Entrevista

Jordi Herreruela (Cruïlla): «Serà com tornar a la vida, sí, poder abraçar-se i recuperar emocions»

  • El director del festival Cruïlla confirma, amb el vistiplau de Salut, la celebració del festival aquest estiu, del 8 al 10 de juliol al parc del Fòrum

  • La mostra aplicarà el dispositiu de tests d’antígens (amb mascaretes i sense distàncies) assajat amb èxit al concert de Love of Lesbian al Palau Sant Jordi

Jordi Herreruela

Jordi Herreruela / Maria D'Oultremont

4
Es llegeix en minuts
Jordi Bianciotto
Jordi Bianciotto

Periodista

ver +

Parlen de reunir 25.000 persones cada una de les tres jornades. ¿És l’aforament previst o el nombre d’entrades que porten venudes?

És el límit que hem posat sempre, no només aquest any: són 100.000 metres quadrats dels quals n’oferim 30.000 per al públic, és a dir, un 30% del total. Respecte a les entrades, estem sobre les 15.000 per dia.

Aquest és un any diferent: ¿no fa falta comptar amb un cartell espectacular perquè el públic respondrà per celebrar el retorn dels festivals?

«Serà com tornar a la vida, sí, poder abraçar-se i recuperar emocions» És cert que el cartell no té la projecció internacional d’altres anys: nosaltres sempre hem volgut equilibrar, i aquest any es decanta pel nacional. Però això el nostre públic ho valora, i ara que els artistes locals ho han passat malament ens toca recolzar-los. I estic molt orgullós del cartell que hem construït i no m’agradaria transmetre la idea que ens ha quedat un programa més fluix per la Covid.

Tenir un públic tradicionalment autòcton, ¿és una de les claus per poder celebrar el festival aquest any?

Segur que sí. Hi ha diverses idees sobre els grans esdeveniments per al futur. La primera, que si volem ser sostenibles hem de ser capaços de projectar la ciutat sense que milers de persones hagin de moure’s amb avió. Després, l’experiència de l’usuari ha de ser cada vegada més bona: deixem de lluitar per veure qui hi posa més gent i comencem a incorporar la qualitat i gaudi de l’espectacle. I una tercera cosa: que no sigui un esdeveniment on tothom es concentri en un punt on actua el cap de cartell, sinó que tot estigui més repartit.

Demanaran a la gent que, a més de l’entrada, pagui 8,5 euros per test cada dia que assisteixi al festival. ¿El test té una vigència de només 24 hores?

És una de les coses que posarem a prova. Testejarem milers de persones i tindrem una anàlisi sobre la validesa del test al cap de 24, 48 i 72 hores. És una dada sobre la qual es tendeix a especular i no hi ha una informació definitiva sobre això. Testejarem 25.000 persones en sis hores cada dia, treballant perquè no hi hagi cues ni aglomeracions.

El cost d’aquest desplegament representa uns 15 euros per assistent. ¿Qui assumirà els 6,5 euros restants?

Treballem perquè alguna administració o patrocinador pugui ajudar a cobrir-ne almenys una part. Hem de pensar que aquest desplegament representa un milió d’euros. Estem tancant un acord amb DKV. Volem que siguin empreses del sector de la salut i que, a més d’ajudar-nos econòmicament, hi puguin aportar la seva experiència.

La setmana passada, Gabi Ruiz, codirector del Primavera Sound, va indicar a aquest diari que, si aquest any procedís a celebrar el festival, seria un «irresponsable».

Però l’endemà, Marc Ramentol, en una entrevista a l’‘Ara’, transmetia la seva confiança i total seguretat que es poguessin celebrar festivals aquest estiu a Catalunya. Bonaventura Clotet va fer també declaracions en aquesta línia. Crec que el seu criteri és una mica més valuós que el que pugui expressar Ruiz. Tot i que sigui un grandíssim promotor, entenc que, en termes de salut, Ramentol o Clotet tenen més autoritat.

El festival se celebrarà del 8 al 10 de juliol. ¿Se l’imagina sense mascaretes?

Ara mateix, no. Tant de bo hagin canviat tant les coses que sigui possible. Hi ha hagut declaracions en aquest sentit. Però si les condicions milloren, les aplicarem.

¿Hi haurà sectorialització del públic al Fòrum, com amb Love of Lesbian al Sant Jordi?

Cap. La gent es podrà moure sense cap sectorialització. Aquest és, juntament amb el volum de públic, el gran salt respecte al concert del Sant Jordi.

El cartell inclou artistes internacionals, com Two Door Cinema Club, Editors o Morcheeba, que han de venir del Regne Unit. Però aquest estiu no hi ha gires a Europa, ¿veritat?

No, i tot això costa molt, perquè el trànsit de fronteres genera incertesa. Els països encara estan posant-se d’acord respecte al passaport sanitari i els processos per entrar en un país. I hi hem d’afegir el Brexit, i la necessitat de treballar amb visats. Aquests artistes viatjaran amb avió, sense arrossegar grans equips.

¿I la producció la posaran vostès?

Així és. Fer un festival aquest estiu és un esforç extra en tots els sentits. Segurament serem el primer país a muntar festivals d’estiu.

¿Li consta que les gires internacionals estiguin escalfant motors per al 2022?

Absolutament. El 2022 girarà tothom. Tindrem l’oferta cultural més gran que hi hagi hagut mai. Ara mateix ja no hi ha dates lliures a cap espai de Barcelona per a l’any que ve. La meva pregunta és si hi haurà públic per a tanta oferta. La gent en té moltes ganes, i crec que hi haurà molt públic, però com que hi haurà tantíssima oferta, és possible que, tot i que globalment la resposta sigui bona, per a cada concert les xifres d’assistència siguin proporcionalment menors. S’ha de considerar que una part del públic estarà passant per dificultats econòmiques.

Notícies relacionades

Si tot va bé, la vacunació farà que girem full respecte a aquests dispositius de tests d’antígens. ¿Val la pena tot aquest esforç només per guanyar aquest estiu?

Tant de bo sigui així i hàgim fet un esforç brutal per a una cosa de tan curta durada. Però de poder treballar al juny o a l’octubre, a molta gent li canvia la vida. Després, Déu no ho vulgui, si el virus evolucionés amb una nova soca o variant, l’únic model que ens garanteix no tornar a parar-nos, ni a confinar-nos, i poder mantenir l’activitat, és el del test d’antígens.