BALANÇ DE COMPRES DEL 2020

Obres de Mariscal, Nazario, Fortuny i Tapiró s'afegeixen a la col·lecció d'art de la Generalitat

El Departament de Cultura destina 1,3 milions d'euros, el doble que en el 2019, a l'adquisició de peces d'arts visuals, còmic, fotografia i béns mobles

jmdiaz55549956 icult   el departament de cultura destina m s d 1 300 000 eu201023160620

jmdiaz55549956 icult el departament de cultura destina m s d 1 300 000 eu201023160620

2
Es llegeix en minuts
Anna Abella
Anna Abella

Periodista cultural

Especialista en art i llibres, en particular en novel·la negra, còmic i memòria històrica

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Unes quantes pàgines originals de còmic d’‘Anarcoma’ de Nazario, dels Garriris de Mariscal i de les ‘Vidas ejemplares’ de Montesol; una pintura del Liceu destruït després de l’incendi de 1861, de Josep Tapiró; una rajola de gira-sol de Gaudí per a la Casa Vicens, i l’oli de Marià Fortuny ‘Dues captaires’ o ‘Mendiants’ –extraordinari i sorprenentment bé de preu [36.000 euros]», segons el director del MNAC, Pepe Serra– són una petita mostra de les més de 2.000 obres de 78 artistes adquirides aquest 2020 pel Departament de Cultura, segons ha assenyalat aquest divendres la consellera Àngels Ponsa. La xifra destinada a la compra d’art i béns culturals puja a 1,3 milions d’euros: duplica la invertida el 2019 i intentarà mantenir-se el 2021, ha afegit després d’assenyalar que s’han prioritzat els creadors vius de fotografia, arts visuals i còmic per «ajudar-los a pal·liar els efectes de la pandèmia», a més de potenciar la col·lecció nacional dels museus públics de la Generalitat. 

D’aquests 1,3 milions d’euros, 400.000 s’han destinat a l’adquisició d’art contemporani, més de 356.000 a fotografia, 474.000 a béns patrimonials mobles, i 115.000 al còmic i la il·lustració, sent aquesta última partida la que més s’ha incrementat, un 184,73 %, gairebé el triple en relació amb el 2019, quan se’n van destinar només 40.000. 

Evitar les fugues de patrimoni

És només el segon any que s’adquireixen obres de còmic i il·lustració. En total han sigut 119 originals de, a banda dels esmentats Nazario, Mariscal i Montesol, Mariel Soria, Guillem Cifré i Martí Riera, que arriben com a resultat del treball de la comissió assessora d’experts creada fa un any, que a més «s’ha encarregat d’elaborar un relat d’aquest mitjà a Catalunya, una cosa que no tenim», ha remarcat Serra, davant la necessitat de retenir «un patrimoni fàcil que es perdi, d’autors dels últims anys que s’ha valorat poc». 

Una de les 17 pàgines originals adquirides del còmic de Montesol ‘Vidas ejemplares’ (1984-1989)/ MONTESOL

El director del MNAC i el director del Museu d’Art Jaume Morera de Lleida, Jesús Navarro (tots dos en la roda de premsa amb Ponsa), han sigut precisament dels més sensibles a l’hora de reivindicar la presència del còmic en els seus centres i evitar en la mesura possible la fuga de fons, com va passar la primavera del 2019 amb els de l’‘underground’ barceloní. Per Serra, aquesta inversió i la creació de comissions assessores, com ha aconseguit la fotografia, «és una bona resposta de Cultura» al «problema greu de pèrdua de la memòria i l’imaginari col·lectiu». 

Pel que fa a obres d’art contemporani, se n’han adquirit 31 de 30 artistes i 21 galeries, «prioritzant les produïdes per dones, fins ara massa absents», ha lamentat Ponsa. En arts visuals destaquen peces com ‘Tuset Street’ (1969), de Francesc Artigau o ‘Retaule NYC – BCN (1989-2018)’ d’Antoni Miralda. En fotografia s’han adquirit 1.800 obres de 42 autors, entre els quals Joan Fontcuberta, Consuelo Bautista, Tino Soriano i Kim Castells.

Rajola de gira-sol de ceràmica vidrada dissenyada per Gaudí per a la Casa Vicens, dipositada al MNAC

Notícies relacionades

Entre els 34 béns mobles adquirits destaquen dues taules del segle XV de Lluís Borrassà, procedents de retaules de la catedral de Barcelona, que aniran al MNAC, i una del Mestre de la predel·la d’Argelès per al Museu d’Art de Girona.

Serra ha volgut recordar que aquest patrimoni es compra pensant a ser exposat, «no per quedar-se als magatzems», cosa que és una motivació per a moltes famílies a l’hora de donar fons als museus.