‘Que pasa nen’

Alizzz treu l’orgull del Baix Llobregat

  • L’artista de Castelldefels pessiga amb una cançó que utilitza elements i clixés de la comarca per reclamar que la perifèria també és «elit cultural»

Alizzz treu l’orgull del Baix Llobregat

Rafa Castells /Cedida

2
Es llegeix en minuts
Ignasi Fortuny
Ignasi Fortuny

Periodista. Principalment, escric sobre música.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

En una saleta dins d’un taller mecànic de Castelldefels, segurament una de les ciutats més estigmatitzades del Baix Llobregat en el diàleg popular i mediàtic, s’han creat algunes de les cançons més exitoses i influents de la segona meitat de la dècada passada en la música espanyola. Moltes d’elles fruit de la química entre l’inquilí d’aquest particular estudi aïllat (gairebé totalment) del soroll d’eines i motors, el genial productor i ara també artista en solitari Alizzz, i C. Tangana, aquest gegant domador del pop. El primer, el català Cristian Quirante, es va adjudicar un racó del taller del seu pare per convertir-se en un dels productors més transcendents en els anys de l’enlairament de la música urbana.

Aquest estudi ja és història perquè es va traslladar a un altre lloc, però Alizzz continua fent cançons amb estatus de guanyadores. Immers ara en un projecte en solitari que ha tingut una gran acollida a tot arreu, el jove de Castelldefels, un municipi caricaturitzat amb personatges com ‘El neng de Castefa’ (interpretat per Edu Sotos i creat en la factoria d’El Terrat) i la Jenifer d’Els Catarres (aquest tema que va arribar a citar Jordi Pujol i que diu: «jo que sempre he defensat els productes de la terra, ara m’he enamorat d’una xoni de Castefa»), ha compost una cançó que utilitza elements i clixés del Baix Llobregat per treure l’orgull de la comarca i els seus èxits a resplendir. I en aquest tema, la Jeni vacil·la Els Catarres.

La cançó, la primera en català d’Alizzz i titulada directament ‘Que pasa nen’, inclou en la tornada dues cartes guanyadores que sonen tot just començar: «Rosalía i Estopa són del Baix Llobregat». Segurament no hi havia moment més indicat que aquest per publicar un tema així per treure pit: Rosalía, universal des de Sant Esteve Ses Rovires, i Estopa, de Cornellà a la Creu de Sant Jordi 2022. Potser per això Alizzz canta: «Les èlits culturals som nosaltres també».

En la tornada, per cert, també treu la seva vitrina de trofeus (no pocs) mentre dona un parell de patacades a qui vulgui sentir-se interpel·lat: «Anem per davant al sud de la ciutat; vosaltres soneu avorrits i estirats; portaré a ‘Castefa’ 3 Grammys a l’any; Rosalía i Estopa són del Baix Llobregat». Tres estatuetes dels Latin Grammys 2021 es va adjudicar junt amb C. Tangana per l’àlbum ‘El Madrileño’. En un altre moment del ‘Que pasa nen’, Alizzz, normalment molt més mesurat, confessa i continua repartint: «Però em sento la Chanel; català de segona; burgesia intel·lectual, podeu menjar-me la poxxx».

Notícies relacionades

Alizzz, de 38 anys, era, evidentment, conscient que la cançó pessigava. Quan la va anunciar, alguns es devien esperar un himne maquiner, un estil propi de la banda sonora de la comarca barcelonina, però, no obstant, és un himne rocker. Potser l’estil no és casualitat, si llegim entre línies aquests versos: «Soc un xoni, un ignorant; un xarnego de perifèria; Rodalies feta merda; a ‘Enderrock’ no em podin veure».

Tornant a la base de la cançó, sonen constantment motors de cotxes rugint, element que descriu el paisatge del Baix Llobregat, i també, és clar, avions enlairant-se o aterrant al Prat, una altra característica de la comarca. ¡Ah! I per rematar els detalls: se sent C. Tangana dir això de «‘suena Castefa’» que diu a ‘Yelo’ (2020) mentre sona una musiqueta que recorda la de les fires.