PALMARÈS

La pel·lícula finlandesa d’acció bèl·lica ‘Sisu’ arrasa al Festival de Sitges

  • Dotze anys després de triomfar amb ‘Rare exports’, el director finlandès Jalmari Helander ha repetit gesta amb una virulenta pel·lícula bèl·lica

La pel·lícula finlandesa d’acció bèl·lica ‘Sisu’ arrasa al Festival de Sitges

Archivo

2
Es llegeix en minuts
Juan Manuel Freire
Juan Manuel Freire

Periodista

Especialista en sèries, cinema, música i cultura pop

Ubicada/t a Barcelona

ver +
Julián García
Julián García

Periodista

ver +

La història més curiosa es repeteix. Dotze anys després de triomfar a Sitges, bastant per sorpresa, amb aquell recargolat conte nadalenc anomenat ‘Rare exports’, el director finlandès Jalmari Helander ha tornat a repetir gesta amb ‘Sisu’, cinta d’acció bèl·lica que no apareixia en gaires quinieles. Com fa dotze anys, a més, el premi és múltiple (aquesta vegada quàdruple en lloc de triple): millor llargmetratge, millor interpretació masculina (Jorma Tommila), millor fotografia (Kjell Lagerroos) i millor música (Juri Seppä i Tuomas Wäinölä).

El jurat format per William Lustig (director de ‘Maniac’), l’escriptora Mariana Enríquez, Christophe Mercier (antic vicepresident de Fox Searchlight Europe), l’actriu Susanne Wuest i la programadora Heidy Honeycutt tenia les seves raons per premiar aquesta història amb ecos d’‘Acorralat’ i ‘Mad Max: Fury Road’, enfrontament d’un cercador d’or amb l’exèrcit nazi a la Segona Guerra Mundial. Per a la també finlandesa ‘Ego’, obra de la directora Hanna Bergholm, ha quedat només el premi als millors efectes especials, ‘ex aequo’ amb ‘Irati’, de l’alabès Paul Urkijo, també premi del públic.

La sud-coreana ‘Project wolf hunting’, desplegament d’acció i monstres firmat per Kim Hong-sun, ha obtingut el premi especial del jurat i una menció especial a millors edició de so, muntatge i coreografia d’especialistes d’escenes perilloses. També s’emporten menció especial la directora de ‘Nightsiren’, Tereza Nvotová, «per la seva elegància a l’hora de representar la caça de bruixes en els nostres dies»; la menció especial inclou, a més, les actrius Natalia Germani i Eva Mores. ‘Nightsiren’ ha obtingut, a més, el Méliès d’Argent a millor pel·lícula.

Una altra pel·lícula molt volguda pel jurat ha sigut ‘Pearl’, del gairebé veterà del terror ‘indie’ Ti West, aquest any receptor d’una Màquina del Temps. West ha rebut el premi al millor director, i Mia Goth, coguionista a més de protagonista, el de millor interpretació femenina. A més, el Jurat Oficial Fantàstic ha volgut destacar ‘Increíble pero cierto’ i ‘Fumar provoca tos’, les dues últimes obres del mestre de l’absurd Quentin Dupieux (millor guió ‘ex aequo’ amb si mateix). També dos premis s’emporta Michelle Garza pel terror de maternitat de ‘Huesera’: Blood Window a la millor pel·lícula iberoamericana i Citizen Kane a la direcció novella. Al seu torn, el jurat crític ha considerat ‘Something in the dirt’, de Justin Benson i Aaron Moorhead, millor títol a concurs de la secció oficial.

Notícies relacionades

Ja en les seccions paral·leles, han resultat premiats títols com ‘Jerk’ (millor llargmetratge de Noves Visions), ‘La otra forma’ (millor llargmetratge d’Anima’t), ‘H4Z4RD’ (millor pel·lícula d’Òrbita), ‘Jurassic punk’ (millor pel·lícula de Sitges Documenta) i ‘You won’t be alone’ (premi Carnet Jove al millor llarg de secció oficial).

Edició de rècord

Edició de rècordMònica Garcia (directora general de la Fundació Sitges) va recordar que han viscut una edició de rècord: «Estem en un 10,5% per sobre de l’assistència habitual en un festival prepandèmia, sense restriccions», va explicar amb orgull. «Aquest rècord es tradueix en un 6,3% més de recaptació per sobre de la mitjana». Un altre rècord: 610 convidats.