Crítica de cine
‘Operación Camarón’: una comèdia que no és un nyap
El director Carlos Therón ha trobat la fórmula perfecta per fer comèdia ‘mainstream’ amb un punt canalla. Bon guió, bon repartiment i uns acudits que no fan vergonya aliena.
‘Operación Camarón’
Direcció Carlos Therón
Any 2021
Estrena 24 de juny del 2021
★★★★
De vegades es fan les coses bé. No sol ser habitual, però en ocasions excepcionals, passa. I llavors tot encaixa, el guió, els actors, els acudits. I apareix el miracle: el riure.
A ‘Operación Camarón’ s’han fet les coses bastant bé. És un producte prefabricat, ho sabem, estem farts de la moda pesada d’adaptar comèdies franceses o italianes (aquesta també ho és). ¿Per què no s’aposta per les idees originals? Però el cert és que, entre un munt de nyaps i succedanis, s’ha de reconèixer que el director Carlos Therón, després de ‘Lo dejo cuando quiera’ (un altre encert) sembla haver trobat la fórmula perfecta per fer comèdia ‘mainstream’ amb un toc canalla i utilitzar l’humor com a mecanisme per riure’ns dels nostres prejudicis, misèries i fracassos.
El seu secret potser rau en una voluntat d’allunyar-se dels motllos més acomodaticis (sense renunciar-hi totalment), per intentar introduir petits tocs de transgressió molt estimulants, aconseguint inesperades dosis de frescor i vitalitat. ¿Un exemple d’això? El xoc entre el melindrós personatge que interpreta Julián López i l’energia de barri que desprèn la banda de Los Lolos, la millor invenció de la pel·lícula juntament amb aquesta inspectora embarassada amb mala llet que encarna Miren Ibarguren.
‘Operación Camarón’ no només s’acosta a la cultura i la música urbana per nodrir-se de tota tot aquest univers cani, sinó que també es converteix en una estimulant bateria de referències pop que ens porten des de Chiquito de la Calzada fins a ‘Sálvame Limón’. Tot en ella és enganxós i contagiós, com el reggaeton, que tot i que no ens agradi, el ballem.
- Fenomen en auge La venda a pes de 'caixes sorpresa' d'Amazon arriba al centre de Barcelona: "És com una loteria"
- Universitat Més de 250 professors universitaris exigeixen a la UB que investigui el cas Ramón Flecha
- MUNDIAL DE CLUBS Luis Enrique ignora Mbappé: «Soc soci culer, per això sempre em motiva jugar contra el Madrid»
- Previsió meteorològica Catalunya, en alerta per fortes pluges: aquestes són les zones on més pot ploure
- Detingut per matar d’una punyalada un multireincident al Prat de Llobregat per una venjança
- Succés Mor tirotejat un home en un portal del carrer de Consell de Cent a Barcelona
- Debat al Parlament El president Salvador Illa crida a un pacte sobre infraestructures per afrontar la mobilitat i el creixement econòmic
- Un gran projecte Així serà el nou Liceu Mar: 210 funcions anuals, restaurant amb vistes i 47 milions de pressupost
- Fort correctiu al jutge Peinado El Suprem rebutja la intenció del jutge Peinado d’imputar Bolaños en el cas Begoña al no apreciar cap indici de delicte
- Nou cicle republicà ERC exigirà un mínim de 50 militants i un 3% d’avals per constituir-se en corrent intern