Més seriosos i menys gamberros
L’àlbum ‘Desbarajuste piramidal’, que reflota El Último de la Fila, entrega revisions estilitzades, senzilles i emotives de 24 clàssics del duo de Manolo García i Quimi Portet.

Tot i que el títol estrepitós insinuï un missatge de caos jocós, Desbarajuste piramidal és l’obra de dos senyors que amb els anys han anat refinant les seves arts i que revisen el seu catàleg temperant velles urgències i assaborint rimes i compassos. L’humor, que no falti, però aquestes 24 revisions són més aviat un exercici de sobrietat i de lluïment del nucli de les cançons, amb senzillesa, sentiment i bona lletra.
Manolo García i Quimi Portet s’ho han passat pipa regravant aquests temes que un dia van gravar sota el nom d’El Último de la Fila. I ara entenem que el seu sentit de la diversió ha evolucionat: flota aquí un gaudi serè, un reconeixement de l’ànima de cada tema a través d’un carril diferent. Sense acudir a un mètode ampul·lós, de sobreproducció, per realçar les cançons. En tenen prou ells dos per aixecar les cançons sense músics de suport (recordem que García es va iniciar com a bateria) i practiquen una sonoritat diàfana, neta, llimant arranjaments de les preses originals que ara estimen innecessaris. Portet parlava en aquest diari de "relaxar" les cançons, i així és en bona mesura, començant per aquesta Insurrección que obre el paquet, ara menys ansiosa, amb tarannà atmosfèric.
Tot i que la selecció cobreix tots els seus discos, té més pes el cançoner dels tres primers (16 temes, i Enemigos de lo ajeno, 1986, se n’emporta sis). S’esfumen aquells sintetitzadors, graciosos pel seu tacte domèstic, de Dulces sueños o Mi patria en mis zapatos. També els excèntrics arabescos. I el picar de mans d’Aviones plateados, i l’eixelebrada guitarra flamenca d’El loco de la calle.
Tot més centrat
Tot resulta ser una mica més centrat, sense ocurrències. Ni aquell toc gamberro, una mica punk: Quimi Portet transmet elegància i pulcritud (fins i tot sense renunciar a la distorsió). I Manolo García canta amb excel·lència i modula antigues brusquedats.
Notícies relacionadesPerò l’emoció que s’adverteix en el seu retrobament amb les cançons de la seva joventut és emocionant al seu torn. Amb punts àlgids com aquest No me acostumbro, que conserva la seva claustrofòbia, o un Soy un accidente amb frecs country, a veu i guitarra acústica. O el càlid, sense dobles fons, A veces se enciende. A veure, ells saben que els originals són invencibles, però Desbarajuste piramidal brinda un exercici poc corrent de recreació de velles fites sense pretendre aparentar el que un ja no és, ni per això anar-se’n a l’altre extrem, al baladisme lleuger.
¿Apunta aquest àlbum a un retorn d’El Último de la Fila amb totes les lletres? Es podria veure així… o al contrari: aquí potser ens estan dient que ja no s’identifiquen amb els seus èxits tal com la gent els recorda. Sigui com sigui, invoquem el savi Sisa, bon amic de Portet, quan al seu disc de tornada li va posar el sa títol de Visca la llibertat.
- Òbit Mor Verónica Echegui als 42 anys
- Històries de les Glòries (4) L’escalèxtric viatger de Porcioles
- INCENDIS FORESTALS Una vella i «maleïda» cançó de Serrat, l’himne per recordar l’estiu en què va cremar l’oest espanyol
- Dol en el cine espanyol Mor Verónica Echegui, l’actriu que es va saber desmarcar de ‘la Juani’
- Servei d’Aigües de Catalunya Una sentència tomba la pujada de l’aigua en una ciutat de l’àrea de Barcelona per «frau de llei» i «desviació de poder»