Rialles al Condal

Jordi Bosch torna al gran musical amb ‘Golfus de Roma’

El director Daniel Anglès estrena la versió catalana de la premiada comèdia de Sondheim, una ambiciosa versió en clau circense produïda per Focus

Jordi Bosch torna al gran musical amb ‘Golfus de Roma’
3
Es llegeix en minuts
Marta Cervera
Marta Cervera

Periodista

ver +

Encarnar el rol de Pseudolus, l’esclau que ho enreda tot en l’aclamat musical de Sondheim ‘Golfus de Roma’, un clàssic de Broadway, és un ‘must’ per a qualsevol actor. Jordi Bosch, veterà de l’escena que es va forjar a l’escola del Lliure, es llança encantat i feliç al seu nou repte amb la primera versió catalana d’aquest títol que arriba al Paral·lel. «És un dels títols que m’ha acompanyat tota la vida. Per a un gran amant de la comèdia interpretar aquest gran títol estrenat als anys 60 és fantàstic», comenta l’actor amb ganes ja d’actuar davant el públic al Condal de Barcelona a partir d’aquest divendres i foguejar-se en les funcions prèvies de cara a l’estrena el pròxim dia 27.

«Sense una gran producció no es pot muntar un espectacle d’aquestes característiques»

Bosch està encantat amb el «magnífic equip» i la moderna adaptació del director Daniel Anglès que potencia l’humor integrant el món del circ en aquesta comèdia d’embolic que transcorre a l’Antiga Roma. «Combinen bé perquè ‘Golfus’ és una astracanada i al circ tot està permès», ressalta el veterà actor que ha treballat al màxim en els assajos amb els 26 actors i músics on tots fan de tot: canten, ballen, toquen instruments, fan malabars i acrobàcies. «Mai he sigut pallasso, tot i que m’hi he acostat bastant en alguns rols. Aquí ja tenim molts pallassos. Pseudolus, el meu personatge, recull més l’herència d’Arlequino, de la comèdia del Teatre de l’Art i del vodevil. És aquest ser que ho enreda tot i ho intenta solucionar».

De Monty Python a Sondheim

Des del 2009, quan va interpretar el rei Artur a ‘Spamalot’, el musical dels Monty Python dirigit pel Tricicle el 2009, no havia tornat al gènere. «Sense una gran producció no es pot muntar un espectacle d’aquestes característiques», recorda Bosch. El pressupost de l’espectacle, coproduït per Focus i el Festival de Mèrida, arriba a la barbaritat d’1,1 milions d’euros.

«M’encantaria fer més musicals. La meva tessitura vocal no dona per a ‘Els Miserables’, però sí per a altres títols»

Bosch recorda que va cantar al Lliure de Gràcia obres com ‘Fulgor i mort de Joaquín Murieta’ i una premiada versió catalana de ‘La flauta màgica’, de Mozart. «M’encantaria fer més musicals. No tinc la tessitura vocal per fer papers gairebé operístics com els d’‘Els Miserables’, però sí que encaixo en obres com ‘Golfus’, ‘Spamalot’ i ‘Los productores’, per exemple, on hi ha rols amb molt joc actoral i no tanta exigència vocal. Soc un actor que afina, això sí». I que no para.

Notícies relacionades

És un dels intèrprets més sol·licitats de l’escena catalana que ha participat en sèries i pel·lícules, tot i que sempre ha destacat com a home de teatre. «M’hauria agradat fer més cine», confessa. La dificultat de compaginar el món de la imatge i el de les taules ha anat ‘in crescendo’ en els últims anys. «Ara els temps estan més comprimits en els rodatges i resulta gairebé impossible fer cine o sèries si ets al teatre».

Brillant escenografia

El muntatge, amb una brillant escenografia i vestuari de Montse Amenós, arriba molt rodat després de l’èxit d’aquesta moderna versió capitanejada per Anglès (escena) i Xavier Mestres (música) estrenada en castellà amb Carlos Latre com a protagonista al Festival de Mèrida del 2021 i després al teatre La Latina de Madrid. La majoria d’aquell repartiment es manté en els rols principals, amb Ana San Martín (Philia) i Eloi Gómez (Eros) com a parella d’enamorats, Meri Duró (Marcus Lycus) i OriolO (Erroneus). A la versió catalana, a part de Bosch, s’han incorporat Roger Julià (Senex) –codirector de l’espectacle i membre de Rhum & Cia– i Mercè Martínez (Domina), pares d’Eros, i Victor Arbelo com a Miles Gloriosus, el general romà que també vol fer seva la virginal Philia. La plantilla orquestral s’ha renovat en un 70%.