Música

Així serà la gira ‘sostenible’ de Coldplay

La banda britànica dona un reconeixement a la conscienciació contra el canvi climàtic, que cala als festivals espanyols

Així serà la gira ‘sostenible’ de Coldplay
6
Es llegeix en minuts
Marta Cervera
Marta Cervera

Periodista

ver +

La gira del Coldplay el 2022 serà la més sostenible de la banda per conscienciar de l’emergència climàtica. El grup s’ha proposat reduir a la meitat les emissions de CO2, començant pels seus desplaçaments, per a la qual cosa utilitzarà més vols comercials en comptes de xàrters, i utilitzarà energies netes en la posada en escena als estadis i en els seus viatges per carretera, sempre que sigui possible, explica la banda de pop la seva web. Aquest afegitó és important. Una cosa és la voluntat i una altra, la realitat per a aquestes estrelles acostumades a l’avió privat. La gira començarà el 18 de març del 2022 a Costa Rica, on el 99% de l’energia es produeix de manera neta.

Coldplay intensifica la revolució verda en la indústria musical amb noves propostes. Entre aquestes, una bateria que s’alimenta d’oli de cuina reciclat, energia solar i moviment, desenvolupada per BMV. El moviment de la gent en dues àrees amb terra cinètic subministrarà energia al concert. «Quan els digui als espectadors que necessito que saltin és perquè si no s’apaguen els llums», va explicar Chris Martin, líder del grup, a la BBC. L’escenari estarà cobert de plaques solars i els làsers, llums i pantalles led d’última generació permetran disminuir a la meitat el consum d’energia.

Gots d’alumini

La preocupació pel medi ambient també afecta altres aspectes de la gira com la reutilització de materials, el reciclatge de residus i l’estalvi d’aigua. Coldplay sol·licitarà que tots els recintes utilitzin airejadors a les aixetes i oferirà aigua gratis per al públic, que podrà portar les seves pròpies ampolles reutilitzables. La seva intenció és erradicar el plàstic. Els gots, reutilitzables, seran d’alumini, material fàcil de reciclar el procés del qual produeix només el 5% de diòxid de carboni comparat amb el que genera l’alumini primari. A terra s’utilitzaran vehicles elèctrics o que funcionin amb biocombustible i quan volin, es comprometen a pagar un recàrrec per utilitzar combustible sostenible, que pot reduir fins a un 80% les emissions de carboni.

La revolució verda Music of Spheres Tour arribarà fins i tot al confeti, 100% biodegradable, i a les polseres led del públic. Aquesta vegada seran de material compostable i es recolliran, esterilitzaran i reutilitzaran després de cada concert.

Però, malgrat tots els esforços, l’empremta de carboni existirà, tenint en compte els desplaçaments de Coldplay, però sobretot els que faran els seus milions dels fans. El grup promet plantar almenys un arbre per cada entrada venuda per reparar tot el mal causat per la gira al medi ambient. A més, han dissenyat una ‘app’ que oferirà descomptes als qui busquin alternatives a les energies fòssils per arribar al concert.

Festivals verds

Els grans festivals han pres nota. Ja existeixen fins i tot distincions per als més verds. El Primavera Sound va obtenir el 2019 la certificació d’«altament recomanat» per A Greener Festival, companyia sense ànim de lucre fundada el 2005. Es dedica a avaluar l’eficiència dels festivals en termes de sostenibilitat i d’impacte en el medi ambient. Cites importants com Glastonbury i Roskilde també segueixen els seus consells per millorar. «Avui dia no pots fer cap esdeveniment enfocat a la gent jove sense perspectiva verda i feminista», diu Marta Pallarès, portaveu del Primavera Sound.

