¿Qui era Liz Carmichael, la insòlita protagonista de ‘The lady and the dale’?

  • La minisèrie documental, acabada d’estrenar a HBO, recull la vida, l’auge i el declivi d’una emprenedora i estafadora trans que als 70 va posar en perill la indústria americana de l’automoció

¿Qui era Liz Carmichael, la insòlita protagonista de ‘The lady and the dale’?
3
Es llegeix en minuts
Beatriz Martínez
Beatriz Martínez

Periodista

Ubicada/t a Madrid

ver +

Als anys setanta, coincidint amb la crisi del petroli, va sorgir una dona del no-res que va assegurar que, amb el seu nou invent (¡un cotxe de tres rodes!) es convertiria en líder del sector automobilístic per sobre dels tres grans fabricants del moment, General Motors, Ford Motor Company i Fiat Chrysler Automobiles US. 

Es feia dir Liz Carmichael i semblava disposada a menjar-se el món, precisament en un moment en què havia explotat la segona onada de reivindicació feminista. ¿Podia una dona desafiar el sistema establert i lluitar contra l’empori automotriu eminentment masculí? Però, el que és més important, ¿qui era realment Elizabeth Carmichael? 

És el que intenta dilucidar la nova minisèrie documental de quatre episodis d’HBO ‘The lady and the dale’, dirigida per Nick Cammilleri i Zackary Drucker i produïda pels germans Duplass, que també van estar al darrere d’un altre exitós ‘true crime’, ‘Wild wild country’. 

¿Una pionera? ¿Una estafadora? ¿Una víctima de la perversió del somni americà? Potser tot això alhora. Elizabeth Carmichael va néixer com a Jerry Dean Michael. Als quaranta anys, li va dir a la seva dona i als seus fills que se sentia dona i va començar la seva transició, tot sola. Molts van creure que ho feia per amagar-se. A les espatlles hi deixava tres matrimonis, cadascun amb els seus respectius fills, als quals no va tornar a veure mai més, i tota una xarxa de tripijocs i estafes a major o menor escala que fins i tot el van relacionar amb la màfia. 

Jerry era un expert a canviar d’identitat, ho havia fet en nombroses ocasions per escapar-se de la justícia, però en aquesta ocasió la seva transformació tenia a veure amb alguna cosa més profunda que sempre havia portat a dins. I va tenir la valentia de fer el canvi per si sola amb l’ajuda i comprensió dels seus cinc fills (que li deien «mama») i la seva dona, que el va ensenyar a maquillar-se i a vestir-se.  

Cammulleri i Drucker es van obsessionar amb aquesta història que semblava haver-se esborrat de la crònica nord-americana malgrat l’impacte que va tenir en el seu moment. Així que van estar al darrere de la família Carmichael fins que part del seu entorn va accedir a asseure’s davant les seves càmeres per anar revelant la complexa personalitat de Liz. 

Ella volia convertir-se en una heroïna americana. Va escollir el seu nom en homenatge a Elizabeth Taylor, a qui considerava un símbol de tot allò femení, capaç d’utilitzar les seves armes de dona per aconseguir fama, diners i tenir tots els homes embadalits al seu voltant. A ella li provava entabanar la gent, va aconseguir posar en marxa tot el projecte del cotxe The Dale sense tenir ni idea d’automoció i va crear una empresa, la Twentieth Century Motor Car Corporation en la qual fins i tot va involucrar un enginyer de la NASA. 

Notícies relacionades

‘The lady and the dale’ és un apassionant document en clau biogràfica en què es barreja el cine d’espies, d’estafes, de mafiosos, i que, a més, analitza el poder de manipulació dels mitjans de comunicació, de l’odi trànsfob i s’endinsa en les polítiques transgènere en un moment de profunda estigmatització per part de la societat. ¿Va ser també Liz Carmachael una precursora ‘queer’? Sens dubte. Com ella mateixa deia: «Jo soc més llesta que els homes, parlo més i millor, i dic les mateixes paraulotes». 

Quan es va destapar que Elizabeth havia nascut home, l’opinió pública, que tant l’adorava, es va regirar contra ella de manera furibunda. Aquest seria el principi del final d’una dona que va intentar reinventar-se constantment, que va tenir les seves llums i les seves ombres, que va utilitzar la picaresca i l’engany per sobreviure en un país ple d’hipocresia que tant podia elevar als altars algú com enfonsar-lo en la misèria a causa de prejudicis discriminatoris. 

Temes:

HBO Sèries