virtuós artista de castelldefels

Alizzz, el geni insaciable

El reconegut productor català presenta projecte pop en solitari fruit d'una època de saturació mental

«Sense ell no seria res del que soc», afirma C. Tangana, amb qui comparteix carrera i èxit

zentauroepp55817265 icult201109154358

zentauroepp55817265 icult201109154358 / ICULT ALIZZZ FX

4
Es llegeix en minuts
Ignasi Fortuny
Ignasi Fortuny

Periodista. Principalment, escric sobre música.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Va escollir un nom androgin per al seu àlies perquè no se sabés si era home o dona. La seva intenció mai havia sigut mostrar-se. Anys d’èxit en la música des d’un segon pla, aconseguir consecutivament en mig any tres cançons número u a Espanya (‘Nunca estoy’, ‘Demasiadas mujeres’ i ‘Tú me dejaste de querer’ junament amb C. Tangana) i, ara, també, sobretot, llançar un atrevit projecte en solitari l’ha obligat a obrir-se més. És el català Alizzz (Cristian Quirante), un virtuós de la producció musical amb gran part de responsabilitat a molts dels ‘hits’ espanyols recents. En aquest sentit, amb C. Tangana ha format la parella creativa més productiva, existosa i influent a Espanya dels últims anys. I si un xafardeja la pantalla del seu ordinador pot veure un bon grapat de ‘protohits’ molt variats esperant sortir.

Amb el mateix àlies (Alizzz) amb el qual va començar a fer música electrònica –la seva primera referència és ‘Neon Lights (2012)– ha publicat dos ‘singles’ als quals posa veu i que neixen des de la guitarra, instrument que tocava d’adolescent amb una banda de col·legues. De jove va saltar del brit-pop i el grunge a l’electroclash o l’house. I d’allà la prova i error durant anys amb el Fruity Loops (antic nom d’un programa per produir música) per convertir-se en referent component i fusionant ritmes negres i llatins.

Qui més hores d’estudi ha compartit amb ell, C. Tangana, comenta les habilitats del de Castelldefels a aquest diari: «Té una intuïció absoluta, la capacitat d’assumir riscos i propostes noves i posar-se en llocs en els quals mai ha estat d’una forma increïble.» I reconeix: «Sense el Cristian no seria res del que soc». La carrera de tots dos ha transcorregut en paral·lel, moltíssimes vegades sobre la mateixa línia, sobretot des que comencessin amb ‘Antes de morirme’ (2016), cançó en la qual també col·laborava una noia anomenada Rosalía

Reunió de dos mons

Virtuós com pocs, ho fa tot en els seus temes: escriu, canta, produeix. A aquest punt, el d’agafar una guitarra després de molts anys de no fer-ho i compondre, va arribar per una necessitat que té a veure més amb la salut que amb la música. «Va ser una via de sortida en un moment fumut. D’esgotament, saturació, vaig tenir un ‘crac mental’» explica Alizzz en el seu estudi de tota la vida a mitja mudança. Per traslladar queden diversos discos d’or, bonics records per a un home que mira constantment al futur. La conversa es produeix molt abans de l’estrena de ‘Tú me dejaste de querer'’, però per aquestes dates ja intuïa que caldria fer buit en el nou estudi per a un altre.  

«Alizzz té una intuïció absoluta i la capacitat de posar-se en llocs en els quals mai ha estat d’una forma increïble»

C. Tangana:

Artista

El «’crac’ mental» del qual parla el va tenir el setembre del 2019. «Jo disfruto a l’estudi, fent música, totes les altres coses són accessòries», explica. Ho diu perquè compatibilitzava la producció, les gires amb C. Tangana, la gestió del seu propi segell (Whoa!) i el ‘management’ d’artistes. La quarantena li va donar un temps molt valuós per a ell mateix i per anar-se enamorant del seu projecte en solitari.

El seu últim tema, ‘El encuentro’ amb Amaia, és un polit treball pop en el qual acosta dos mons. Ho explica ell mateix: «A nivell de composició són bastant clàssiques, agafo coses que he escoltat sempre, però la manera de frasejar és més contemporània, una manera de cantar més pròxima a l’urbà que a l’indie o al pop». I es va escoltar i es va agradar: «Tenia alguna cosa en la veu que m’agradava, sensibilitat, com alguna cosa de fragilitat que em molava». Les seves cançons, que han comptat amb el pinzell d’autors com Ferran Palau o El Petit de Cal Eril, parlen de festes, amors fugaços, ambicions, somnis. «Coses que em passaven el mes passat, que em continuen donant vida i em fan sentir coses», ressalta.

Alizzz parla de manera mesurada. Molt més extravagant és en el seu treball, en el qual és una mica més que inconformista: insaciable. Part d’això està en el seu primer ‘single’, ‘Todo me sabe a poco’. Fa anys que compleix amb nota els objectius que persegueix, però fins fa poc no ho gaudia. «Estic aprenent a celebrar les petites victòries. Paro i ho disfruto», comenta. C. Tangana té una cosa per dir respecte a això: «És un ‘workaholic’ (addicte al treball). Ve d’un estrat humil i li dona valor a això. Té una ambició artística molt forta i, d’altra banda, la responsabilitat que no vol tornar a pencar. En els primers anys, quan no teníem ni un puto duro, tots dos ho pensàvem molt». 

Notícies relacionades

Algú pot pensar que en el seu nou projecte hi ha alguna cosa de satisfer l’ego després d’anys treballant per a la fama d’altres. No és el cas, assegura. «És una mica més natural, m’agrada escriure el que em passa pel cap sense haver de posar-me a la pell de l’altre. Això em desgasta molt». Després de molts anys potinejant l’ordinador, la guitarra li va tornar la pau. Una pau que C. Tangana troba en un estudi quan hi ha Alizzz: «Només veure’l posar les mans a l’ordinador em dona tranquil·litat». 


 A continuació, a petició d’aquest diari, Alizzz ha escollit set temes clau de la seva carrera que ha ajuntat en una ‘playlist’ de Spotify. Cançons per recórrer èpoques: l’electrònica (‘In chains’, ‘Collapse’), l’inici de la fàbrica de ‘hits’ juntament amb C. Tangana (‘Antes de morirme’), la confirmació (‘Mala mujer’) i el present, un Alizzz total (‘Todo me sabe a poco’, ‘El encuentro’).