Projecte educatiu

El Liceu serveix òpera i menjar saludable a ‘La cuina de Rossini’

  • David Selvas i Andreu Gallén acosten la lírica a les noves generacions amb una nova producció de populars melodies del compositor italià adaptades a una dramatúrgia actual

El Liceu serveix òpera i menjar saludable a ‘La cuina de Rossini’

Elisenda Pons

3
Es llegeix en minuts
Marta Cervera
Marta Cervera

Periodista

ver +

Coincidint amb el 28è aniversari de l’incendi del Liceu el 1994, el Gran Teatre ha presentat ‘La cuina de Rossini’, un projecte educatiu destinat a escoles i públic familiar recomanat a partir de 6 anys. Aquest cap de setmana es realitzaran les primeres funcions familiars al Gran Teatre.

A més de gran compositor, Giacomo Rossini (1792-1868) va ser un gran amant de la cuina que ha donat nom a suculents plats com els canelons o el turnedó a la Rossini. La seva música i la seva passió per la bona taula s’uneixen ara en un ambiciós espectacle sobre òpera i menjar saludable, amb un pressupost de 150.000 euros, dirigit per David Selvas (escena) i Andreu Gallén (música). Tots dos ja havien treballat junts en muntatges com ‘T’estimo si he begut’ i ‘El màgic d’Oz’, però és la primera vegada que se submergeixen en un projecte com aquest, que intenta acostar les noves generacions a aquest format.

«L’objectiu és que els espectadors surtin del Liceu amb ganes d’escoltar i veure òpera», ha explicat Selvas. L’obertura de ‘Guillaume Tell’ i el ‘Largo al factotum’ d’‘El barber de Sevilla’, traduïdes al català, però també peces menys conegudes de Rossini adaptades per Gallén en un espectacle amb una escenografia canviant.

Bons ingredients

Per elaborar ‘La cuina de Rossini’ han utilitzat ingredients de qualitat. D’una banda, les melodies de les cèlebres òperes del músic de Pesaro interpretades per set cantants i una orquestra de 10 músics sortits del Conservatori del Liceu. De l’altra, una dramatúrgia actual que té com a protagonistes un noi apassionat per l’òpera que porta estampada la imatge de Rossini a la samarreta i en el seu honor es fa anomenar Ross (Toni Viñals), i la seva germana Isabela (Neus Pàmies), que no comparteix la seva afició per la lírica i regenta un restaurant de cuina creativa i saludable que té com a competència la Burger Queen, un establiment de menjar ràpid. Els dos germans comencen el muntatge discutint i acaben disfrutant de la lírica després de viure una sèrie d’aventures gràcies a una batuta màgica que farà aparèixer tant l’espítiru de Rossini com diversos personatges de les seves obres com Fiorello, la Cenerentola i Guillem Tell.

«Volem que el públic connecti amb la música des del primer minut. El món és ple de prejudicis, no només amb l’òpera, també amb la clàssica. De vegades el problema és el desconeixement»

Andreu Gallén, director musical

«Ni l’argument ni el text de les òperes es respecten per poder explicar la nostra història», ha explicat Gallén, que dirigeix l’orquestra des del piano, a la vista del públic. «Volem que el públic connecti amb la música des del primer minut. El món és ple de prejudicis, no només amb l’òpera, també amb la clàssica. De vegades el problema és el desconeixement. Vull que els nens i no tan nens vibrin amb això, que surtin amb ganes d’anar a Spotify a descobrir més».

Actualització

Notícies relacionades

Moltes de les àries, duos i números de conjunt han sigut adaptats a través d’un llibret que trenca amb algunes idees de les òperes rossinianes, avui una mica desfasades. «A nivell argumental són sexistes i racistes», ha ressaltat Selvas, que porta a escena aquest conflicte entre idees d’ahir i avui. Per exemple, el personatge de la Cenerentola (Ventafocs), es rebel·la contra la idea d’acudir al ball per conèixer el seu príncep després d’escoltar Isabela. El conflicte entre modernitat i tradició musical és un dels eixos de l’obra. La idea és «conservar la tradició de l’òpera però connectant amb la modernitat», ha assenyalat Víctor García de Gomar, director artístic del Liceu. «L’objectiu és desenvolupar la capacitat d’escolta, de comprensió i de gaudi de l’òpera, tant amb l’espectacle com amb el material educatiu.»

El director d’aquest nou projecte pedagògic ha agraït la col·laboració a la reconeguda xef Carme Ruscalleda, la Fundació Pau Gasol, preocupada per l’obesitat infantil, i a la Fundació Ferrer-Salat, pel seu suport i acompanyament en aquesta nova proposta del LiceuEduca.

Temes:

Liceu Òpera