La pròxima edició del Primavera Sound durarà 10 dies, inclourà dos caps de setmana i oferirà concerts per tot Barcelona. Aplicarà un pla d’acció enfocat a reduir plàstics, tot i que també s’implementaran altres aspectes. La intenció és millorar en cada edició però, sigui com sigui, un gran festival com aquest, amb més de 200.000 persones, genera impacte ambiental. «Som conscients de les nostres pròpies contradiccions. Quanta més consciència mediambiental adquireixes, més et preocupes pel que es pot fer». El 2019 es van recollir i van reciclar un total de 37,85 tones de residus. «En la pròxima edició hi haurà un pla d’acció específic per disminuir a la meitat l’impacte negatiu», diu Pallarès. «Reduirem més la quantitat de residus i l’empremta de CO2». I continuaran compensant l’empremta de carboni a través Lavola, empresa que gestiona i compensa l’efecte de gasos hivernacle amb la inversió en projectes sostenibles, com una planta d’energia eòlica a Turquia. La seva relació amb ells va començar el 2015 i va permetre al Primavera Sound aconseguir el Certificat i el Segell Clean CO2 Certified, que garanteix el seu compromís contra el canvi climàtic.

En la pròxima edició hi haurà un pla d’acció específic per disminuir a la meitat l’impacte negatiu del Primavera Sound

Des del 2019 tant ells com el festival Cruïlla s’han compromès a complir els 17 objectius de desenvolupament sostenible de l’ONU per al 2030, que contemplen la protecció del medi ambient i el foment del consum sostenible, entre altres aspectes. Fruit d’aquest acord es va establir l’ús del got reutilitzable de polipropilè. Però aquesta mesura que la gent considera ‘ecofriendly’ només és realment sostenible si el got s’utilitza set vegades o més. En l’actualitat s’investiga amb altres alternatives com la ceràmica i l’alumini. «Miro amb certa cautela l’etiqueta de ‘festival verd’. És molt difícil ser sostenible quan es tracta de grans esdeveniments. Però no nego que serveix per conscienciar i crear tendència», afirma Jordi Herreruela, director del Cruïlla.

La implicació de Coldplay és molt important perquè tenen un impacte mediàtic brutal. Farà que altres grups s’hi involucrin més

Per a ells la prevenció i minimització dels impactes ambientals i la relació amb la comunitat local són prioritaris. A més de col·laborar amb Lavola, el festival treballa amb Gabeiras & Asociados, despatx ètic especialitzat en dret ambiental i economia social i sostenible en l’àmbit cultural. «La implicació de Coldplay és molt important perquè tenen un impacte mediàtic brutal. Farà que altres grups s’involucrin més», afirma Herreruela.

Tots a una

Si alguna cosa té clara és que el medi ambient necessita accions conjuntes. Per això aquesta setmana els festivals espanyols han decidit unir forces i buscar solucions «per a tothom» mitjançant la creació d’un grup de treball enfocat en sostenibilitat. Entre els seus objectius: potenciar els generadors d’hidrogen, que no produeixen CO2, per proveir d’energia els escenaris. «Els actuals tenen poca potència i són cars». S’ha de potenciar la recerca, assenyala.

Notícies relacionades

El primer informe sobre sostenibilitat i cultura a Catalunya que va presentar el Consell Nacional de la Cultura i de les Arts (Conca) l’any passat indica que queda molt per fer. Només el 13% de les organitzacions culturals incloses en l’estudi mesuren sempre l’impacte ambiental de la seva activitat, i conclou que «excepte en comptades excepcions, les polítiques i estratègies culturals no solen incloure el canvi climàtic i la crisi ecològica en els seus plans».

Actualment l’Institut Català de les Empreses Culturals (ICEC) treballa en el disseny d’un pla estratègic de sostenibilitat. En l’actualitat, a l’hora de donar subvencions, es valoren una sèrie de pautes mediambientals específiques de cada sector. «L’estalvi energètic és un dels aspectes que sí que tenen interioritzat les empreses perquè redueix costos», diu Miquel Curanta, director de l’ICEC. Però, a diferència del que passa en països com Anglaterra, on els artistes han fet seu el discurs del clima, fan campanyes de conscienciació i reclamen canvis al Govern i a les empreses, aquí no passa igual. I afegeix: «Fan falta més artistes que facin seva la bandera de la sostenibilitat». Coldplay va decidir no sortir de gira fins a trobar sistemes menys contaminants i més sostenibles. ¿Quants grups d’aquí es podrien permetre el mateix?

Altres artistes compromesos