TEATRE
Crítica de ‘M’hauríeu de pagar’: el preu de la soledat
Jordi Prat i Coll desplega tot el seu potencial com a director i dramaturg a la seva elogiada peça que ara reposa la Sala Atrium.
Comença l’obra i escoltem Guillermina Motta tastant ‘La soledat’. Pensem que Jordi Prat i Coll –director en creativa ona expansiva– ens oferirà el seu perfil més musical i popular, el d’èxits com ‘Els Jocs Florals de Canprosa’ i ‘Requiem for Evita’. Però no, al seu vessant com a dramaturg se’ns mostra ara ombrívol en els retrats i auster en la seva representació (sense gairebé escenografia o canvis de llums). ‘M’haurieu de pagar’ conté tres monòlegs sobre la soledat, tres confessions de personatges desencaixats i exposats a un món que ho mercantilitza tot, fins i tot la revelació dels sentiments més profunds.
‘Tres quadros per a una anunciació’, títol de la visita que realitza la protagonista del primer text, una guia d’art en hores baixes que confon l’autoria de la Mona Lisa. Més que un lapsus, la seva confusió és un error de sistema, la punta d’un iceberg sota el qual s’amaga un compendi de fracassos sentimentals. La seva professió és una oportunitat per omplir el text de lectures artístiques, com si Prat i Coll s’hagués contagiat de la potència simbòlica del dramaturg Antonio Tarantino després de dirigir els seus ‘Vespres de la Beata Verge’. Àurea Márquez dibuixa una dona senzilla, els seus tics i la seva atonalitat expressiva condueixen, després d’un llarg ‘in crescendo’, a una catarsi de lectures freudianes.
Notícies relacionadesLa segona part presenta un jove model artístic de cos perfecte, un Adonis de poble empeltat a la ciutat. Hi ha en el seu relat una vibració nocturna molt koltesiana, desarrelament urbà com a ‘La nit just abans dels boscos’. A l’ocàs de la seva candidesa, la seva bellesa el condemna a ser objecte, l’enfronta a la sordidesa del món. Francesc Cuéllar fa ziga-zagues amb intel·ligència pels contrastos emocionals del seu personatge, per la nuesa total de cos i ànima, postura gens fàcil per a un actor.
I un altre gran intèrpret, Albert Pérez, es mostra profús en matisos i gestos a la peça final, la breu història d’un pianista les mans malaltes del qual aviat deixaran de tocar. La tercera revelació creix com una epifania musical, un fil d’esperança que connecta amb la bellesa última, Brahms. És el colofó per a un text cabalós que ha trobat l’energia justa en els intèrprets. La reposició de ‘M’haurieu de pagar’ era de justícia després de la seva estrena al juny. Un muntatge així mereix una generosa exhibició.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- ChatGPT La IA aposta per aquest barri de Barcelona per viure: "On tradició i modernitat es troben"
- Previsió meteorològica El Nadal arribarà amb pluges, nevades i molt fred a Catalunya: aquestes són les previsions per a les pròximes setmanes
- Lloc recomanat El petit poble de Tarragona que 'National Geographic' considera "una obra d'art"
- L’Hospitalet Illa i Quirós firmen el soterrament de la Granvia
- La duresa d’una malaltia El pitjor moment en la vida de Jordi Cruyff
- Dues vendes de centres comercials en un any
- L’Hospitalet es consolida com a pilar econòmic de Catalunya
- L’H, centenari com a ciutat El sector empresarial confia el futur econòmic al pol biomèdic
- L’H, centenari com a ciutat David Quirós, alcalde de l’Hospitalet: "Les decisions que impacten en l’Hospitalet es prenen ara a l’Hospitalet"
- L’H, centenari com a ciutat | La superfície comercial El Gran Via 2 canviarà de mans per atraure els visitants de la Fira
