Indústria poderosa

Madrid puja a tercera capital mundial dels musicals

‘El Rey León’ torna a rugir a la Gran Vía en una temporada que s’estrenen ‘Tina’ i ‘Kinky boots’, entre altres muntatges

Madrid puja a tercera capital mundial dels musicals

Jose Luis Roca

3
Es llegeix en minuts
Marta Cervera
Marta Cervera

Periodista

ver +

A Madrid es respira una efervescència com la d’altres èpoques des que els cartells lluminosos s’han tornat a encendre a la Gran Vía, un Broadway castís on es concentren els principals musicals. ‘El Rey León’ rugeix amb més força que mai. Al teatre Lope de Vega s’espera batre el rècord de cinc milions d’espectadors abans de Nadal, comenten des de Stage Entertainment. El teló s’ha aixecat aquesta setmana i els números s’acosten als d’abans de la Covid: un 80% d’espectadors de fora de Madrid. Els principals fans provenen de ciutats connectades amb l’AVE, de Catalunya i València, per aquest ordre. Anar a Madrid a veure un musical ja és una tradició per a molta gent.

Deu anys després de la seva estrena a Espanya, el fenomen continua per alegria de Stage Entertainment, productora també de ‘Tina’, un biopic de la cantant Tina Turner. Estan satisfets amb el bon ritme de venda. I no són els únics. Totes les productores consultades noten que els espectadors tenen ganes de recuperar el temps perdut. Hi ha ganes de sortir, viure i girar full. Molta gent està vacunada i ja no té por. «Hi ha molt turisme, els teatres són plens. I els carrers cèntrics també, amb riuades de gent. ¡És com el Nadal!», constata Enrique Salaberria, del Grup Smedia.

«La gent està animada. Portàvem 18 mesos reprimits. Hi ha ganes de disfrutar i passar-s’ho bé», comenta Iñaki Fernández, de LetsGo, productora de ‘The Hole’, ‘Kinky boots’ i ‘El guardaespaldas’, que el novembre i el desembre aterrarà al Coliseum de Barcelona. Espera que aleshores les restriccions a Catalunya hagin desaparegut. «A Madrid i Andalusia els teatres poden estar com abans, al 100%, amb el públic amb mascareta. Per no parlar dels de Londres i Nova York. No pot ser que a tot arreu les coses estiguin canviant i a Barcelona no».

Arrencada potent

Madrid abans de la pandèmia era la quarta ciutat del món, després de Nova York, Londres i Hamburg, amb més musicals. Però en aquesta arrencada de temporada, després d’una llarga etapa sense aquest tipus de creacions a causa de la Covid, la capital espanyola ha avançat la ciutat alemanya. En cartellera, a més dels ja esmentats, figuren muntatges com ‘Golfus de Roma’, protagonitzat per Carlos Latre; ‘Ghost’, amb la principal novetat del fitxatge de David Bustamante; ‘Grease’, tot un clàssic... El dia 8 torna ‘A Chorus Line’, producció del Soho Caixabank d’Antonio Banderas que també tornarà a recalar al Tívoli de Barcelona, i a partir del 22 arriba ‘The Full Monty’, realitzat per la companyia Yllana. També hi ha obres inspirades en cançons de famosos grups musicals: ‘We will rock you’, biopic sobre Freddie Mercury amb grans èxits de Queen, i ‘Cruz de navajas’, una experiència amb l’energia d’un concert però estructura de musical basat en temes de Mecano.

Notícies relacionades

Sense oblidar el ja citat ‘Kinky boots’, estimulant musical amb cançons de Cyndi Lauper amb protagonista drag, que arriba per primer cop a Espanya. Aquesta obra és un dels reclams del nou Espai Ibercaja Delicias, un macrocentre d’oci, cultura i art on també es representa ‘The Hole X’, que amb aquest espectacle commemora 10 anys d’aquest cabaret amb segell propi. I tot això a l’espera de l’ambiciós projecte de Nacho Cano amb ‘Malinche’, un musical anunciat per al qual construirà un nou teatre de 1.300 localitats a la zona d’Hortaleza. I el mai vist: aquest projecte gegant compta amb un documental que s’estrenarà a Netflix el dia 12. Aquí s’explicarà tot el procés creatiu sobre aquesta obra que narra la història d’amor entre el conquistador Hernán Cortés i Malinche, la indígena que el va ajudar.

Més enllà de Madrid i Barcelona també es preparen musicals. A Saragossa el Teatre Principal estrenarà el 2 de desembre ‘El tiempo de costuras’, inspirat en el ‘best-seller’ homònim de María Dueñas. Està realitzat pels mateixos autors que van adaptar amb tant d’èxit ‘El metge’, de Noah Gordon. I Antonio Banderas prepara per al 17 de novembre ‘Company’, una obra de 1970 de Stephen Sondheim on participa com actor i director. Com en l’anterior, ‘A Chorus Line’, s’estrenarà primer al seu teatre Soho Caixabank de Màlaga abans d’arribar a altres ciutats.

Temes:

Madrid Musicals