ÒBIT

Mor Luis Gasca, pioner de la crítica de còmic

L’autor i exdirector del Festival de Cine de Sant Sebastià va rebre un premi honorífic al Festival de Sitges 2019

Mor Luis Gasca, pioner de la crítica de còmic
1
Es llegeix en minuts
Quim Casas

L’estudiós del còmic i el cine Luis Gasca ha mort aquest dimarts a Sant Sebastià als 87 anys, la seva ciutat natal, on va arribar a dirigir el Festival donostiarra el 1977 i entre 1981 i 1983. Prolífic autor i col·leccionista de còmics va llegar els seus fons, una de les col·leccions més importants del món, al centre cultural Koldo Mitxelena amb què es va crear un important espai d’investigació.

 Des de molt jove, Gasca es va apassionar per les historietes gràfiques i el 1967 va llançar ‘Cuto’, la primera revista de còmic espanyola. També va ser un dels primers teòrics del gènere, juntament amb Antonio Lara i Antonio Martín, en un moment en què el còmic no comptava amb el reconeixement com a literatura adulta i complexa de què disfruta en les últimes dècades. Així, va ser secretari general de l’Associació Internacional de Crítics del Còmic.

Als anys 70 va col·laborar a la revista Bang! i va dirigir les editorials Buru Lan i Pala, en les quals va recuperar bona part dels còmics clàssics de la literatura gràfica nord-americana. També va col·laborar amb nombroses publicacions i va ser comissari de més de mig centenar d’exposicions temàtiques. El 2012 el seu treball va ser objecte d’una mostra durant la Setmana del Cine Fantàstic i de Terror de Sant Sebastià i el 2019 Sitges li va dedicar un premi honorífic a tota la seva trajectòria. També va ser el responsable de la revista ‘Dràcula’, per a la qual va escriure els guions de les sèries ‘Agar-Agar’, dibuixada per Alberto Solsona i ‘Wolff’, amb dibuix d’Esteban Maroto.  

Notícies relacionades

Com a director del Festival Internacional de Cine de Sant Sebastià va propiciar l’estrena europea el 1977 de ‘La guerra de les Galàxies’, trencant la regla tàcita que una pel·lícula de ciència-ficció no pogués participar en un certamen de la seva categoria.

A més de treballs en solitari com ‘El erotismo en el cine, Pequeños duros hombres canallas’, ‘Tebeo i cultura de masas’ va publicar diverses monografies coescrites amb Romà Gubern: ‘El discurs del còmic’, ‘Diccionari d’onomatopeies del còmic’, ‘Enciclopèdia eròtica del còmic’ i ‘L’univers fantàstic del còmic’. També va col·laborar amb l’historiador Asier Mensuro en la monografia ‘La pintura en el cómic’.