Crítica de música
Núria Graham enlluerna amb el món màgic de ‘Cyclamen’ al Mercat de Vic
L’artista d’Osona va preestrenar el seu àlbum més atrevit, que veurà la llum al gener, en el qual reformula la seva estètica pop amb un llenguatge més acústic i somiador

S’acosta una Núria Graham amb decidida projecció internacional, que aquest diumenge obre al Primavera Sound Los Angeles una gira per la costa oest nord-americana i que oferirà al novembre un ampli periple europeu. Però abans, la cantant i guitarrista d’Osona va voler tancar files amb els seus, a casa, inaugurant el Mercat de Música Viva, on va oferir en ofrena una primícia, la preestrena del seu quart disc llarg, ‘Cyclamen’. Un treball que encara trigarà una mica a veure la llum (serà al gener) i que, pel que s’ha vist a Vic, porta canvis de fons en la seva expressió musical.
La cantautora pop de guitarra elèctrica al rest va donar pas a una figura escènica multitasca, que es va assentar al piano vertical i va acudir en ocasions als arpegis de guitarra clàssica i, fugaçment, a la bateria, per desplegar un embolcallant art de la cançó junt amb un refinat quintet de músics. Allà, el clarinet (Marcel·lí Bayer) i el violoncel (Núria Maynou) no van jugar un rol embellidor, sinó que van construir la trama instrumental. Desafiador quadro impressionista, el d’aquests 13 temes destapats a L’Atlàntida, fruit de purificades pigmentacions, amb l’arpa amb aura cèltica d’Anna Godoy, el contrabaix de Magalí Datzira i la guitarra del metafísic Jordi Matas (còmplice de Ferran Palau i El Petit de Cal Eril).
Mons flotants
Es va advertir un gir de risc en aquest bonic però exigent cançoner amb derivades somiadores (‘Yes it’s me, the goldfish!’ tema publicat aquesta setmana com a primer avanç), tenebristes (‘Disaster in Napoli’) o hipnòtiques (‘Beginnings of things’). Música que va desprendre poders màgics, a propòsit de l’evocació naturalista del ciclamen (planta herbàcia de fulles radicals) que va portar, per entendre’ns, un acostament a mons flotants com els de Joanna Newsom i la Joni Mitchell més madura. Repertori presentat per ella com a «capicua», que es va obrir i va tancar amb sengles parts del tema ‘Procida’, i que va incloure tres cites a discos pretèrits (‘Prelude’, ‘Marianne’ i ‘Hazel’), peces subjectes a nous enfocaments.
Notícies relacionadesL’evolució de Graham ja és vertiginosa, i caldrà veure si la resta del món la segueix al seu mateix ritme. De moment, va dominar aquesta primera jornada del Mercat, en la qual hi va haver mirades a altres propostes, com l’esvelt cançoner de la madrilenya María de la Flor, conjunció de la seva veu amb ànima i d’un imaginatiu quartet de corda. Cançons per a «cors desbordats», va dir, les de l’àlbum ‘Hilanderas’, populars i acadèmiques i, sobretot, plenes de vida.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Apagada Red Eléctrica sospita d'una desconnexió massiva de plantes solars abans de l'apagada
- Andrés Iniesta: "No sempre tot és bonic, ni per a mi ni per a ningú"
- Lluita contra el frau Hisenda et vigila: aquesta és la quantitat màxima que pots pagar en efectiu
- Habitatge Gonzalo Bernardos avisa els espanyols: «Els que es vulguin comprar una casa s’han d’afanyar»
- Energia Red Eléctrica ja va alertar al febrer del risc de "desconnexions severes" de llum pel 'boom' de les renovables
- Nova instrucció als registres El Govern aprova una instrucció per fer efectiva la prohibició dels ventres de lloguer
- Successos Un piròman provoca nou incendis en mitja hora a Cambrils i deixa danys en comerços i restaurants
- Conseqüències de l’apagada El Govern té un pla b amb reserves de gasoil per si hi ha una altra apagada
- Entrevista Joan Gabriel Bergas, catedràtic en Enginyeria Elèctrica de la UPC: "Són set 'barcelones' que van caure de cop"
- PRIMER DE MAIG ¿Per què l'1 de maig és el Dia del Treball?