Una fita dels còmics de Bruguera

Zipi i Zape: picants, inèdits i sorprenents, al Còmic Barcelona

  • Una exposició del saló celebra els 75 anys de l’entremaliada parella de bessons del còmic creada per Escobar

  • Deu títols per disfrutar del saló

  • Quinze novetats del saló

Zipi i Zape: picants, inèdits i sorprenents, al Còmic Barcelona

JORDI OTIX

2
Es llegeix en minuts
Anna Abella
Anna Abella

Periodista cultural

Especialista en art i llibres, en particular en novel·la negra, còmic i memòria històrica

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Zipi i Zape obrint els ulls com plats llegint el llibre ‘Vida sexual sana’. Zipi i Zape, un mirant dins de l’escot d’una maniquí, i l’altre, sota la faldilla del vestit. Zipi i Zape fent fotos als seus pares, el senyor Pantuflo i Jaimita, al llit fent ‘coses’ sota el llençol. Zipi i Zape pensant en una pel·lícula porno quan l’oculista els ensenya la ‘X’ en un cartell. Zipi i Zape intentant colar-se en un cine X amb barbes postisses... Són alguns dels originals inèdits més sorprenents, de dibuixos picants que mai haurien pogut sortir en les aventures infantils dels entremaliats bessons Zapatilla, que ara formen part de l’exposició del Còmic Barcelona, que celebra els 75 anys dels mítics personatges, nascuts el 1948 en les pàgines de ‘Pulgarcito’ i creats pels llàpissos de Josep Escobar (1908-1994), una de les llegendes dels còmics de Bruguera. 

El seu net Sergi Escobar el recorda, mentre recorre la mostra amb els 50 originals –portades, pàgines, il·lustracions i dibuixos que feia per regalar– cedits per la família del creador de Carpanta. «L’anàvem a veure els caps de setmana a casa seva, a Santa Eulàlia, i ell era al seu estudi, sempre dibuixant, mentre mirava com jugàvem al jardí. Entràvem a demanar-li xiclets, i ell, sempre, sempre dibuixant». 

L’exposició, que recorre la trajectòria d’Escobar, està comissariada per Antoni Guiral, autor també de ‘Zipi y Zape. Los gemelos más famosos del tebeo’ (Bruguera), una de les novetats publicades de cara al Còmic Barcelona, que comença aquest divendres i acaba diumenge.

Cruel i salvatge

Els bessons, que va dibuixar fins al 1994, gairebé durant 50 anys, eren ànimes tan inquietes que en el seu afany d’ajudar els altres acabaven sembrant el caos. En la seva primera etapa, la sèrie era «més cruel i salvatge», després va evolucionar fins a ser més mundana i quotidiana. Mostra del nivell de vandalisme que Escobar imprimia als petits Zapatilla és l’esbós d’una portada destinada a la col·lecció ‘Olé!’. Guiral assenyala com Zipi i Zape van en una bicicleta en la qual una de les rodes és en realitat un altre nen: quan es va publicar, el nen havia desaparegut substituït per la preceptiva roda... 

Notícies relacionades

En les pàgines de les seves aventures s’aprecien també els canvis de tipografies de Bruguera, des de la retolació manual inicial, passant per la de màquina d’escriure i fins a la que generava una màquina que l’editorial havia comprat i que imprimia totes les lletres en majúscules... però sense accents, de manera que alguns es posaven després a mà, explica el comissari.  

L’exposició recorre l’evolució dels personatges, la seva història editorial i la figura d’Escobar, que, a més de dibuixant d’historietes, va il·lustrar publicitat i portades, va donar cursos de dibuix per correspondència, va inventar projectors de cine, va escriure guions i obres de teatre i va fer animació.