Crítica de música
Núria Graham enlluerna amb el món màgic de ‘Cyclamen’ al Mercat de Vic
L’artista d’Osona va preestrenar el seu àlbum més atrevit, que veurà la llum al gener, en el qual reformula la seva estètica pop amb un llenguatge més acústic i somiador
S’acosta una Núria Graham amb decidida projecció internacional, que aquest diumenge obre al Primavera Sound Los Angeles una gira per la costa oest nord-americana i que oferirà al novembre un ampli periple europeu. Però abans, la cantant i guitarrista d’Osona va voler tancar files amb els seus, a casa, inaugurant el Mercat de Música Viva, on va oferir en ofrena una primícia, la preestrena del seu quart disc llarg, ‘Cyclamen’. Un treball que encara trigarà una mica a veure la llum (serà al gener) i que, pel que s’ha vist a Vic, porta canvis de fons en la seva expressió musical.
La cantautora pop de guitarra elèctrica al rest va donar pas a una figura escènica multitasca, que es va assentar al piano vertical i va acudir en ocasions als arpegis de guitarra clàssica i, fugaçment, a la bateria, per desplegar un embolcallant art de la cançó junt amb un refinat quintet de músics. Allà, el clarinet (Marcel·lí Bayer) i el violoncel (Núria Maynou) no van jugar un rol embellidor, sinó que van construir la trama instrumental. Desafiador quadro impressionista, el d’aquests 13 temes destapats a L’Atlàntida, fruit de purificades pigmentacions, amb l’arpa amb aura cèltica d’Anna Godoy, el contrabaix de Magalí Datzira i la guitarra del metafísic Jordi Matas (còmplice de Ferran Palau i El Petit de Cal Eril).
Mons flotants
Es va advertir un gir de risc en aquest bonic però exigent cançoner amb derivades somiadores (‘Yes it’s me, the goldfish!’ tema publicat aquesta setmana com a primer avanç), tenebristes (‘Disaster in Napoli’) o hipnòtiques (‘Beginnings of things’). Música que va desprendre poders màgics, a propòsit de l’evocació naturalista del ciclamen (planta herbàcia de fulles radicals) que va portar, per entendre’ns, un acostament a mons flotants com els de Joanna Newsom i la Joni Mitchell més madura. Repertori presentat per ella com a «capicua», que es va obrir i va tancar amb sengles parts del tema ‘Procida’, i que va incloure tres cites a discos pretèrits (‘Prelude’, ‘Marianne’ i ‘Hazel’), peces subjectes a nous enfocaments.
Notícies relacionadesL’evolució de Graham ja és vertiginosa, i caldrà veure si la resta del món la segueix al seu mateix ritme. De moment, va dominar aquesta primera jornada del Mercat, en la qual hi va haver mirades a altres propostes, com l’esvelt cançoner de la madrilenya María de la Flor, conjunció de la seva veu amb ànima i d’un imaginatiu quartet de corda. Cançons per a «cors desbordats», va dir, les de l’àlbum ‘Hilanderas’, populars i acadèmiques i, sobretot, plenes de vida.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Apunt ¿Ocupats o imbècils?
-
Ofert per
- Ariadna Gil: "La mirada a una dona que abandona la seva família és diferent que si ho fa un home"
- Reestructuració bancària Espanya pagarà demà 4.575 milions del rescat europeu a la banca del 2012
- Sánchez demana renunciar a fons de la UE per reconstruir València