Del 31 de març al 2 d’abril

Còmic Barcelona: el saló obre al moment més dolç del còmic

La cita amb la historieta recupera els convidats internacionals i aposta per les exposicions, encapçalades per Daniel Torres, pels 75 anys de Zipi i Zape i per l’homenatge a Carlos Pacheco

10 títols per disfrutar del saló

15 novetats del saló

Còmic Barcelona: el saló obre al moment més dolç del còmic

RICARD CUGAT

8
Es llegeix en minuts
Anna Abella
Anna Abella

Periodista cultural

Especialista en art i llibres, en particular en novel·la negra, còmic i memòria històrica

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Obre les portes aquest divendres i fins al diumenge 2 d’abril la 41a edició del Còmic Barcelona. I ho fa ara que la indústria del còmic viu un dels seus moments més dolços, segons avalen els estudis recents, sobretot gràcies a la imprescindible empenta del manga: l’any passat, de cada 100 euros gastats en còmic, 43 es van destinar al japonès; el 2019 eren 27 i el 2015, 19. Aquest 2023, el saló desplega una important aposta per les exposicions (dels 75 anys de Zipi i Zape a l’antològica del mestre Daniel Torres, passant pel record a Carlos Pacheco) i uns redoblats vincles amb el món de l’audiovisual i dels jocs de rol (es descobriran, per exemple, facetes «ocultes» del cineasta Álex de la Iglesia).

Notícies relacionades

Però abans de desgranar el millor de la cita, unes xifres: el 2022, el còmic va registrar un fort augment de vendes, d’un 8% (el 2019 va ser del 5% i el 2015, del 4%, de manera que en vuit anys s’ha duplicat), mentre que la no-ficció, la ficció i el llibre infantil i juvenil es van mantenir estables, segons un informe de la consultora GfK. Una pujada que, segons el Gremi d’Editors, ha contribuït en bona part a la recuperació del mercat del llibre després de la pandèmia. 

Més xifres per concloure: segons l’últim informe d’Hàbits de Lectura del Gremi d’Editors, el 2022, el 10,2% de la població va llegir còmics (el 2021 eren el 10,9%; el 2020, el 10,4% i el 2019 el 10,5%). Això pot reflectir a petita escala un fenomen que s’està començant a detectar en països com Alemanya i els Estats Units: que baixa una mica el nombre de lectors però, vistes les xifres de venda, els que llegeixen i compren ho fan encara més. Tot i així, el 2018 eren el 9,3%, de manera que en quatre anys s’ha augmentat un 1%.