Més seriosos i menys gamberros
L’àlbum ‘Desbarajuste piramidal’, que reflota El Último de la Fila, entrega revisions estilitzades, senzilles i emotives de 24 clàssics del duo de Manolo García i Quimi Portet.
Tot i que el títol estrepitós insinuï un missatge de caos jocós, Desbarajuste piramidal és l’obra de dos senyors que amb els anys han anat refinant les seves arts i que revisen el seu catàleg temperant velles urgències i assaborint rimes i compassos. L’humor, que no falti, però aquestes 24 revisions són més aviat un exercici de sobrietat i de lluïment del nucli de les cançons, amb senzillesa, sentiment i bona lletra.
Manolo García i Quimi Portet s’ho han passat pipa regravant aquests temes que un dia van gravar sota el nom d’El Último de la Fila. I ara entenem que el seu sentit de la diversió ha evolucionat: flota aquí un gaudi serè, un reconeixement de l’ànima de cada tema a través d’un carril diferent. Sense acudir a un mètode ampul·lós, de sobreproducció, per realçar les cançons. En tenen prou ells dos per aixecar les cançons sense músics de suport (recordem que García es va iniciar com a bateria) i practiquen una sonoritat diàfana, neta, llimant arranjaments de les preses originals que ara estimen innecessaris. Portet parlava en aquest diari de "relaxar" les cançons, i així és en bona mesura, començant per aquesta Insurrección que obre el paquet, ara menys ansiosa, amb tarannà atmosfèric.
Tot i que la selecció cobreix tots els seus discos, té més pes el cançoner dels tres primers (16 temes, i Enemigos de lo ajeno, 1986, se n’emporta sis). S’esfumen aquells sintetitzadors, graciosos pel seu tacte domèstic, de Dulces sueños o Mi patria en mis zapatos. També els excèntrics arabescos. I el picar de mans d’Aviones plateados, i l’eixelebrada guitarra flamenca d’El loco de la calle.
Tot més centrat
Tot resulta ser una mica més centrat, sense ocurrències. Ni aquell toc gamberro, una mica punk: Quimi Portet transmet elegància i pulcritud (fins i tot sense renunciar a la distorsió). I Manolo García canta amb excel·lència i modula antigues brusquedats.
Notícies relacionadesPerò l’emoció que s’adverteix en el seu retrobament amb les cançons de la seva joventut és emocionant al seu torn. Amb punts àlgids com aquest No me acostumbro, que conserva la seva claustrofòbia, o un Soy un accidente amb frecs country, a veu i guitarra acústica. O el càlid, sense dobles fons, A veces se enciende. A veure, ells saben que els originals són invencibles, però Desbarajuste piramidal brinda un exercici poc corrent de recreació de velles fites sense pretendre aparentar el que un ja no és, ni per això anar-se’n a l’altre extrem, al baladisme lleuger.
¿Apunta aquest àlbum a un retorn d’El Último de la Fila amb totes les lletres? Es podria veure així… o al contrari: aquí potser ens estan dient que ja no s’identifiquen amb els seus èxits tal com la gent els recorda. Sigui com sigui, invoquem el savi Sisa, bon amic de Portet, quan al seu disc de tornada li va posar el sa títol de Visca la llibertat.
- Patrimoni històric Alerta per la contínua demolició d’estacions de ferrocarril centenàries
- Els excessos de la paternitat Els pares helicòpter aterren a la facultat per protegir els seus fills
- Sistema de salut 70 anys del Vall d’Hebron, el gran hospital públic català
- La gestió de la dana Mazón va veure vídeos de les inundacions a El Ventorro i ara sospesa dimitir
- Privacitat "Jo mai dono el DNI": un expert explica com donar les teves dades de forma segura en hotels i allotjaments
- Etologia Així ajuda el vincle amb els animals a superar el dolor emocional
- Lluita per la presidència del Barça L’oposició busca enderrocar Laporta mitjançant una complexa unió
- Acte a la Generalitat Illa llança la seva reforma de l’administració pública de la Generalitat amb 50 propostes d’experts
- Declaració Vilaplana afirma al jutjat que Mazón no semblava tenir pressa «per arribar enlloc»
- Nova cita cultural Òmnium Cultural s’alia amb l’IEC per transformar la Nit de Santa Llúcia en l’equivalent literari dels Premis Gaudí
