Música

Amadou&Mariam: «El nostre obstacle no va ser la ceguesa, sinó on gravar els nostres temes»

Amadou Bagayoko i Mariam Doumbia es van conèixer en un institut per a joves cecs de Mali (Àfrica occidental) i junts van compartir la passió que més els ha unit: la música més enllà de les barreres físiques

Amadou&Mariam: «El nostre obstacle no va ser la ceguesa, sinó on gravar els nostres temes»

EPC

2
Es llegeix en minuts
Judit Bertran
Judit Bertran

Periodista

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El duo musical Amadou&Mariam, originari de Mali, ha anat conquerint els cors i orelles d’aquells que escolten el seu ‘afroblues’ i coneixen la seva fascinant història. La parella es va conèixer en un institut per a joves cecs de Mali (Àfrica occidental) i junts van compartir la passió que més els ha unit: la música més enllà de les barreres físiques.

Amadou Bagayoko i Mariam Doumbia van llançar el seu primer disc el 1999, ‘Se Te Djon Ye’, i fins ara han publicat onze discos més. Així mateix, van fer un pas al capdavant en una gira a Burkina Faso i, posteriorment, en un viatge a París on van gravar ‘Sou Ni Tile’, un ‘hit’ a França que va expandir la seva fama per Europa.

La comunicació entre els dos integrants va ser fonamental per poder transcendir amb la seva música. Mariam Doumbia ha explicat a EL PERIÓDICO que van començar a compondre per separat, ja que ella treballava a les nits i Amadou, al matí. Però l’obstacle més complicat de traspassar no va ser ni la seva ceguesa ni la difícil compaginació, sinó la dificultat per trobar un lloc on gravar els seus temes: «Vam haver d’anar a Costa d’Ivori a gravar-lo perquè a Mali no podíem», explica la Mariam.

Actuació a Girona

La parella va culminar el festival White Summer, celebrat a Pals (Girona) el divendres 5 d’agost amb un concert que va incloure les cançons més famoses del duo i alguns temes de l’últim àlbum ‘La confusion’.

Encara que no poguessin veure la multitud que tenien al davant, van poder sentir des de l’escenari els centenars de persones que compartien la mateixa passió que ells. Així doncs, famílies, amics i parelles van poder disfrutar del concert dinàmic en el qual la característica principal dels artistes era la seva música, no la seva condició física.

Una vegada a Girona, el duo va explicar a EL PERIÓDICO que estaven molt emocionats de tornar a trepitjar Catalunya, ja que el fet d’actuar en un altre país que no fos el seu simbolitzava que la seva música i cultura havia aconseguit arribar a més públic que pogués endinsar-se en el món de l’‘afroblues’ i escoltar les seves cançons amb el significat que tenen.

Notícies relacionades

I és que l’últim disc que van publicar el 2017, ‘La confusion’, representa la confusió de no poder llegir el món. «Hem d’animar les persones perquè treballin i puguin contribuir també al nostre món, fer-los veure que cada un té el seu lloc», va explicar l’Amadou, que emfatitzava que totes les persones sense llar o refugiades, que estan confoses sobre si realment valen en aquest món i sobre el lloc al qual pertanyen, també tenen el seu lloc i són vàlides.

En un món ideal, tots podrien tenir segones oportunitats de brillar, visibilitzar-se i aconseguir superar les barreres amb què constantment topen els col·lectius vulnerables, ja siguin les persones amb discapacitats, amb complicacions de treball, dones, refugiats o persones racialitzades, entre altres. Així doncs, ‘La confusion’ també significa la incomprensió dels conflictes bèl·lics i els problemes a les fronteres del Mediterrani, entre d’altres.