Festival d’Estiu de Barcelona

T de Teatre recupera ‘Delicades’ en el seu 30è aniversari

  • El grup format per unes alumnes acabades de graduar de l’Institut del Teatre el 1991 recupera l’aclamada obra d’Alfredo Sanzol al Teatro Goya per celebrar-ho

  • «Ens agrada la màgia d’aquest espectacle i la poesia que transmet», assegura Àgata Roca, una de les fundadores del grup

Ensayon general de ’Delicades’

Ensayon general de ’Delicades’ / JORDI OTIX (EPC)

3
Es llegeix en minuts
Marta Cervera
Marta Cervera

Periodista

ver +

És difícil triomfar en el món del teatre, però encara ho és més mantenir-se en el candeler durant 30 anys com a companyia teatral. T de Teatre, formada el 1991 per actrius sortides de l’Institut del Teatre, ho celebra recuperant una de les seves obres més aplaudides: ‘Delicades’. A partir d’aquest dijous serà a la cartellera al Teatre Goya, on mai abans havien actuat. No es tracta d’una reposició perquè mai han deixat de representar la peça escrita i dirigida per Alfredo Sanzol, que es va estrenar en un Festival Grec fa 11 anys. Tot i que sempre l’han tingut en repertori, feia 10 anys que no la representaven en català, amb traducció de Sergi Belbel.

Amb aquesta van viatjar a Llatinoamèrica i han actuat per tot Espanya. «Li tenim un carinyo particular perquè és una peça rodona composta d’una sèrie d’històries, algunes entrellaçades, que ens encanta fer», comenta Carme Pla, una de les fundadores de la companyia. «Aquesta obra sempre ha tingut una acollida extraordinària. Ens agrada la màgia d’aquest espectacle i la poesia que transmet», afegeix Àgata Roca, una altra de les històriques que va estrenar ‘Petits contes misògins’, adaptació de l’obra de Patricia Highsmith amb la qual es van donar a conèixer. En ella també hi havia Mamen Duch, que treballa en ‘Delicades’ al costat de Marta Pérez, un altre puntal de la companyia, Albert Ribalta i Jordi Rico, primers companys de viatge masculins incorporats a T de Teatre, completen el repartiment.

Família, identitat i memòria són molt presents en aquesta creació que no passa de moda perquè parla de sentiments universals amb una barreja de tendresa i humor. S’inspira en personatges reals, aquestes àvies i ties de l’autor que van haver d’enfrontar-se a la guerra i a la postguerra. «Eren dones fortes a les quals no se’ls va regalar res però que van lluitar en tot moment amb les esperança de deixar-nos un món millor».

Al contrari del que suggereix el títol, les protagonistes van haver d’endurir-se per sobreviure a les dificultats que tot conflicte bèl·lic crea en la família i en la societat. «L’obra segueix està molt viva perquè parla de relacions humanes. L’únic que hi he canviat és una referència a Facebook que ara fem a TikTok», explica l’autor, sorprès per les poques coses que n’ha hagut de retocar. «En la primera representació que hem fet m¡he trobat un dibuix molt ben fet. És impressionant la força coreogràfica i la precisió amb què treballen», ha lloat Sanzol, que aquesta temporada ha debutat com a director del Centre Dramàtic Nacional (CDN), on va triomfar amb ‘El bar que se tragó a todos los españoles’, que també va portar al Lliure.

Època daurada

«Quan nosaltres vam començar teníem davant Tricicle, Dagoll Dagom, La Cubana, la Kompanyia del Lliure. Quan vam anar a Madrid amb ‘Hombres!’, que va tenir molt èxit, ens deien que teníem un segell català. Però al llarg dels anys això s’ha anat transformant, difuminant. Espero que companyies joves com Sixto Paz, La Calòrica i La ruta 40, que pugen amb força, també puguin viure un moment daurat», ha assenyalat Mamen Duch.

Des que es van donar a conèixer el 1991 no han parat. En col·laboració amb diferents autors i directors han creat 12 espectacles, entre ells ‘Criatures’, ‘Homes!’ i ‘Aventura!’ així com la popular telecomèdia ‘Jet Lag’, amb el cineasta Cesc Gay.

Notícies relacionades

Tot i que al llarg de la seva carrera han demostrat que són capaços de treure punta a tot –la família, el sexe i fins i tot el dolor–, continuen buscant nous reptes després de 2.800 funcions i haver convocat un milió d’espectadors, segons els seus càlculs.

Després de ‘Delicades’, el més immediat per a T de Teatre és estrenar per fi al Poliorama aquesta tardor la comèdia ‘T’estimo si he begut’, una coproducció amb La Brutal i Dagoll Dagom basada en el llibre homònim d’Empar Moliner. I al gener portaran al CDN ‘Cançó per tornar a casa’ (2019), escrita i dirigida per Denise Despeyroux.

Temes:

Grec Teatre