Avantguarda del criptoart

Què són els NFT, la tecnologia que està revolucionant l’art digital

  • A través de ‘blockchain’, aquests actius permeten convertir en únics i revaloritzar béns com mems o vídeos

  • Aquest sistema transforma el mercat del col·leccionisme artístic i dona ales a l’especulació de contingut virtual

Què són els NFT, la tecnologia que està revolucionant l’art digital
Es llegeix en minuts

Als museus del futur els assistents faran cua per observar mems. El 18 de febrer passat, el mercat del col·leccionisme artístic digital va viure el que pot ser un moment fundacional quan el mem Nyan Cat, el famós gat volador que deixa un rastre d’arc de Sant Martí, va ser venut a Internet amb criptomonedes per un valor de fins a 580.000 dòlars.

Aquest sorprenent rècord va ser possible gràcies als anomenats Tokens No Fungibles (NFT, per les seves sigles en anglès), actius digitals que estan transformant ràpidament el mercat artístic, ja que permeten revaloritzar productes o béns culturals que, fins ara, han circulat per la xarxa de forma gratuïta. El seu impacte s’ha comparat amb una revolució o el Renaixement. ¿Com funciona aquest sistema?

Des de fa segles, l’ésser humà ha col·leccionat objectes artístics pel seu valor estètic, econòmic i emocional. Els col·leccionistes, tradicionalment aristocràcia i grans fortunes, han adquirit les obres d’artistes com Picasso, Van Gogh, Caravaggio o Banksy a preus astronòmics. El seu valor de mercat és altíssim perquè són peces originals úniques al món. L’exclusivitat ha impulsat una compravenda que s’ha estès a altres branques artístiques com la música, el cine o els videojocs.

Canvi de paradigma

Però, ¿què passa amb l’art digital? A Internet, les creacions es poden copiar, robar o reapropiar amb multitud de canvis. Aquest poder de transformació i compartició és la mateixa essència d’Internet, però al món del col·leccionisme fa que sigui pràcticament impossible conèixer quina és l’obra original, una cosa que li resta valor de mercat.

Els NFT venen a trencar aquesta lògica i a crear una nova cultura de col·leccionisme. Al món digital, un ‘token’ és una unitat de referència. Mentre que les accions d’una empresa tenen totes un mateix valor, un ‘token’ no fungible associa un valor determinat a un objecte digital únic, rar i indivisible. El valor que abans donàvem a béns físics com els segells o obres d’art per mercadejar ara també pot aplicar-se a béns intangibles. Els NFT són un registre de qui posseeix una peça digital única.

A més de l’art digital, això obre la porta a comercialitzar amb infinitud de continguts com còpies digitals d’imatges, publicacions a Twitter o cartes de Pokémon. Tot i que els NFT existeixen des del 2017, en les últimes setmanes han vist un auge en la seva popularitat. L’actriu Lindsay Lohan va vendre una foto de la seva cara per 17.000 dòlars (es va revendre per 57.000) i artistes musicals com Deadmau5 o 3LAU han guanyat més d’un milió amb aquest sistema.

Tecnologia per impulsar el valor

I, ¿com es dona valor a un objecte digital que es pot copiar? Els NFT funcionen a través de Blockchain, una tecnologia revolucionària que permet la transmissió de dades de forma privada i sense mitjancers. En aquest sistema, que opera com una cadena de l’ADN d’informació encriptada, les compres es fan a través de criptomonedes com Bitcoin. Els artistes fan servir aquesta tecnologia per certificar l’autenticitat d’un bé digital, marcar-lo de forma permanent i inalterable, sense dependre que sigui un expert qui en taxi el valor. Això el converteix en un bé únic i especial. I quanta més gent el vulgui adquirir més se’n dispararà el valor. Els NFT deriven el seu valor de la seva escassetat i autenticitat, de l’oferta i la demanda i del vincle emocional del fan amb l’obra. I porten aquesta pràctica al món digital.

En molts casos, la compra d’NFT no serveix per adquirir la propietat exclusiva o els drets d’autor d’una obra concreta, sinó una còpia autèntica. Com el col·leccionisme artístic de tota la vida, els NFT funcionen com a mecanisme de distinció social o com a negoci. Per presumir o per invertir.

El sistema suposa un canvi de paradigma que pot ajudar els artistes. Han aparegut galeries virtuals de compravenda com ‘Nifty Gateway’ i cases de subhastes tradicionals com Christie’s s’han apuntat al fenomen. Al desembre, un artista anomenat Beeple va vendre en aquesta plataforma 20 de les seves obres per 3,5 milions de dòlars

Un negoci en expansió

Aquest nou mercat s’està disparant als Estats Units, on ha desbloquejat un sucós negoci per a empreses com Nike, Ubisoft o Louis Vuitton. L’any passat el volum de vendes de NFT es va quadruplicar i va arribar a un valor de 250 milions de dòlars, segons un estudi de nonfungible.com.

Grans lligues d’esports com l’NFL o l’NBA també han fet el salt a aquest mercat. L’associació de bàsquet té un portal en què se subhasten vídeos curts de jugades que arriben a preus difícilment creïbles. Un cromo col·leccionable d’un mat de LeBron James la setmana passada es va vendre per 208.000 dòlars. La jugada es pot veure mil vegades gratis a Youtube, però el cromo és únic.

Et pot interesar

Joc especulatiu

Els experts adverteixen que els NFT obren la porta a un negoci d’alta especulació, ja que el valor financer d’aquests objectes col·leccionables pot ser completament aliè al seu valor artístic. Com ja ha passat amb l’auge d’altres mercats com les criptomonedes, l’al·licient de fer-se ric en quatre passos també ha facilitat les fluctuacions de valor i les estafes. A principis de febrer es va fer públic que un usuari anònim va fingir ser Banksy, un dels artistes urbans més cèlebres de les últimes dècades, per vendre obres per més d’un milió de dòlars.