Premis Nobel 2023
Jon Fosse guanya el premi Nobel de literatura
L’escriptor noruec Jon Fosse ha aconseguit el Nobel de literatura.
L’anunci ha tingut lloc a Estocolm. El premi està dotat amb 920.000 euros i es considera el guardó literari més important del món. El punt de referència de l’Acadèmia és el testament d’Alfred Nobel que assenyala que el premi ha de distingir un escriptor amb una obra literària que sigui prova d’un «poderós ideal». El jurat ha decidit entre cinc finalistes, els noms dels quals es mantenen en secret fins a d’aquí cinquanta anys, segons les estrictes normes de l’Acadèmia Sueca.
Des de l’escàndol #MeToo que va afectar l’Acadèmia el 2018, seguit de la controvèrsia pel premi a l’austríac Peter Handke a causa de la seva defensa dels serbis durant les guerres dels anys 1990 als Balcans, l’Acadèmia sueca ha buscat renovar-se.
L’any passat el premi va ser per a la francesa Annie Ernaux, l’obra de la qual il·lustra l’emancipació d’una dona d’origen modest, convertida en una icona feminista. I l’any anterior va ser consagrat el novel·lista britànic Abdulrazak Gurnah, nascut a Tanzània, que explora els turments de l’exili, l’anticolonialisme i el racisme.
«En els últims anys, hi ha consciència que no es pot mantenir en una perspectiva eurocèntrica, que es requereix més igualtat i que el premi reflecteixi la seva època», ha afirmat Carin Franzén, professora de literatura a la Universitat d’Estocolm.
Des de la creació del Nobel de literatura, només 17 dones han obtingut el premi sobre un total de 119 premiats. Els últims guanyadors del Nobel han sigut Annie Ernaux (França), Abdulrazak Gurnah (Regne Unit), la poeta Louise Glück (Estats Units), Peter Handke (Àustria), Olga Tokarczuk (Polònia), Kazuo Ishiguro (Regne Unit), el cantant Bob Dylan (Estats Units), Svetlana Aleksiévitx (Bielorússia), Patrick Modiano (França) i Alice Munro (Canadà).
- Patrimoni històric Alerta per la contínua demolició d’estacions de ferrocarril centenàries
- Els excessos de la paternitat Els pares helicòpter aterren a la facultat per protegir els seus fills
- La gestió de la dana Mazón va veure vídeos de les inundacions a El Ventorro i ara sospesa dimitir
- Anàlisi L’operació sortida de Mazón i la jugada a tres bandes: Catalá, Pérez Llorca i Mompó, en els llocs clau
- Mazón pacta la sortida amb Feijóo al marge del PP valencià
- Privacitat "Jo mai dono el DNI": un expert explica com donar les teves dades de forma segura en hotels i allotjaments
- Negociacions a Suïssa Zapatero no dona per «definitiva» la ruptura de Junts i admet que el cas Cerdán «va impactar» en la relació
- Pensions ¿Quan es cobra la paga doble de Nadal? Bones notícies per als jubilats
- 8 PARTITS SEGUITS ENCAIXANT A falta de joc, Flick intenta resetejar el Barça
- Estrena saborosa a l’Eixample Així serà el Circolo Popolare, el nou gran restaurant de Big Mamma a punt d’obrir al passeig de Gràcia de Barcelona
