Festival de teatre

Temporada Alta 107 espectacles per llegir la vida «sense sermons»

La mostra de Girona arribarà per primera vegada a Barcelona amb un espectacle de Lupa al Romea

Temporada Alta 107 espectacles per llegir la vida «sense sermons»
3
Es llegeix en minuts

107 espectacles dels quals 22 són estrenes absolutes i gairebé 42.450 entrades a la venda per a 193 funcions repartides en 11 municipis –entre ells, per primera vegada també Barcelona– són les xifres més destacades de la 31a edició del Temporada Alta. Però més enllà dels números que demostren l’ambició del certamen, el festival d’arts escèniques de Girona i Salt pot presumir d’un cartell d’artistes internacionals i nacionals que suposa el retorn definitiu a la normalitat: Mariano Pensotti, Romeo Castellucci, Christiane Jattahy, Angélica Liddell i Declan Donnellan a La Veronal, Malpelo, El Conde de Torrefiel i CaboSanRoque. Els espectacles de la cita conviden «més que mai», segons el director del festival, Salvador Sunyer, a mirar i llegir l’actualitat i «la vida» «sense sermons» ni respostes tancades. El feixisme, el suïcidi i les qüestions de gènere són alguns dels temes que es tocaran al festival.

Després d’una edició de resistència el 2020 i de començar el 2021 a acostar-se a la normalitat pel que fa als espectacles europeus, però amb dificultats per establir ponts amb Llatinoamèrica, aquesta tardor Temporada Alta recupera amb plenitud un dels seus eixos, la programació internacional, amb 17 espectacles d’11 països.

Un ‘Otelo’ passat per la mpa d’Oskaras Koršunovas; l’amor vist per un dels grans noms del teatre italià, Pippo Delbono, o la instal·lació performàtica ‘Il Terzo Reich’ de Romeo Castellucci, creador de referència de l’escena contemporània, són algunes de les propostes que sobresurten en el programa d’aquest any, junt amb l’aliança entre Declan Donnellan i la Companyia Nacional de Teatre Clàssic i els nous espectacles de Cristina Morganti, Mariano Pensotti i Christiane Jatahy.

Autors catalans

L’autoria catalana hi estarà àmpliament representada, com és habitual, amb 70 propostes tant en formats textuals com de creació contemporània. Jordi Prat i Coll, Marta Barceló, Sergi Belbel i Joan Yago són alguns dels autors presents d’un cartell que vol reflectir la diversitat de llenguatges de l’escena catalana actual posant èmfasi en els creadors que s’estan consolidant en l’àmbit internacional. Així, Mal Pelo, Marcos Morau i La Veronal, El Conde de Torrefiel, José i sus Hermanas o Las Huecas passaran pels escenaris gironins durant les 10 setmanes que duraraà el festival, d’octubre a desembre.

Arrencarà el 7 d’octubre amb ‘El adversario’ de Julio Manrique i acabarà el 10 de desembre amb un homenatge «difícilment repetible» a Stephen Sondheim a càrrec de Mario Gas, dos dels 21 muntatges que aquest any portaran el segell de Temporada Alta. Aquesta vintena de produccions i coproduccions inclouen muntatges tant per al festival del 22 com del 23, com els nous títols de Nao Albet i Marcel Borràs o La Veronal. També ‘Confesiones de San Agustín’, una lectura de Joan Carreras que s’estrenarà en un escenari singular: la catedral de Girona.

A Barcelona

Notícies relacionades

I ja fixant-nos específicament en la creació local, aquest any el Temporada Alta acollirà 23 produccions gironines o amb la participació destacada d’artistes gironins, com la producció musical que unirà Ute Lemper i la GIO, o l’estrena de la nova pel·lícula d’Isaki Lacuesta, ‘Un año, una noche’, després del seu pas per la Berlinale.

Amb Girona i Salt com a epicentre, Temporada Alta s’estén aquest any fins a 21 escenaris d’11 municipis diferents. S’incorporen espais de l’Escala, Vilajuïga i Puigcerdà, però també el teatre Romea de Barcelona, la primera incursió del festival a la capital catalana, amb una obra de Krystian Lupa que ja s’ha vist dues vegades a Salt. Sunyer vol deixar clar que «Girona i Salt seran sempre la base», però que des d’aquí ha d’exercir-se «una centralitat que escampi més que absorbeixi» i que pugui fer «pinzellades» en altres municipis.