De Barcelona a Nova York

Emma Riverola entra en l’exclusiu club de les autores catalanes estrenades als EUA

  • La seva obra ‘#PuertasAbiertas’ pujarà a escena al teatre Repertorio Español novaiorquès del 6 al 8 de maig

Emma Riverola entra en l’exclusiu club de les autores catalanes estrenades als EUA
2
Es llegeix en minuts
Marta Cervera
Marta Cervera

Periodista

ver +

L’escriptora barcelonina Emma Riverola mai havia somiat estrenar a Nova York. Tampoc pensava que aspiraria al premi com a autor revelació en els pròxims premis Max amb 56 anys. Però ‘#PuertasAbiertas’, la seva primera obra teatral, protagonitzada per Cayetana Guillén Cuervo i Ayoub el Hilali, li està donant moltes alegries, aquestes dues entre d’altres. La peça, dirigida i produïda per Abel Folk, pujarà a escena al teatre Repertorio Español novaiorquès del 6 al 8 de maig. És un petit teatre amb molta tradició entre el públic hispà.

Poquíssimes autores catalanes han aconseguit estrenar obra a Nova York, i no serà perquè no n’hi hagi i no siguin de primer nivell. De fet, EL PERIÓDICO, microscopi en mà, només ha pogut rastrejar comptats precedents. Com el cas de Marta Buchaca, de qui Neil LaBute va dirigir ‘Summit’, la versió anglesa d’‘El cim’, al MaMa Theater, a l’‘off’ Broadway. També s’hi va veure el ‘Richard III’ de Barbara Mestanza i Paula Ribó (abans de la seva exitosa reinvenció com a Rigoberta Bandini) amb Jason Trucco, així mateix presentat al festival Grec del 2019. I Àngels Aymar va estrenar ‘Hearts beating like drums’ al Wild Project Theatre i ‘Solavaya’ en el Prelude Festival i al teatre Repertorio Español on anirà l’obra de Riverola.

Sembla que hi ha més interès pels autors catalans als Estats Units, on s’han estrenat obres d’Àngel Guimerà, Sergi Belbel, Jordi Casanovas, Guillem Clua i Josep Maria Miró, entre d’altres.

Teatre conegut

El teatre Repertorio Español ofereix tant clàssics com creació contemporània. El 2021, per exemple, va muntar ‘La golondrina’, de Guillem Clua. No és un teatre de gran capacitat, té 140 seients, però és molt conegut. Està actiu des de 1968 i està situat al Midtown de Manhattan.

Nova York va viure l’atemptat més mortífer del segle XXI, l’atac contra les Torres Bessones. El tema del terrorisme gihadista els toca de ple. «És increïble tot el que està passant», assenyala Riverola, encantada amb la repercussió de la seva obra, centrada en l’experiència d’una dona que, com altres parisencs, van obrir casa seva a persones afectades i commocionades en la fatídica nit del 13 de novembre del 2016, en la qual hi va haver cinc atemptats terroristes simultanis a l’Estadi de França, la sala de concerts Bataclan i diversos restaurants.

Terror i solidaritat

El terror gihadista va acabar amb la vida de 131 persones i va ferir 400 més a París. La ciutat va quedar aïllada i es va declarar l’estat d’emergència al país. A través de les xarxes socials, els veïns van oferir casa seva desinteressadament amb el ‘hashtag’ #portaoberta, indicant la seva adreça, i van acollir desconeguts que no podien tornar a casa.

Notícies relacionades

«La implicació de Cayetana i de tots els membres de l’equip ha sigut enorme des del principi d’aquesta aventura», recorda l’autora i articulista d’EL PERIÓDICO. Comptar amb dos actors populars que han intervingut en sèries i pel·lícules també ha contribuït a l’interès per l’obra a Nova York.

«En farem una versió de cambra, adaptant l’escenografia de Paco Azorín, perquè portar tota l’estructura per muntar-la allà era complicat», explica Abel Folk, director i productor del muntatge, que continua de gira per Espanya, després d’haver fet temporada al Teatro Español de Madrid i al Romea de Barcelona.

Temes:

Teatre