Cita clau de la ‘rentrée’

Objectiu de la Setmana del Llibre en Català: superar els 50.000 visitants

  • El festival del llibre en català torna al Moll de la Fusta fins al 18 de setembre amb una oferta de 300 activitats

Objectiu de la Setmana del Llibre en Català: superar els 50.000 visitants
3
Es llegeix en minuts
Anna Abella
Anna Abella

Periodista cultural

Especialista en art i llibres, en particular en novel·la negra, còmic i memòria històrica

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Amb l’objectiu de superar els 50.000 visitants del 2021 ha començat aquest divendres la 40a edició de la Setmana del Llibre en Català. De nou al Moll de la Fusta de Barcelona i amb xifres de rècord, en un espai de 8.000 metres quadrats, es desplegarà fins al 18 de setembre un festival de deu dies de durada amb 300 activitats, 200.000 llibres de 206 segells editorials i 259 expositors. Des de 1983, quan va néixer sent poc més que una exposició de llibres de fons al vestíbul de l’Estació de Sants, ha evolucionat fins al que és avui, una de les cites editorials de l’any (juntament amb Sant Jordi i la campanya de Nadal) i moment clau per al llançament de les novetats de la ‘rentrée’ (se’n presentaran unes 150). 

Joan Carles Girbés, que amb aquesta edició de rècord acomiada la seva tasca com a president de la Setmana, ha remarcat l’objectiu que la cita continuï creixent, una cosa que no permetia l’anterior ubicació a l’avinguda de la Catedral, però sí que és possible a la del Moll de la Fusta, on es ‘van mudar’ durant la pandèmia per esponjar espais i on han triar quedar-se. «De fet, 50.000 assistents és el mateix número que ha aconseguit Coldplay en només un dels quatre concerts que farà a l’Estadi Olímpic –ha dir fent broma. Així que busquem atraure encara més públic, que no vingui només una estona sinó fins i tot a passar-hi tot el dia».

Quatre autors estrangers

Per fer-ho, compten amb quatre escenaris, 700 convidats (entre autors, editors, artistes i periodistes) i una programació multidisciplinària i transversal, que va de les variades xerrades temàtiques (novel·la negra, literatura fantàstica, feminisme, viatges, cuina, món rural i èxode urbà, naturalesa...) a concerts, tallers (còmic, literatura eròtica...), ‘podcasts’, jocs com el Paraulògic, itineraris per la ciutat, firmes, recitals de poesia i espais per al públic familiar i infantil. Hi haurà quatre escriptors estrangers convidats: Ken Follett (per videoconferència), Tatiana Tibuleac, Daniele Mencarelli i Robert Kolker

Aquesta tarda, obre la Setmana el pregó de la flamant Premi d’Honor de les Lletres Catalanes d’aquest any,Antònia Vicens, que també porta novetat sota l’aixella (llibre de relats ‘Quasi un miracle’, a La Magrana). Entre els actes destacats, a més de l’entrega del 26è Premi Trajectòria, que rebrà l’escriptor valencià Joan Francesc Mira, i el 2n Premi Difusió, a Judit Carrera, directora del CCCB, Girbés ha destacat el ja tradicional manifest per una causa que es llegirà dimecres vinent i que aquest any, abans la sentència del 25% de castellà a les aules, serà en defensa de la llengua catalana, un compromís que, ha recordat, ja va marcar la Setmana des del seu naixement fa quatre dècades. 

A principis dels 80 es publicaven uns 700 llibres en català a l’any; el 2021 en van ser 10.800, només 200 menys que al prepandèmic 2019. Avui tres de cada 10 llibres que es compren a Catalunya són en català. En el primer semestre d’aquest any van ser quatre de cada deu, però per l’efecte de Sant Jordi, setmana en què es van facturar 43 milions d’euros, una mica menys que el 2021 (46%), però un 26% més que el 2019, com es va avançar dimarts passat al Forum Edita segons dades de la consultora GfK. Són algunes de les xifres que desgrana Joan Abellà, president d’Editors.cat, per a qui «és important mantenir els lectors que augmentem durant la pandèmia, quan el llibre es va convertir en valor refugi». 

Notícies relacionades

Abellà ha avançat les bones dades del 2021 (corresponents a l’informe del Comerç Interior del Llibre, que es faran públics a Liber aquest octubre), que assenyalen que sense comptar el de text, la facturació del llibre en català va experimentar un creixement del 8%, i la literatura infantil i juvenil és la que va augmentar més. 

Cautela davant la inflació

Abellà és cautelós davant aquest final del 2022 després d’«un primer semestre en què es manté la tendència de creixement del 2021» i amb «una tardor que preveiem que es complicarà amb la inflació desbocada». Malgrat això, afegeix que com a sector, de moment, no estan reaccionant apujant preus. «Pot ser que a final d’any les vendes siguin correctes, però caldrà vigilar els marges de negoci», ha assenyalat el president del gremi d’editors en català, que ha reclamat «arribar al més aviat possible al 2% del pressupost de Cultura».