Crítica de música
L’OBC i la forma sonata
Sota la direcció de Jan Willem de Vriend, el conjunt català va revisar obres de Haydn, Mozart i Baguer
Exposició del tema, desenvolupament i recapitulació. Amb aquesta estructura –a la qual se li poden afegir una introducció i una coda– la forma sonata va arribar per quedar-se a principis del Classicisme, arribant a la cúspide a l’obra de Haydn i Mozart, artífexs d’aquesta solució formal que va crear escola. Aplicada sobretot al primer moviment d’obres de cambra i simfòniques, la temporada de l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC) va acollir un programa amb tres exemples paradigmàtics que s’endinsen en la consolidació de la forma amb obres, per descomptat, de Mozart i Haydn, però també d’un dels autors catalans més respectats a finals del segle XVIII, Carles Baguer, compositor i organista de la Catedral de Barcelona. Va ser la seva breu ‘Simfonia Núm. 12 en Mi b’ (1790) la que va obrir el foc comptant amb una OBC de dimensions cambrístiques (no arribava als 30 músics). Els quatre moviments mostren certa puresa formal, i l’‘Al·legro con brio’, sense introducció, però amb la seva exposició, un mínim desenvolupament i una recapitulació gairebé abrupta, sorprèn pel seu aire vienès i per la seva concisió. L’‘Andante’ d’accent marcial, ben defensat pel concertino, precedeix un ‘Minuetto’ de fàcil escolta però que hagués requerit més assajos per aconseguir netedat a la corda aguda.
Posteriorment l’OBC va recuperar la ‘Simfonia Núm. 31 en Re, París, KV 297’ (1778) de Mozart, una joia que en només tres moviments –segons el gust parisenc, sense el germànic ‘Minuetto’– escala per la forma sense complexos, molt evident en l’‘Al·legro assai’ del començament, ara amb una OBC més equipada, amb més bronzes i fustes fins a arribar als 38 intèrprets. L’acció de conjunt va millorar i fins i tot es va aconseguir un fraseig convincent, amb un elegant moviment lent, però l’accidentat ‘Finale’ va lluir passatges molt poc polits, sent el més inestable de la nit.
Notícies relacionadesPer al final es va deixar Haydn i la seva ‘Simfonia Núm. 101 en Re, El rellotge’, (1793), L’‘Adagio-presto’ inicial mostra una forma sonata amb introducció lenta abans de l’exposició i desenvolupament dels dos temes principals. L’‘Andante’, el ritme del qual recorda el ‘tic-tac’ del rellotge –d’allà el seu sobrenom–, va ser interpretat amb absoluta precisió per una OBC, ara sí, molt atenta i concentrada. L’obra sí que compta amb el quart moviment, un ‘Allegretto’ tan extens com deliciós, un ‘tempo’ en minuet clarament dancístic que molts compositors canviaran més tard per un ‘Scherzo’, bastant més lliure i menys formal.
Amb una gran aportació de solistes com la travessera, davant un polit Jan Willem de Vriend des del podi, aquesta versió reduïda de l’OBC es va moure sense sobresalts per unes obres que van conquerir el públic de l’Auditori, que va aplaudir amb carinyo al conjunt.
- Laura Lobo, advocada experta en herències: “No s’ha de donar per fet que els nebots hereten del tiet solter i sense fills”
- Horta-Guinardó Les disputes obliguen a tancar l’Associació de Veïns del Carmel
- Marc Márquez passa pel quiròfan i es complica la seva reaparició
- Futbol El Barça va concedir a Limak l’obra del Camp Nou malgrat que un informe tècnic li atorgava la pitjor puntuació
- Anàlisi Improvisació organitzada
- Empreses La venda del 33% de Planeta dels Lara García s’encalla
- Consell Executiu Catalunya redueix un 95% l’impost de successions al camp per facilitar el relleu generacional
- MACROECONOMIA L’FMI torna a revisar a l’alça el creixement d’Espanya per al 2025 fins al 2,9%
- Investigació d’IrsiCaixa Una vacuna de Can Ruti potencia la resposta immunitària en càncer de bufeta no invasiu, segons un estudi
- Comarques de l’Ebre El Govern no descarta expropiacions i preveu mesures de seguretat als edificis en zones inundables