Concert per Europa

Calorosa acollida a la Filharmònica de Berlín a la Sagrada Família

  • Kirill Petrenko, titular de la cèlebre formació, ha celebrat la cultura europea amb els seus músics en un concert retransmès per RTVE a més de 30 països

  • L’Orfeó Català, que acaba d’actuar a Berlín al costat d’ells, va interpretar tres peces i va emocionar amb la ‘Pregària per Ucraïna’, de Valentin Silvestrov

4
Es llegeix en minuts
Marta Cervera
Marta Cervera

Periodista

ver +

Dia Internacional dels Treballadors ha adquirit un significat musical des que l’Orquestra Filharmònica de Berlín va començar a celebrar la cita anual del Concert per a Europa, cada vegadaen alguna ciutat diferent del Vell Continent. El 1991 l’enyorat mestre Claudio Abbado va iniciar aquesta tradició per celebrar la riquesa, diversitat i bellesa de la cultura europea amb un concert a la Sala Smetana de Praga.

Aquest dilluns per primera vegada el Concert per a Europa s’ha celebrat a la Basílica de la Sagrada Família de Barcelona on Kirill Petrenko, titular des de la formació des de la temporada 2019-20 ha demostrat la seva magnífica sintonia amb l’orquestra, considerada una de les millors del món. La formació va néixer el 1882, el mateix any en què es va començar a construir l’emblemàtic edifici de Gaudí.

L’Orfeó Català, cor amateur que acaba d’actuar a Berlín amb ella i tornarà a fer-ho a l’Auditori Nacional de Madrid aquest dimecres, va destacar en el concert on va interpretar tres obres: la ‘Missa de la coronació’ i l’‘Ave verum corpus’, de Wolfgang Amadeus Mozart i la ‘Pregària per Ucraïna’, una peça recent de l’ucraïnès Valentin Silvestrov.

Les 2.000 persones que eren al recinte –les entrades només podien aconseguir-se per invitació o per sorteig–, va constar d’un repertori de música sacra a excepció de la ‘Simfonia núm. 25 en sol menor’ de Mozart, la primera peça del programa. L’obra, el vibrant primer moviment de la qual és molt conegut, va obrir el concert a la catedral gaudiniana que no està precisament dissenyada per a aquest tipus de música. La reverberació a la sala no és ideal tot i que és una cosa que no s’aprecia en televisió. Com és habitual, es va encarregar de retransmetre l’esdeveniment a una trentena de països. Aquest any la producció va anar a càrrec d’EuroArts Music en col·laboració amb RTVE i en coproducció amb la televisió alemanya RBB.

Cant per la pau

D’entre totes les peces va emocionar ‘Pregària per Ucraïna’ amb les inspirades veus de l’Orfeó Català ‘a capella’, molt atentes a les precises ordres de Petrenko. No és casualitat que el director rus nascut a Omsk el 1972, fill d’un violinista rus i una musicòloga ucraïnesa, l’hagi inclòs. Petrenko va ser un dels primers músics del seu país que va criticar la invasió d’Ucraïna l’any passat. Va qualificar l’atac rus de «punyalada per l’esquena al món que vol viure en pau» i d’agressió a les arts que «uneixen a través de totes les fronteres».

La commovedora ‘Pregària per Ucraïna’, una peça tan breu com bonica, es va encadenar amb el delicat ‘Rèquiem per a orquestra de corda’ de Takemitsu i l’‘Ave verum corpus’, breu motet de Mozart en el qual un Orfeó Català en estat de gràcia es va unir a l’orquestra.

La música de Mozart va culminar el concert. Primer amb l’alegre motet ‘Exultate Jubilate’, amb passatges molt ràpids i florits interpretats per la magnífica soprano anglesa Louise Alder. El públic va premiar amb un gran aplaudiment la seva actuació.

La Missa de la Coronació, també del geni de Salzburg, va acomiadar el concert amb Wiebke Lehmkuhl, contralt; Linard Vrielink, tenor, i Kresimir Strazanac, baix-baríton, i l’esmentada Alder com a solistes. El Kyrie inicial va marcar l’ímpetu amb què Petrenko va liderar aquesta obra on el cor té un gran protagonisme. L’Orfeó va cantar amb seguretat, sense necessitat de partitura. Tenia la peça interioritzada gràcies al gran treball de preparació realitzat per Simon Halsey i Pablo Larraz, director principal convidat i actual director de la formació coral respectivament, de cara al debut del cor català amb Petrenko. Tots ells van sortir a saludar tres vegades al final davant el llarg i calorós aplaudiment del públic que es va posar dret al final, encantat amb una gran experiència que va combinar patrimoni arquitectònic i musical de primer ordre.

Malgrat el repte acústic que suposa, la Sagrada Família s’ha convertit en destí cobejat de grans orquestres internacionals. El 18 el setembre del 2021 va actuar allà l’Orquestra Filharmònica de Viena dins del cicle de concerts amb les simfonies completes d’Anton Bruckner en diverses catedrals i temples de tot Europa.

Prova superada

Notícies relacionades

«Durant el concert no podíem escoltar bé del tot ni l’orquestra ni els solistes a causa del retorn de l’eco. Però el públic ha sigut molt respectuós. El seu suport des del principi ha contribuït a crear un bon ambient», ha reconegut Víctor Luís, integrant de l’Orfeó Català. «La connexió amb Petrenko ha sigut avui molt més natural després de tots els assajos i concerts realitzats amb ell. I segur que el que ens falta a Madrid encara serà millor». I Júlia Molina, una altra de les cantants, ha ressaltat l’exigència del director alemany: «Hem treballat sempre fins abans de cada concert. I a la Sagrada Família ha sigut brutal. Petrenko ha optat per un tempo més lent i això ha ajudat perquè l’acústica és complicada».

A l’esdeveniment no va acudir cap dels alcaldables de Barcelona però sí la consellera de Cultura, Natàlia Garriga, el ministre d’Universitats, Joan Subirats, i el conseller d’Interior, Ignasi Elena.