A l’Auditori

Miura i Zukerman, units per Bach a Barcelona

  • Joventut i experiència es desafien amb el ‘Doble concert de violí’ de Bach en un programa que es completa amb tres obres de Mendelssohn, entre les quals el ‘Concert per a violí’ i la ‘Simfonia italiana’

Miura i Zukerman, units per Bach a Barcelona
2
Es llegeix en minuts
Marta Cervera
Marta Cervera

Periodista

ver +

El violinista japonès Fumiaki Miura debuta aquest divendres amb l’OBC amb un ambiciós concert a l’Auditori on interpretarà amb l’OBC el ‘Doble concert de violí’ de Johann Sebastian Bach juntament amb el llegendari director i violinista israelià Pinchas Zukerman. El programa es completa amb tres obres de Mendelssohn: el ‘Concert per a violí’, ‘El somni d’una nit d’estiu’ i la ‘Quarta simfonia’, coneguda també com a ‘Italiana’.

Miura, un músic de 28 anys, ha aprofitat bé la seva estada a Barcelona, on dimecres va oferir un altre potent concert al Palau de la Música Catalana, juntament amb l’aclamada pianista portuguesa Maria João Pires.

«Estic encantat de tocar amb dues llegendes vives en una mateixa setmana i a la meva ciutat favorita», va destacar Miura en roda de premsa. Es va mostrar ple d’energia i ganes davant els seus concerts de divendres, dissabte i diumenge amb Zukerman i l’OBC. Tant ell com Pires, que ha compartit escenari amb molt pocs violinistes, entre els quals Zukerman, van elogiar el músic japonès. «Més enllà del seu gran talent, és una persona capaç de disfrutar descobrint la música, que és comunicació i diàleg», ha assenyalat. Zukerman, un altre admirador de Miura, va explicar que no va dubtar quan el promotor Josep Maria Prat, d’lbercamera, li va proposar aquest concert amb el violinista, que va tocar per primera vegada a Barcelona el 2019 juntament amb Varvara.

Dos ‘cracs’

«Vaig conèixer Fumiaki quan ell tenia 16 anys. Talent no n’hi faltava, però era molt jove. Ja se sap que les hormones en aquella època van boges. Un temps després quan li vaig preguntar: ¿què has fet? Em va contestar que havia guanyat un concurs a Hamburg. Quan vam tornar a coincidir dos anys més tard, em va explicar que allò havia sigut el pitjor que havia fet. Em va agradar com pensava. Crec que la competició en música no és un principi de res, més aviat és el final. La música és un llarg camí», va sentenciar Zukerman. Ell també va començar jove, com Miura. A llarg de la seva carrera va conèixer figures com el violinista Isaac Stern (1920-2001) i el violoncel·lista i director Pau Casals (1876-1973). Tots dos van ser determinants per enviar-lo d’Israel als EUA per estudiar a la Julliard School quan tenia 14 anys. «Casals, un dels meus mentors, solia dir: fixa’t en l’arc de Sant Martí. Mai vaig pensar que hi hagués tants colors en la música. ¡Vaig passar una hora amb ell i vam practicar dos compassos!», va recordar.

«La competició en música no és un principi de res, més aviat és el final. La música és un llarg camí»

Pinchas Zukerman

Notícies relacionades

Als seus 73 anys, Zukerman també es dedica a transmetre i compartir els seus coneixements a les noves generacions. «En música un mai arribes al final perquè saps que sempre ho pots fer millor. El dia que un cregui que ja no pot anar més enllà està acabat». I afegeix: «Com més saps, més vols saber. La curiositat és necessària per continuar aprenent».

Ell i Fumiaki han de connectar per sortir airosos del ‘Doble concert de violí’ de Bach amb l’OBC. «Tot i que pot semblar complicat, en realitat tot està escrit en la música. Si la segueixes pots tocar tot el que et proposis. L’important és escoltar l’altre. És el mateix que faig quan dirigeixo: treballo perquè tots els músics de l’orquestra toquin junts».

Temes:

OBC