Estrenes

El cine espanyol se la juga amb ‘Operación Camarón’

  • S’estrena per fi un dels ‘blockbusters’ patris retardats per la pandèmia que serveix, a més, per inaugurar la temporada d’estiu. ¿Es recuperarà la indústria després dels mals resultats a la taquilla?

El cine espanyol se la juga amb ‘Operación Camarón’

El Periódico

5
Es llegeix en minuts
Beatriz Martínez
Beatriz Martínez

Periodista

Ubicada/t a Madrid

ver +

’Operación Camarón’ passarà a la història del cine espanyol per diversos motius. Va ser la primera pel·lícula que es va posposar quan la major part de la població no tenia prou informació sobre què era això del coronavirus. Una setmana abans de la seva estrena, que havia de ser el 13 de març de 2020, Telecinco Cinema, amb tota la campanya de publicitat als carrers, va anunciar que ajornava ‘sine die’ la producció en la qual tenia posades totes les seves esperances de cara a la Setmana Santa. Va ser el primer toc d’atenció dins del sector: devia estar passant alguna cosa molt greu perquè es prengués una decisió tan dràstica. Uns dies més tard, estàvem tots tancats a casa i la Setmana Santa la vam passar en estricte confinament. 

Ghislain Barrois i Álvaro Augustin, conseller delegat i director general de Telecinco Cinema respectivament, recorden aquell moment. «Ens van dir de tot, ens van dir que estàvem bojos, que contribuíem a la histèria col·lectiva. Ningú sabia el que estava a punt d’arribar, però el temps ens ha donat la raó», expliquen a través de conversa telefònica. 

Ara, després de més de quinze mesos d’espera, ‘Operación Camarón’ sembla que per fi aterrarà als cines i això genera algunes preguntes inevitables. La primera: ¿Les grans distribuïdores de cine han donat per acabada la pandèmia? La segona: ¿Constitueix ‘Operación Camarón’ el tret de sortida de totes aquestes grans estrenes que s’han anat quedant penjades pel camí? Finalment: ¿El cine espanyol se la juga si aquesta pel·lícula no arriba als resultats esperats? 

«Fins aquest moment, reconeguem-ho, no hi ha hagut mercat. S’han produït fenòmens puntuals, però han sigut gairebé miratges. Esperàvem que uns quants títols funcionessin abans que estrenéssim nosaltres perquè ens obrissin una mica el camí, però, excepte ‘Expediente Warren: Obligado por el demonio’, no ha sigut així. Per això podem dir que nosaltres serem els primers que inaugurarem la temporada», diu Ghislain Barrois. 

‘Operación Camarón’ s’insereix dins de la línia de ‘Perfectos desconocidos’ o ‘Lo dejo cuando quiera’, adaptacions de comèdies italianes que funcionen com autèntics mecanismes de rellotgeria al traslladar-los a la nostra idiosincràsia gràcies a la seva combinació entre humor gamberro, acció i un toc de crítica social. En aquest cas, són diverses les característiques que la converteixen en una aposta guanyadora. D’una banda, connecta amb les generacions més joves gràcies al seu esperit urbà, a la música i a la seva desimboltura macarra. De l’altra, els paladars més exquisits saben que consumiran un producte cuidat, escrit per Josep Gatell i Manuel Burque, que saben com ironitzar sobre el seu objecte d’estudi, i dirigit per Carlos Therón, responsable de l’èxit de ‘Lo dejo cuando quiera’, en la qual ja va demostrar que podia arribar més enllà dels límits del políticament correcte sense deixar el públic massiu pel camí. 

«Per a nosaltres va ser molt important la reproducció en el Festival de Màlaga d’’Operación Camarón’ perquè ens vam adonar que té un ‘target’ més ampli del que crèiem. Els va agradar molt a les senyores, que van sortir encantades dient que feia temps que no reien al cine i que aquestes pel·lícules eren molt necessàries en aquests moments», explica Augustin. 

Comèdies de bon rotllo

I és que la ‘feel good comedy’ és el gènere per antonomàsia de l’estiu. A més d’’Operación Camarón’, el 9 de juliol s’estrena una altra de les pel·lícules sobre la qual recauen més expectatives, ‘A todo tren. Destino Asturias’, el nou film de Santiago Segura després de convertir la seva segona part de ‘Padre no hay más que uno’ en un fenomen durant la pandèmia l’estiu passat.

Mercedes Gamero, directora general d’Atresmedia Cine, que està darrere de la producció, creu que les pel·lícules són com els melons: fins que no les obres, no saps el que t’hi trobaràs, si tindrà un gust dolç o amarg, si el públic connectarà o no amb el que li proposes. «Per una vegada m’alegro de no ser la primera que s’hi llança sense por i que ho facin d’altres. Però em fa l’efecte que anirà bé, que hi ha ganes d’escapisme i que les coses van remuntant». Ho diu una de les poques productores que s’ha atrevit a estrenar en temps poc afavoridors pel·lícules de gran pressupost com ‘El verano que vivimos’, el desembre passat. 

Així, les grans fites del començament de l’estiu s’ordenarien de la següent manera: ’Operación Camarón’ (24 de juny); ‘Fast & Furious 9’ (2 de juliol); ‘Viuda negra’ i ‘A todo tren. Destino Asturias' (9 de juliol). Si aquests ‘blockbusters’ no funcionessin, es provocaria cert neguit en la indústria, sobretot al sector de l’exhibició, que necessita desesperadament gasolina per a les seves sales. 

«Hi ha dues corrents dins de la indústria», continua Mercedes Gamero. «N’hi ha una que és optimista perquè veuen símptomes de recuperació als Estats Units, França, Anglaterra i Àsia. I n’hi ha una altra que pensa que l’estiu serà encara un moment complicat». L’alliberament de les mascaretes a l’aire lliure pot contribuir que disminueixi l’elecció de les opcions d’oci en les quals calgui utilitzar-les. 

A més d’‘A todo tren. Destino Asturias’, Atresmedia Cine estrenarà el 13 d’agost ‘Live is life’, de Dani de la Torre amb guió d’Albert Espinosa, una mena de ‘Cuenta conmigo’ a la gallega en la qual també predomina l’esperit d’aventura i la diversió iniciàtica. 

Setembre, prova de foc

Notícies relacionades

Però la veritable prova de foc arribarà al setembre, quan comencin a arribar bona part de les pel·lícules que s’han anat ajornant i el cine espanyol hagi de competir amb ‘Dune’ o ‘Sin tiempo para morir’. «Tornarem als embuts d’abans», comenta Kiko Martínez, al capdavant de la productora Nadie es perfecto, que estrena el 27 de juliol ‘El Covr l’opera prima en la direcció de Secun de la Rosa ambientada a Benidorm i en la qual hi ha cançons i una preciosa història juvenil de somnis i fracassos. «Continuarem lluitant petits contra grans, com sempre, tot i que en aquest cas ens beneficiarà a tots, perquè les dades de la taquilla d’uns títols també repercutiran en els altres». 

«L’estrena d’’Operación Camarón’ és una bona notícia perquè els cines necessiten ingressar urgentment i no estaven arribant pel·lícules amb expectatives de recaptació altes», explica José Tito, al capdavant de la distribuïdora independent La Aventura. «Amb l’arribada d’aquestes pel·lícules esperem que es normalitzi l’assistència a les sales i també es vegi beneficiada l’assistència a les pel·lícules de classe mitjana. Ens interessa tenir una finestra d’exhibició en cines sanejada».