Òpera
El descafeïnat ‘Fidelio’ del segle XXI
El públic del Grec acull amb entusiasme l’homenatge de David Lang al geni de Beethoven
Que l’OBC torni a la programació del Grec és una alegria, més encara si ho fa per posar música a una òpera, gènere que el festival d’estiu barceloní sol donar-li l’esquena, per no parlar de la sarsuela. Però aquest cop la conjunció es va poder donar i l’orquestra catalana va tornar a Montjuïc per donar vida a una obra lírica gràcies a l’estrena a Espanya, dissabte, i tres anys després del previst, de ‘Prisoner of the State’, del compositor David Lang. Es tractava de l’encàrrec de diverses entitats musicals internacionals –entre les quals l’Auditori de Barcelona– per a la commemoració, el 2020, del 250è aniversari del naixement del Ludwig van Beethoven (1770-1827). Per fer-ho Lang va decidir repensar, en clau contemporània i humanitària, l’única òpera composta pel geni de Bonn, ‘Fidelio’, de la qual pren part de la seva inspiració dramàtica, tot i que Beethoven se centrés més en el triomf de l’amor per sobre dels conceptes llibertaris, polítics i de drets humans, que també els tocava, i amb una mestria sense igual.
Al compositor alemany la seva òpera li va portar mil maldecaps i la va retocar durant anys per aconseguir, finalment, un resultat que no el va deixar satisfet.
Notícies relacionadesPer contra, semblaria que ‘Prisoner of the State’ va tenir una gènesi més espontània. Amb un llibret simplista del propi compositor sobre un entramat musical amb alguna escena melòdicament interessant però sempre sobre un suport harmònic ‘minimal’ i reiteratiu –tant com el text–, impressiona que el Barbican de Londres, el De Doelen Concert Hall de Rotterdam, la Simfònica de Bochum, el Concertgebouw d’Amsterdam, l’Òpera de Malmö, la Filharmònica de Nova York i l’Auditori de Barcelona decidissin retre homenatge a un dels compositors capitals de la història coproduint una obra com aquesta, episòdica i pròxima al ‘musical’. Estrenada el 2019 a Nova York i el 2020 a Anglaterra, ‘Prisoner of the State’ és la penúltima peça lírica de Lang –al gener va estrenar la seva òpera de cambra ‘Note to a Friend’– en què s’endinsa en temes com l’abús de poder o la supressió dels drets individuals d’una manera tan senzilla, que podria haver sigut concebuda per al públic infantil i escolar.
En la seva estrena barcelonina la interpretació va ser impecable i va acabar ovacionada, malgrat la sensació de música enllaunada que oferia l’amplificació. La senzilla posada en escena d’Elkhanah Pulitzer, condicionada per l’escenari del Grec, es va mostrar clara i funcional, i Ludovic Morlot, titular de l’OBC, no va tenir el més mínim problema a concertar aquesta obra amb un gran pes en la rítmica. El cor d’homes del Cor Jove de l’Orfeó Català i les veus masculines del Cor de Cambra del Palau van resultar sempre eficaços, arribant fins i tot a moments esplèndids, juntament amb una excel·lent tasca dels solistes Claron McFadden, Davóne Tines i Jarrett Ott, a qui es va afegir un titubejant Alan Oke.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Tècniques delictives Avís de la Policia Nacional quan arribis a casa: «Si els veus, no toquis res»
- Situació de vulnerabilitat L’ajuda de 115 euros al mes que ja pots demanar a la Seguretat Social
- El laberint català Així estan les enquestes de les eleccions a Catalunya
- El futur hospital del Vallès Occidental crearà un barri
- Les pluges a Catalunya deixen els pantans per sobre del 18%
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- El tauler polític Així estan les enquestes de les eleccions generals a Espanya
- Feijóo apel·la als votants que el 2017 van donar la victòria a Cs
- Els socis del PSOE volen mantenir la legislatura amb Sánchez o sense
- ‘Fairy ballroom’, explosió de màgia i sensualitat