Innovadora proposta musical
El Liceu estrena quatre òperes de cambra en el seu projecte ‘Òh!pera’
Les peces, de mitja hora de durada, van convertir el Gran Teatre per una nit en un laboratori musical

Amb un gran èxit, el Liceu ha presentat aquesta iniciativa, que promou la creació lírica, i programa l’estrena absoluta de quatre ‘micro òperes’. En una vetllada motivadora i nova, amb els espectacles –excel·lentment produïts– oferts de manera consecutiva en diferents espais del Gran Teatre, ‘Òh!pera’ s’ha transformat en un laboratori que ha donat a llum propostes de gran interès, cada una d’una mitja hora de durada. Els primers quatre compositors dels vuit seleccionats per Barcelona Creació Sonora de l’ICUB per a aquest projecte s’han mogut per camins i llenguatges molt personals.
‘Òh!pera’ ha arrencat en el Foyer amb ‘Entre los árboles’, de José Río-Pareja i llibret de Juan Mayorga, amb una règia de Nao Albet que no ha ajudat a clarificar la trama en una proposta escènica plena de símbols a càrrec d’alumnes de l’Escola Massana. L’òptim marc musical, integrat per violoncel, acordió i arpa, més alguna de les veus solistes vocalitzant a tall d’eco emocional, ha sigut defensat amb talent per José Manuel Guinot i Jorge Juan Morata i, en menor mesura, per una inintel·ligible Andrea Megías.
Proposta performativa
En el Saló dels Miralls s’ha pogut veure ‘L’ocell redemptor’, una proposta ‘performativa’ amb partitura i llibret de Fabià Santcovsky i una única intèrpret, Adriana Aranda, que canta poc i declama molt, amb la veu i els instruments manipulats amb electrònica. Dirigit per Marc Chornet, el muntatge, de ‘look’ impressionant (EINA, Centre de Disseny i Art), transforma la sala en el cervell d’un ordinador que col·lapsa; el que explica l’obra, tanmateix, ha resultat del tot inintel·ligible.
Notícies relacionadesNatàlia Sánchez, Cristina Tena i Pau Camero han interpretat el millor de la vetllada, ‘The fox sisters’, de Marc Migó i llibret de Lila Palmer (teatrí del Conservatori Liceu), amb ‘regia’ de Silvia Delagneau a càrrec d’una fantàstica posada en escena, un vestuari genial i una caracterització de premi (BAU-Centre Universitari de Disseny). Migó es llueix amb una obra impactant i ben resolta que ha de tenir més recorregut, excel·lentment defensada pels cantants, el trio de cordes i l’enginyós ús d’elements gravats. S’ha ovacionat.
‘Shadow. Eurydice says’, de Núria Giménez-Comas (en el Foyer), és un ‘tour de force’ per a la solista, Helena Ressureiçao, sense parar en aquest complex monòleg en el qual la ‘mezzo’ ha demostrat un domini absolut del personatge i de l’extens text. L’obra, amplificada, es torna musicalment repetitiva davant tant clímax i fa més olor de ‘musical’ que d’òpera. Marc Antolí ha brindat una correcta rèplica i la direcció d’ Alicia Serrat s’ha emmarcat en un ardu treball plàstic de l’escola Elisava.
- Educació Sánchez reduirà per llei les hores lectives del professorat
- Apunt La sort va salvar Fermín
- Seguretat viària ¿Es podrà circular a més de 120 km/h? Els canvis que venen a les autopistes i autovies europees
- El Govern aprovarà l’embargament dimarts després de superar els esculls
- El Rei agraeix a Al-Sisi el seu paper per a un alto el foc a Gaza
- Natalia de Santiago, experta en finances: "A Espanya hi ha moltíssima aversió al risc, gent poruga que els ho transmet als seus fills"
- Cas Koldo El jutge manté pres Santos Cerdán tot i que avança que sortirà abans de complir sis mesos a la presó
- Tribunals Sandro Rosell davant la jutge del cas Negreira: «amb 250 euros per informe com podem comprar àrbitres»
- Urbanisme i educació Més de la meitat de les escoles de la metròpolis de Barcelona conviuen amb entorns «crítics» per a la salut dels nens
- Noves inversions La modernització dels aeroports catalans: més espai a la pista i millors accessos