Crítica
Crítica de ‘Winterreise’: Schubert en fosca dansa
El Ballet Preljocaj sedueix el públic del Liceu amb una ombrívola i elegant versió interpretada per 12 magnífics ballarins

Amb llargs aplaudiments va acomiadar el públic del Liceu l’última creació d’Angelin Preljocaj inspirada en el famós cicle de lieder ‘Winterreise’ o ‘Viatge d’hivern’. La foscor i la llum dominaven un escenari que es va anar transformant a mesura que avançava aquest viatge seguint aquesta obra mestra que Franz Schubert va compondre a partir de romàntics poemes de Wilhelm Müller. La perfecta simbiosi de música i poesia, amb el baríton Thomas Tatzl sorgint de l’escenari i reunint-se a la fossa de l’orquestra amb el pianista James Vaughan, es va completar amb una elegant i exigent coreografia d’Angelin Preljocaj, artista francès fill d’emigrants albanesos.
Notícies relacionadesDotze ballarins del Ballet Preljocaj van brillar tant en els compassats números de conjunt, com en els duos, trios i quartets. L’opció del negre en lloc del blanc per a la neu, tenyint l’escenari des del terra i el vestuari dels intèrprets al principi encaixava amb el to ombrívol de la música. El món de cendres que recobria l’escenari feia pensar al coincidir l’estrena de l’obra a Barcelona amb la cimera del clima a Glasgow. Preljocaj, experimentat ballarí de formació clàssica que va connectar amb l’expressionisme alemany i amb l’estil de Cunningham, uneix passat i present, dansa clàssica i contemporània en una versió de ‘Winterreise’ allunyada del dramatisme que amara l’obra. Tot i que la mort plana a tota la peça, opta per penetrar en la complexitat de les relacions amb tocs d’humor, moviments sensuals, depurats i bonics. ¿Emoció? Els ballarins dibuixaven imatges suggeridores i magnífiques però sense pòsit, al contrari d’una música que penetra en el més profund del cor d’un amant no correspost.
Preljocaj –dissenyador també del vestuari– va oferir un contrapunt modern al sentiment i l’emoció que destil·la la música meravellosament interpretada per Tatzl i Vaughan. El coreògraf s’hi va inspirar per pintar la seva pròpia tela, una visó entre el passat i el present de gran plasticitat amb una sòbria i canviant escenografia i una brillant utilització de la llum. L’obra va aconseguir moments màgics com aquesta visió de dones convertides en estàtues que anaven canviant de postura, el joc d’equilibris d’un trio entrellaçat, un nombre d’homes amb llargues i vaporoses faldilles i un altre en el qual elles se’ls treien de sobre amb un simple moviment de ventall. Autèntica exhibició de dansa i música.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Predicció La calor s’intensifica a partir de dilluns i algunes zones de Catalunya arribaran als 40 graus
- HANDBOL Els àrbitres expulsen el Barça de la lluita per la seva 13a Champions
- Infraestructura 45 anys esperant el pont del Baricentro
- Metamorfosi demogràfica Un terç de l’Eixample és estranger
- Barcelonejant La nit que Basté va robar una corbata
- Com evitar les trucades ‘spam’ Ni respondre ni bloquejar el número: això és el que has de fer per acabar amb les trucades ‘spam’ per sempre
- Pogacar triomfa en el Dauphiné davant Vingegaard
- Russell s’imposa en el caos de McLaren al Canadà
- La lliçó del compromès Leo Messi
- Un PSG insaciable esclafa l’Atlètic