Licitació polèmica

El nou festival de Pedralbes va programar tan sols un 30% de la proposta amb la qual va guanyar el concurs de la Generalitat

El nou festival de Pedralbes va programar tan sols un 30% de la proposta amb la qual va guanyar el concurs de la Generalitat

ZOWY VOETEN

6
Es llegeix en minuts
Ignasi Fortuny
Ignasi Fortuny

Periodista. Principalment, escric sobre música.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

L’empresa Clipper’s Live SL va guanyar el concurs de la Generalitat per celebrar un nou festival de música als jardins de Pedralbes presentant la millor oferta econòmica i un programa artístic que distava molt del definitiu: 21 dels 30 artistes oferts llavors no han estat en el cartell final. A finals de febrer la promotora va saber que havia de crear i organitzar des de zero una mostra, que finalment va començar el 27 de juny i va concloure el 26 de juliol, sota el nom de Les Nits de Barcelona. En tan sols quatre mesos havia de posar en marxa el festival després de ser la promotora guanyadora del concurs públic de la Generalitat, propietària i gestora dels jardins i el palau reial, que li donava dret a celebrar una cita musical amb la seva firma al noble espai aquest estiu i els dos pròxims.

D’aquesta manera, agafava el relleu de l’empresa creadora del certamen (l’anomenat Festival Jardins de Pedralbes) i organitzadora durant una dècada, Concert Studio, promotora dirigida per Martín Pérez, una de les altres tres companyies que van participar en la ‘subhasta’ que pretenia acabar amb un culebró que cueja des del 2020. També hi van concursar Big Tours SL (Doctor Music de nom comercial), que va presentar la segona proposta amb més puntuació, i Proactiv SL. Després de la derrota, Concert Studio, ràpida de reflexos, va muntar un festival al Poble Espanyol de 15 dates durant el mes de juliol: l’ALMA Festival Jardins de Pedralbes –sí, conservant la marca original–, on ha reunit 48.000 persones.

Totes les candidates havien de presentar una oferta econòmica igual o superior al cànon fixat per la Generalitat: 458.055 euros més impostos. Clipper’s i Doctor Music van posar sobre la taula un milió d’euros, xifra a la qual no van arribar els altres dos contendents. La part econòmica pesava igual que l’artística, segons els criteris establerts per al concurs per les conselleries d’Economia, Cultura i Presidència. I la proposta artística entre aquestes dues va ser molt semblant, 31,76 punts (d’un màxim de 50 que es distribuïen segons uns criteris com la paritat, l’oferta de música en català...) per a Clipper’s i 30,56 per a Doctor Music, i va decantar la balança a favor dels primers.

A tot això, Concert Studio va quedar últim del concurs malgrat obtenir la millor puntuació en la programació, però la seva oferta econòmica (555.000 euros) va puntuar molt poc i va quedar fora de la carrera per Pedralbes. Clipper’s, dirigida pel directiu del Barça Juli Guiu, va guanyar en aquest nou esprint per un festival Martín Pérez, igual que ja va fer amb Cap Roig. 

De l’oferta a la realitat

Però, ¿quina dosi de realitat hi havia en les propostes artístiques presentades? Clipper’s Live, la finalment organitzadora de Les Nits de Barcelona, tan sols ha programat el 30% dels artistes que consten en la candidatura amb la qual va guanyar el concurs el 23 de febrer. O el que és el mateix: dels 30 noms apuntats n’han caigut 21, segons consta en la proposta original presentada al concurs consultada per aquest diari. I, si es va només a l’apartat musical (també incloïa altres espectacles), són set els artistes que han actuat al festival que figuraven en aquesta primera proposta: Sara Roy, Lildami, Mariona Escoda, Meritxell Nedderman, Las Migas, Delafé i las Flores Azules, i Antonio Orozco. Als dos últims, Clipper’s els porta el ‘management’.

El que va presentar al concurs no era ni de bon tros concloent, tal com recorden des d’Economia i assenyala el plec del contracte: «La proposta [guanyadora] és adaptable o flexible si per causes alienes o no imputables a la persona adjudicatària aquesta ha de modificar algun o alguns artistes suplents». De fet, aquest diari ha pogut comprovar com en les candidatures s’esmentaven artistes amb els quals les promotores no havien parlat per comentar la seva predisposició a participar en la mostra. Cal assenyalar que les empreses interessades van tenir des del divendres 27 de gener, quan es va publicar en el Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (DOGC) la licitació, fins a l’11 de febrer per concretar les seves apostes.

Ni Estopa ni The Corrs

En la proposta original de Clipper’s, que a més de Cap Roig organitza, entre d’altres, el Suite Festival, el Festival de Cambrils o el ‘festival-market’ White Summer a Pals, hi figuraven noms com Estopa o Oques Grasses, grups que no giraven aquest estiu (els segons van celebrar un sonat final de gira el 30 de gener al Palau Sant Jordi). Tampoc van estar a Les Nits de Barcelona Anastascia (va actuar a l’ALMA el 16 de juliol), The Corrs, Nathy Peluso, Raphael ni Rufus Wainwright (va estar el 24 de juliol al Festival Grec), que sí que consten en l’oferta guanyadora de la licitació.  

Notícies relacionades

«L’operador guanyador està complint la proposta. És cert que els noms del cartell definitiu han canviat respecte a la proposta inicial, però la companyia ho va justificar», comenten des d’Economia, que remarquen que va ser «l’oferta econòmica la que li va permetre guanyar el concurs». Les mateixes fonts afirmen que, amb l’ajuda del Departament de Cultura, van comprovar que, «amb el cartell definitiu, la proposta de Clipper’s hauria quedat igualment en segona posició en l’apartat de qualitat artística» i que «el resultat hauria sigut el mateix». Per la seva banda, Clipper’s, contactada per aquest diari, no ha volgut fer declaracions més enllà de confirmar que tots els canvis s’han fet d’acord amb la Generalitat. 

Les Nits de Barcelona, amb una presentació gairebé idèntica a l’anterior mostra que se celebrava a Pedralbes, va tancar amb 38.000 assistents, un 81% d’ocupació i vuit espectacles ‘sold out’. «Començar aquest projecte en aquesta edició ha sigut tot un repte a causa del poc temps que vam tenir, tant per a la definició de festival com per a la programació artística i posada en marxa», va valorar el director, Juli Guiu, en el balanç de la primera edició de la mostra, que tornarà l’estiu que ve a Pedralbes.

El Summerfest guanya aquest estiu la partida a la Cerdanya

La rivalitat entre els dos festivals situats a la Cerdanya s’ha resolt amb la permanència del Summerfest Cerdanya (gestionat per Clipper’s Live, promotora de Les Nits de Barcelona) i la retirada, aquest estiu, del Cerdanya Music Festival (de Concert Studio, que gestionava la mostra de Pedralbes fins a l’any passat i que ha estrenat l’ALMA Festival al Poble Espanyol). Aquest últim estudia ara la seva continuïtat. 

El Cerdanya Music Festival va ser el primer a arribar, el 2021 a Alp, entorn de les mateixes dates del mes d’agost, i en la seva segona edició, l’any passat, traslladat a Llívia, va congregar 16.000 assistents. El Summerfest va néixer el 2022 a Puigcerdà i va notificar un balanç de 18.000 assistents. La seva segona edició arrencarà el 17 d’agost amb God Save the Queen i la tancarà Pablo Alborán el dia 26. JORDI BIANCIOTTO