA surten al carrer de forma multitudinària en protesta per Trump
- Tempesta judicial i política La caiguda de Cerdán impulsa en el PSOE avançar les generals
- Defunció Mor als 63 anys l’empresari Miquel Suqué, del Grup Peralada
- Acte del PP Feijóo demanarà la compareixença de Sánchez al Congrés perquè es «retratin» els seus aliats: «Si el segueixen recolzant, seran els seus encobridors»
- L’hora més crítica Sánchez acudirà dimecres a la sessió de control al Congrés per respondre per l’escàndol de Santos Cerdán
- Les gravacions del cas Koldo Koldo García va oferir al cap de la Policia Nacional avions d’Air Europa per deportar migrants magribins durant la covid
- Augmenten les probabilitats que un asteroide impacti contra la Lluna el 2032