Balanç

Els festivals de Cervera i Conca recuperen la seva esplendor

Les dues cites musicals Setmana Santa s’acomiaden amb una bona entrada de públic en els seus concerts

Els festivals de Cervera i Conca recuperen la seva esplendor

Jordi Prat

2
Es llegeix en minuts
Marta Cervera
Marta Cervera

Periodista

ver +

Tant el 12è Festival de Pasqua de Cervera com la 59a Setmana de Música Religiosa de Conca han recuperat tota la seva esplendor aquest any. ‘Homenatge a Mompou. Revisitant les cançons i danses’ a càrrec de la Coral Cantiga al Paranimf de la Universitat ple de públic va acomiadar la cita a Cervera dissabte. Per a Jordi Armengol, director artístic del Festival de Pasqua, l’homenatge ha sigut «una proposta innovadora que proposa un diàleg entre les ‘Cançons i danses’ de Frederic Mompou i noves harmonitzacions corals del cançoner popular català encarregades expressament al jove compositor Josep Ollé».

Aquest any s’han realitzat 10 produccions diferents i 14 concerts en total amb algunes estrenes absolutes, incidint en obres de compositors com Gaspar Cassadó i Manuel Blancafort.  El Cosmos Quartet, una de les formacions de cambra catalanes amb més projecció, va estrenar ‘Missa Regalis’ de Francesc Valls; l’Orquestra Julià Carbonell, el programa ‘Cinc veus de la música orquestral catalana’ i el grup Hirundo Maris va presentar a Catalunya el seu últim disc ‘Poesia i música’.

La 59a Setmana de Música Religiosa de Conca (SMR) s’ha acomiadat diumenge amb l’actuació de La Ritirata al Teatre Auditori de Conca davant 400 espectadors. El grup liderat per Josetxu Obregón, un dels més destacats de música antiga a tot el món, va interpretar diumenge el magnífic oratori ‘Il Giardino di Rose’ d’Alessandro Scarlatti. L’elenc vocal amb les sopranos Núria Rial i Jone Martínez, la ‘mezzo’ Luciana Mancini, el tenor Víctor Sordo i el baix José Coca Loza va oferir aquest oratori mai gravat de manera íntegra i interpretat en escasses ocasions, malgrat la seva excepcional bellesa musical.

Passat i present

Notícies relacionades

«Hem viscut aquesta 59a Setmana de Música Religiosa de Conca com un renéixer, com una resurrecció de la mateixa SMR per tornar a l’activitat després de dos anys d’obligada aturada a causa de la pandèmia. Estem molt satisfets en l’acabament d’aquesta edició per raons quantitatives i qualitatives», ha afirmat Daniel Broncano, director artístic de la SMR Conca en el seu balanç del festival, a través d’un comunicat. El públic s’ha abocat amb la proposta i ha superat l’última edició. Aquest any 8.000 espectadors han acudit a la cita, davant els 5.000 registrats el 2019: un 48% més de taquilla. En l’àmbit qualitatiu, el responsable artístic de la cita ha destacat «els 18 grans concerts amb un nivell artístic internacional molt alt i sostingut» del quart festival musical més antic d’Espanya.

La mostra ha iniciat el 2022 una nova era amb el seu esperit renovat i avantguardista. «Volíem donar-li un nou vernís a la SMR amb nous llenguatges musicals com el flamenc de Mayte Martín, la dansa amb la Compañía Nacional de Danza, el gospel i els espirituals negres de Barbara Hendricks. Hem fet meditacions en el so o excursions musicals arran de les peregrinacions medievals amb l’afany d’arribar a un nou públic», ha recordat Broncano. «Hem afegit totes aquestes novetats, mantenint l’excel·lència artística, la recuperació del patrimoni i l’incentiu de la nova creació. Tot això, pensant no només en el passat, sinó en el present i en el futur d’aquest festival històric».