Crítica de música
Idles, punk amb futur a Razzmatazz
La banda britànica va arrasar amb el seu brutalisme sibarita i les seves invectives sociopolítiques en la presentació del seu quart àlbum, ‘Crawler’
Idles van invocar el «brutalisme» i l’«alegria» («com a acte de resistència») en els títols dels seus dos primers àlbums, i entre els dos pols continuen situant-se per a goig de l’afició, ara amb més tècnica i matisos, però sense suavitzar el seu vandalisme no nihilista, a distància del secular ‘no future’ punk. Era d’esperar l’aparatosa sessió de purga col·lectiva que ens van dispensar aquest dijous a la sala gran de Razzmatazz, amb entrades esgotades des de feia setmanes.
Els de Bristol uneixen el sotrac físic i el missatge amb fons sociopolític, i la dinàmica sònica conscienciosa, en la qual cada músic sembla lliurar la seva pròpia guerra contra el món, i la tornada preparada per al cor popular i el ‘pogo’. Equació diabòlica que va esclatar en el ‘crescendo’ inicial del clàssic ‘Colossus’ rumb a ‘Car crash’, cançó sobre dilemes existencials procedent del recent ‘Crawler’, el seu quart àlbum.
Dissonància i denúncia
Estirant aquest fil, i el previ ‘Ultra mono’ (2020), van travar la primera meitat dels seus 90 minuts de concert, casant ‘riffs’ postpunk i posthardcores dissonants amb invectives líriques molt precises: picades d’ullet al feminisme ‘riot grrrl’ a ‘Mr. Motivator («Kathleen Hanna con garras de oso agarrando a Trump por el coño»), la plantofada el canceller d’hisenda britànic Rishi Sunak de ‘New sensation’ (per plantejar que, amb la crisi covid-19, els artistes haurien d’aprendre a reciclar-se) i la sordidesa de l’alcoholisme plasmada a ‘The wheel’, a propòsit de la mare del cantant, Joe Talbot. Allà va obrir un espai distintiu ‘The beachland ballroom’, amb la seva cavil·lació sobre l’ansietat i la seva barreja de melodia de vella balada soul, taxatives cortines de guitarres i un fantasmal sintetitzador.
Talbot, peu sobre el xivato, esperonant l’audiència i encoratjant el feliç enrenou a la pista, i les cançons, en boca de tots: de ‘I’m scum’ a ‘Rottweiler’, previ pas per la molt oportuna ‘Danny Nedelko’, cant a favor del multiculturalisme dedicat al seu amic, el cantant del grup Heavy Lungs, immigrant ucraïnès.
- Una jutge investiga la suplantació de la identitat d’Ustrell
- Amb un rebut anual de 17,5 euros de mitjana Unes 240.000 llars de l’àrea de Barcelona començaran a pagar el Tribut Metropolità el 2026
- Agressió sexual Una dona denuncia que l’home que li llogava una habitació a Manresa la violava
- Demografia Barcelona és la capital espanyola amb més proporció de població estrangera i on més creix
- Notícies falses a internet Brigitte Macron porta a judici 10 persones per haver difós que és home
- Quant cobra un autònom de baixa? Aquestes són les xifres del 2025
- Salut El cardiòleg Aurelio Rojas aclareix si és millor menjar abans o després d’entrenar
- Agressió sexual Una dona denuncia que l’home que li llogava una habitació a Manresa la violava
- Intel·ligència artificial Una recerca d'UManresa sobre ètica demostra que la intel·ligència artificial cau en les mateixes contradiccions que les persones
- Educació a Catalunya Els rostres de l’abandonament escolar: «Acabes renunciant per no endeutar els teus pares o per no saber on acudir»
