Projecte ambiciós

Humanhood estrena ‘Infinite’, dansa còsmica al Mercat

La companyia de Júlia Robert i Rudi Cole desplega al Mercat de les Flors la seva màgia amb un espectacle protagonitzat per vuit ballarins

Humanhood estrena ‘Infinite’, dansa còsmica al Mercat
3
Es llegeix en minuts
Marta Cervera
Marta Cervera

Periodista

ver +

Infinit és una cosa que no té límit, que no es pot abastar. La companyia de dansa anglocatalana Humanhood, que va començar la seva singladura el 2016 amb ‘Zero’, intenta abastar-lo en la seva nova proposta, ‘Infinite’. Aquest dijous s’estrena al Mercat de les Flors, on es serà fins diumenge abans d’iniciar una llarga gira. Vuit destacats ballarins –mai havien treballat amb tants– protagonitzen aquesta potent coproducció internacional en què participa el Mercat: Rudi Cole, Mai Yun-Chi, Peter Butler, Piers Sanders, Romee van de Meent, Soulyun Park, Teige Bisnought i Tzu-Yi Tseng. Aquest cop Júlia Robert, ballarina i coreògrafa de Sitges, que va fundar la companyia amb el seu col·lega britànic Rudi Cole, s’ha centrat en el vessant creatiu. «Necessitava no estar dins de la creació. Em considero una pastora d’energia i vaig trobar que m’havia d’enfocar a transmetre-la a l’equip i la dramatúrgia amb una mirada externa», explica. Tot i que no ballarà a Barcelona, no descarta fer-ho més endavant.

«Ens interessen les energies internes que ens mouen»

‘Infinite’ és fruit d’una investigació entre el moviment coreogràfic i el de les arts marcials i també una reflexió sobre el que ens connecta. La figura del cercle torna a ser important, com ho va ser a ‘Torus’, l’anterior espectacle de la companyia. Però hi ha molt més. «Ens interessen les energies internes que ens mouen, tant les que ens connecten amb el més tribal, que té molt ritme intern, com els moviments més fluids i orgànics de la natura», assenyala Robert. A diferència de les seves peces anteriors, remarca, «aquest cop som més explícits en la manera de guiar el públic».

Transcendir

Humanhood vol transcendir, anar més enllà del cos, el moviment i el so per comunicar de manera profunda amb l’espectador. «Dante deia que l’amor mou el sol i les estrelles. Hem de reconèixer què ens mou a nosaltres, allò que cadascú porta dins». La seva intenció és connectar l’energia interna dels espectadors amb la dels intèrprets a través d’«una dansa còsmica i virtuosa» en una coreografia amb formes geomètriques sagrades. «Tots els moviments són molt precisos i potents». En un moment determinat, afegeix, «demanem a l’espectador que tanqui els ulls per notar la nostra energia».

Mantenen aquest punt meditatiu que porta l’espectador a estar alerta i conscient. La banda sonora, una mica xamànica, juga un paper vital. La música de l’escocès Iain Armstrong, amb un disseny en què han participat també Robert i Cole, inclou des del so d’un instrument que utilitzen tribus aborígens per convocar els esperits fins a la veu de la cantant australiana Deya Dova. «És una artista que grava en directe les seves cançons en llocs on es creuen les energies de la Terra. La seva veu contribueix a l’experiència perquè genera molt espai».

Nou centre

Notícies relacionades

Fins ara, aquesta és la creació que Humanhood ha treballat més a Catalunya, especialment al Graner de Barcelona (també han residit dues setmanes a Animal a l’esquena, el centre de la companyia Mal Pelo a Celrà). Robert i Cole viuen entre Barcelona i Birmingham però els ha agradat tant l’experiència a Celrà que tenen pensat crear un centre similar a prop d’Olot.

Han comprovat que els ballarins prefereixen treballar aquí que a Anglaterra. «Els encanta venir a Barcelona i a mi, que soc de Sitges, també –apunta Robert–. Però a Anglaterra hi ha molt més recolzament a les arts i, al cap i a la fi, el que tots busquem és brillar en l’art i als teatres de tot el món». En aquest sentit, ‘Infinite’ ho té molt bé ja que li espera una gira important. No serà infinita però inclourà diversos països i continents. Entre altres, recalarà a la Biennal de Venècia i el Sadler’s Wells de Londres.