Art polèmic a París

L’esquelet del cavall preferit de Napoleó penja sobre la tomba de l’emperador

Es tracta d’una reproducció de l’ossada de ‘Marengo’, que és al Museu Nacional de l’Exèrcit de Londres

Es llegeix en minuts

Un polèmic esquelet de cavall realitzat en plàstic penja des d’aquest divendres sobre la tomba de Napoleó Bonaparte, dins d’una exposició d’art contemporani que vol oferir una mirada actual a aquesta figura històrica.

‘Napoléon? Encore!’ és el nom de l’exposició, organitzada pel Museu de l’Exèrcit per complementar una altra mostra, de tall més tradicional, que se centra en temes relacionats amb la mort de l’emperador, com el seu llit de mort o el maletí d’instruments mèdics amb què li van realitzar l’autòpsia.

Les dues mostres formen part dels esdeveniments de commemoració del bicentenari de la mort de Napoleó Bonaparte, que va tenir lloc dimarts passat.

La mostra inaugurada avui inclou obres contemporànies que fan referència a l’emperador o a la seva època, en una manera de mostrar com els artistes actuals interpreten aquella època de la història.

Així, es projecta un vídeo de l’artista conceptual Marina Abramovic, ‘L’heroi’ (2001) i quadros com ‘Napoleó a Moscou’ (2017) del rus Pavel Pepperstein o ‘Napoleó coronant-se emperador a si mateix’, del xinès resident a França Yan Pei-Ming.

No obstant, el que ha desencadenat la polèmica és l’esquelet de plàstic d’un cavall que penja suspès en l’aire sobre el sepulcre de l’emperador, una enorme peça de quarsita vermella.

Es tracta d’una reproducció de l’esquelet de ‘Marengo’, el cavall preferit de Napoleó, que va ser pres com a botí pels anglesos després de la batalla de Waterloo, que va marcar el 1815 la derrota definitiva del francès i el seu exili a l’illa de Santa Helena.

Actualment, l’ossada de ‘Marengo’ s’exposa al Museu Nacional de l’Exèrcit de Londres, per la qual cosa l’artista Pascal Convert l’ha reproduït en materials plàstics.

Això va indignar els entusiastes de l’emperador, que consideren un «sacrilegi» tant el concepte del muntatge com l’ús del plàstic.

El director de la Fundació Napoleó, l’historiador Thierry Lentz, va encapçalar les expressions de protesta. «¡Que ho facin en un altre lloc, no a la tomba de Napoleó», va assenyalar la setmana passada.

Notícies relacionades

El Museu de l’Exèrcit ha recordat avui que en les pràctiques funeràries de grans guerrers de civilitzacions antigues era pràctica comuna enterrar-los juntament amb els seus cavalls.

És una obra «respectuosa del lloc i en perfecte diàleg amb ell i al servei de la transmissió de la història i de la memòria», afegeix el museu, que recorda que «no està ni per a la reverència ni per a la irreverència», sinó per «una mirada a distància sobre els fets i els personatges històrics». 

Temes:

Art París