El conflicte del Pròxim Orient
El Parlament d’Israel fa el primer pas per a l’annexió de Cisjordània
La Knesset aprova el projecte de llei amb els vots en contra del partit de Netanyahu en plena visita de Vance
La iniciativa, a la qual s’oposa Trump, podria causar una crisi amb els EUA

En plena visita del vicepresident dels Estats Units, J. D. Vance, a Israel, la Knesset, el Parlament israelià, es va rebel·lar ahir contra el primer ministre Benjamin Netanyahu. Mentre el líder estava reunit amb alts funcionaris nord-americans, els seus socis de coalició el van humiliar amb una votació d’un projecte de llei que aplicaria la sobirania israeliana a la Cisjordània ocupada. Malgrat la seva oposició, la del seu partit Likud i la de l’Administració del president Donald Trump, els diputats de dreta la van aprovar. Unes hores abans, Vance va recordar que "aquests són dies decisius", mentre que el líder israelià, per la seva banda, va insistir a rebutjar la idea que el seu país sigui un Estat client de Washington i la va titllar de "ximpleria". Avui el secretari d’Estat nord-americà, Marco Rubio, farà cap a Israel.
Tots els legisladors del Likud, excepte un, van boicotejar la votació. El diputat Yuli Edelstein, però, va trencar files per votar a favor i va emetre un vot decisiu que va contribuir a fer que el projecte de llei s’aprovés amb una diferència de 25 a 24. Aquesta aprovació podria provocar una crisi amb l’Administració Trump, que s’ha oposat a l’annexió. Tot i que encara s’han d’aprovar tres lectures addicionals per convertir-se en llei, no deixa de ser un gest d’humiliació contra Netanyahu. Washington està mirant d’atraure més països àrabs perquè s’uneixin als Acords d’Abraham amb Israel, i per aconseguir-ho dedica una especial atenció a la joia de la corona, que és l’Aràbia Saudita.
"Línia vermella"
L’assessor diplomàtic del president dels Emirats Àrabs Units, que va oficialitzar relacions amb Tel-Aviv el 2020, Anwar Gargash, va reiterar que qualsevol annexió de territoris palestins seria considerada una "línia vermella". Riad, per la seva banda, ha insistit durant molt de temps que només normalitzarà les relacions amb Israel si accepta establir una via irreversible i subjecta a terminis cap a un futur Estat palestí, una cosa a la qual s’oposa vehementment Netanyahu. "Tenim una tasca molt difícil per fer: desarmar Hamàs, reconstruir Gaza i millorar la vida dels gazians, però també garantir que Hamàs deixi de ser una amenaça per als nostres aliats a Israel", va insistir a assenyalar Vance després de diverses trobades amb Netanyahu.
Després de la sortida dels enviats del president nord-americà, Donald Trump, a la regió, Steve Witkoff i Jared Kushner, al cap de dos dies a Israel, el més alt diplomàtic dels Estats Units volarà avui per continuar amb les visites d’alt nivell a Tel-Aviv. El 13 d’octubre Trump va fer un viatge exprés a Israel. "Una setmana diuen que Israel controla els Estats Units; una altra diuen que els Estats Units controlen Israel. ¡Quin disbarat!", va denunciar Netanyahu, juntament amb Vance.
"Tenim una aliança de socis que comparteixen valors i objectius comuns, i durant l’últim any hem arribat a un acord, no només en els objectius, sinó també en la manera d’assolir-los", va dir.
La UE i Egipte uniran forces
Notícies relacionadesMentre Vance i Netanyahu es reunien a Jerusalem, a Brussel·les se celebrava la primera cimera entre la UE i Egipte. El president egipci, Abdel Fattah al-Sisi, va mantenir una trobada amb el president del Consell Europeu, António Costa, i la presidenta de la Comissió, Ursula von der Leyen, informa Beatriz Ríos. En una declaració conjunta, van anunciar que la UE i Egipte treballaran junts per contribuir a la reconstrucció de Gaza, a través d’una conferència internacional i un grup de donants per a Palestina, a condició que es mantingui l’alto el foc.
Costa va destacar el lideratge d’Al-Sisi i "els seus esforços de mediació" per a l’alto el foc a Gaza. Al-Sisi va recalcar que l’alto el foc és una "fita", però representa només el principi del camí. El president egipci va participar després en un sopar informal amb la resta de líders europeus.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Eduardo Mendoza: "Tothom està indignat per alguna cosa, però jo no, vivim formidablement"
- HABITATGE Polèmica per l’anunci del Ministeri d’Habitatge: tres adults compartint pis desencadena una onada de crítiques
- El Govern sospesa la mesura ¿Es pot prohibir la compra d’habitatge per especular? ¿Ho pot fer Catalunya? L’estudi en què es basa Illa
- Educació Catalunya flexibilitza ara l’ús dels mòbils als instituts
- Sector bancari El BBVA prepara una remuneració extraordinària de quasi 7.000 milions
- Barcelona, protagonista L’històric Forn de Sarrià renaixerà gràcies al Forn de Cabrianes
- LLIGA DE CAMPIONS Bellingham prolonga l’horari d’estiu del Madrid
- Mapi León: "He necessitat el meu temps per tornar amb Espanya"
- Cita literària Quatre magnífics del còmic conquereixen Kosmopolis
- Alejandro González Iñárritu, cineasta: "No crec en la perfecció; el que m’interessa és el rigor"