VERSOS D'ORFEBRE
Els moments fulgurants de Josep Maria Fonalleras
L'escriptor i articulista publica 'L'estiuejant', el seu primer llibre de poesia, on dedica a la pandèmia la part central
«La tristesa és transforma en una eina / per treballar, com ho són per al fuster / una barrina, un martell / un ribot, una serra». La tristesa sobrevinguda és l’eina (més cisell o raspall que rasquen i poleixen que barrina o xerrac que esquincen i perforen) que ha utilitzat Josep Maria Fonalleras (Girona, 1959) per convertir en poemes les escenes viscudes o observades que agrupa en el seu primer llibre de poesia, ‘L’estiuejant’ (Edicions Vitel·la). Sovint són moments feliços, o d’èxtasi estètic. Fulgurants (pot ser una breu il·luminació, però també llamp que fulmina). Perquè la tristesa ve després, quan el poeta constata que el passat ha quedat enrere, ha arribat l’abandonament o la ruptura o l’equilibri està a punt de trencar-se.
Hi ha alguns (o bastants) fils que connecten els articles breus que publica cinc dies a la setmana a EL PERIÓDICO i alguns dels seus poemes. A més de les il·lustracions de Leonard Beard, que en lloc d’acompanyar articles del diari en aquest cas obren i tanquen els tres blocs del llibre, amb un poema en 238 versos hexasíl·labs, que ocupa el cos central, dedicat a la pandèmia. ‘Sarabanda’, que comença amb «la notícia vaga dels primers infectats» aquell «mes dos de l’any vint» i acaba amb els sofriments del sant Job. «Per al treball del diari m’anava bé portar una llibreta en la qual anar apuntant idees, gairebé un dietari per anar tenint un control de les coses que anaven succeint; llavors cada article anava sobre la pandèmia, i semblava que fessis una cosa mal feta si escrivies d’alguna cosa més frívola», explica. Escenes com els taüts de Bèrgam o les caixes informes amb una nota –«head»– per saber com havien col·locat el difunt desfilen al ritme de la ‘Sarabande’ de Haendel. «Durant molt temps van fer un anunci de la Generalitat que utilitzava la ‘Sarabande’. Transmetia una certa serenitat però la repetició feia una sensació de pes, de temps detingut. Un ritme que he intentat transmetre al poema».
Sofriment col·lectiu
De l’experiència de la pandèmia Fonalleras creu que «la cosa més definitòria és que era un sofriment col·lectiu, tothom estava passant pel mateix, parlaves d’una cosa en la qual tothom es podia sentir identificat des d’experiències diferents». Però si alguna cosa caracteritza la resta del llibre és just el contrari d’allò col·lectiu. «És una cosa que faig sovint, que és l’observació externa d’un fet que després es converteix en una aproximació més pròpia, més íntima; treballar-ho com a poema fa que ja no formis part d’això, certifiques una ruptura. A mi em serveix molt una definició de poesia que feia William Woodsworth, que era l’emoció recollida en la tranquil·litat.» Aquesta emoció d’un moment pot sorgir en un sopar amb bona companyia que avui ja no ho és, un quadro de Tintoretto a Venècia, un cementiri a Seta, la capella dels Scrovegni a Pàdua...
«Aquesta atenció al detall era una de les coses que no tenia clares. Quan vaig donar el llibre a llegir, alguns amics m’ho van destacar com un elogi i d’altres proposaven que ho canviés. Que digués ‘un bar de Gràcia’ en lloc del Salambó. Però era el Salambó. Jo crec –acaba– que va a favor del poema ser concret en llocs i detalls».
Mapes
De la lectura transversal dels poemes sorgeixen molts mapes. Primer un de geogràfic: Girona, Roses, Sant Feliu, Banyoles, Barcelona, Seta, Roma, Pàdua, Venècia i Creta. «El Mediterrani, sí», diu. Una poètica: cites explícites a Vinyoli, Carner, Riba i Comadira, Valery i Szymborska, Auden i Keats, Gil de Biedma. Aquest mapa de lectures també defineix l’autor. «m’han influït en aquest llibre i en tota la meva trajectòria. La meva educació literària neix bàsicament de la poesia: de la poesia aprens coses importants. L’artefacte, la forma, perquè després exploti de sentit».
Notícies relacionadesEncara hi hauria més mapes per traçar. Però més eclèctics, més lligats a les circumstàncies biogràfiques, als viatges fets, a les exposicions visitades. ¿Arts plàstiques? Viola, Hocknbey, Giotto, Tintoretto, Barceló, Andrea Pozzo... ¿Música? Paolo Conte, Arcade Fire, Chicho Sánchez Ferlosio, un directe de Bruce Springsteen... ¿Escena? Pina Bausch o Shakespeare. ¿Gastronomia? Molt cafè, vi blanc i un filet Wellington. De fet, un poema podria funcionar com a recepta per a aquest tros de carn fullada, i sortiria.
Més orfebre que enginyer
Entre els seus articles, relats o novel·les no creu l’autor que hi hagi tanta distància. «En molta de la meva prosa ja hi ha aquest intent de fer d’orfebre més que d’enginyer. Sempre he fet coses més aviat concises, i la poesia era això portat a l’extrem per explicar moments fulgurants i feliços i alhora deixar constància d’allò que s’ha perdut». O que ja mentre els vivia temia que s’espatllarien, afegeix. ¿Una mica malastruc, no? El poeta aixeca les espatlles i somriu resignat.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Els veïns surten de les seves ciutats a comprar roba i productes de la llar
- Els comicis del 2027 Junts aposta per prohibir als okupes l’empadronament
- Medicina La cirurgia plàstica arrasa entre els aspirants MIR
- Míchel, hospitalitzat d'urgència per un problema de salut
- Cas sota investigació L’Ana Julia va rebre a la presó regals dels funcionaris a canvi de sexe
- Cita internacional el 10J La Sagrada Família de Barcelona convidarà el Papa Lleó XIV pel centenari de Gaudí al juny de 2026
- Mor James Foley, el director predilecte de Madonna i responsable de dues pel·lícules de la saga ‘Cincuenta sombras de Grey’
- Negociació PSOE-Junts El Consell de la UE tornarà a debatre sobre l’oficialitat del català el 27 de maig
- Sector bancari Carta conjunta de l'empresariat català a Sánchez contra l'opa
- Tribunals Catalunya comptarà amb 60 jutges més en els pròxims tres anys