Estrena

L’esperit revolucionari de Brossa obre el Centre de les Arts Lliures de Barcelona

  • L’edifici inaugura nova etapa amb l’estrena de ‘La setena porta’, una mirada crítica al capitalisme a càrrec d’Els Pirates Teatre amb dramatúrgia de l’actriu Laura Aubert creada a partir de diversos textos i poemes del creador

L’esperit revolucionari de Brossa obre el Centre de les Arts Lliures de Barcelona
2
Es llegeix en minuts
Marta Cervera
Marta Cervera

Periodista

ver +

La Fundació Joan Brossa-Centre de les Arts Lliures de Barcelona ha obert la seva sala dedicada a les arts escèniques amb ‘La setena porta’, una àcida crítica a la societat capitalista realitzada per la companyia Els Pirates Teatre amb dramatúrgia de l’actriu Laura Aubert creada a partir de diversos textos i poemes del creador, no precisament els més coneguts. Molts aplaudiments han acomiadat la primera funció amb poques autoritats en l’estrena aquest dijous (potser apareguin el segon dia previst d’inauguració aquest divendres). L’obra dispara contra la societat classista, el mercantilisme i el patriarcat amb un potent còctel de poesia, fregolisme, teatre, música, humor i ‘striptease’.

Tot i que està ambientada als anys 70 el muntatge mostra un poder que, malgrat canviar de cara, mai canvia en la seva manera d’actuar. La vena revolucionària d’un Brossa crític amb la desigualtat social i el menyspreu de les classes dominants, ja siguin caps d’una empresa, d’un país o de l’Església apareix en aquest muntatge on Laura Aubert, Cinta Moreno, Manar Taljoy i Cesc Marginet interpreten infinitat de personatges en un gran exercici actoral. Els principals són tres dones que no paren de mecanografiar i el porter de l’edifici els somnis del qual xoquen amb la realitat.

Tant l’escenografia d’Enric Romaní com el vestuari de Maria Albadalejo són claus per sorprendre l’espectador. Dues burgeses que s’omplen la boca parlant de cultura i catalanitat provoquen moltes rialles, però dos caps que humilien una de les mecanògrafes amb un tracte que va del micromasclisme a una escena de màxima tensió provoquen al contrari, en contrast amb el to festiu i surrealista d’aquesta comèdia carregada de crítica social on els números musicals i les coreografies generen alguns dels moments més hilarants.

Notícies relacionades

L’espectacle, a la cartellera fins al 9 de gener, és un pas important per a Els Pirates que aquesta temporada celebren el seu 20è aniversari. La seva nova creació destil·la un profund coneixement de l’obra de Brossa, que ja van portar a escena en anteriors creacions com ‘El gran Fracaroli’ (1962), ‘El darrer triangle’, ‘La quarta dimensió’ i ‘Teatre el carrer’.

La nova etapa de l’antic Espai Joan Brossa compta amb diverses exposicions que poden visitar-se d’onze del matí a vuit de la tarda de manera gratuïta de dimarts a diumenge. En la primera planta hi ha ‘La serp viva’, sobre l’impuls que va portar el poeta Joan Brossa (Barcelona 1919-1998) a experimentar amb diferents disciplines artístiques, destaca al primer pis al costat d’una instal·lació de Lola Lasurt inspirada en ‘El Ganxo’, una òpera que Brossa va crear amb el compositor Mestres Quadreny. En l’espai on en un futur anirà el bar, s’exhibeixen una sèrie de peces de poesia visual i cartells de l’artista que estan a la venda, els preus dels quals oscil·len entre els 700.000 euros i els 15.000. En altres espais hi ha interessants exposicions com ‘Cel·luloide despentinat’, d’Antoni Pinent, la videoinstal·lació de Ça Marche ‘Els figurants’, que connecta amb el món dels somnis i ‘Ccº’ de Pedro Torres, una obra canviant i transitable amb activacions sonores i performàtiques. Només fins diumenge, el nou espai connectarà amb el barri amb un espectacle surrealista i poètic itinerant: ‘CercaBrossa’.